Page 156 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 156

24.  Hazine Müsteşarlığının 05.02.2010 tarih ve 2010/4 sayılı
            Zorunlu Sigortalar (Güvence Hesabı Kapsamındaki Sigortalar) Çer-
            çevesinde Aktüeryal Hesaplamayı Gerektiren Tazminat Ödemelerin-
            de Uygulamaya İlişkin Genelge’de genelgenin yürürlük tarihi olan
            05/02/2010 tarihinden itibaren aktüeryal hesaplamayı gerektiren
            tazminat ödemelerinin; Güvence Hesabı ve ilgili sigorta şirketlerince
            hesaplamanın Müsteşarlık nezdinde tutulan Aktüerler Siciline kayıt-
            lı aktüerler ile Müsteşarlık nezdinde tutulan Listeye kayıtlı yardımcı
            aktüerler tarafından yapılması gerektiği, söz konusu ödemelere esas
            hesaplamalarda asgari, CSO 180 Kadın ve Erkek Mortalite Tabloları-
            nın kullanılacağı, şirket uygulaması çerçevesinde hak sahipleri lehine
            sonuç doğuran Mortalite Tablolarının uygulanması imkanının saklı
            olduğu, söz konusu ödemelere esas teknik faiz oranının yüzde 3 ola-
            cağı ancak şirket uygulaması çerçevesinde hak sahipleri lehine sonuç
            doğuran teknik faiz oranı uygulaması imkanının saklı olduğu düzen-
            lenmiştir.
               B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               25. Yargıtay 17. Hukuk Dairesi’nin 09/10/2012 tarih 2011/11066
            Esas, 2012/10762 Karar sayılı ilamı “ ...Davacıların talebi destekten yok-
            sun kalma tazminatına ilişkindir.Tahkim Heyetince karara esas alınan he-
            saplama, Hukuk Genel Kurulu’nun 1989/4 586, 1990/199 sayılı kararı ve
            yerleşik Yargıtay içtihatlarına uygun değildir. Bu itibarla, dosya kapsamın-
            da yer alan, Yargıtay kriterlerine uygun olarak PMF Tablosu esas alınarak
            Av. tarafından düzenlenen 30.03.2011 tarihli rapor doğrultusunda karar
            verilmesi gerekirken, Hazine Müsteşarlığı’nın 2010/4 sayılı Genelgesine
            göre yapılan hesaplamaya dayalı olarak karar verilmesi isabetli olmamış-
            tır...” şeklindedir.
               26. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 21/03/1990 tarih ve 1989/4 586
            Esas, 1990/199 Karar sayılı kararında “....Genel Kurulda yapılan müza-
            kerelerde ücret artışının % 10 olduğu durumdaki Yargıtay uygulamasının
            devamında yarar görülmüştür. Ücret artışı yanında iskonto oranının ne ol-
            ması gerektiği konusu uzun müzakerelere sahne olmuştur. İskonto oranının
            ücret artışından fazla olamayacağı konusunda görüş birliğine varılmıştır.
            Bilindiği gibi iskonto oranının kabulü, tazminatın sermaye olarak belirlen-
            mesinin bir sonucudur. Çünkü bu tür tazminat türünde, davacılar yıllar
            sonra elde edecekleri destek yardımını peşin sermaye olarak alma imkanını





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  151
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161