Page 156 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 156
24. Hazine Müsteşarlığının 05.02.2010 tarih ve 2010/4 sayılı
Zorunlu Sigortalar (Güvence Hesabı Kapsamındaki Sigortalar) Çer-
çevesinde Aktüeryal Hesaplamayı Gerektiren Tazminat Ödemelerin-
de Uygulamaya İlişkin Genelge’de genelgenin yürürlük tarihi olan
05/02/2010 tarihinden itibaren aktüeryal hesaplamayı gerektiren
tazminat ödemelerinin; Güvence Hesabı ve ilgili sigorta şirketlerince
hesaplamanın Müsteşarlık nezdinde tutulan Aktüerler Siciline kayıt-
lı aktüerler ile Müsteşarlık nezdinde tutulan Listeye kayıtlı yardımcı
aktüerler tarafından yapılması gerektiği, söz konusu ödemelere esas
hesaplamalarda asgari, CSO 180 Kadın ve Erkek Mortalite Tabloları-
nın kullanılacağı, şirket uygulaması çerçevesinde hak sahipleri lehine
sonuç doğuran Mortalite Tablolarının uygulanması imkanının saklı
olduğu, söz konusu ödemelere esas teknik faiz oranının yüzde 3 ola-
cağı ancak şirket uygulaması çerçevesinde hak sahipleri lehine sonuç
doğuran teknik faiz oranı uygulaması imkanının saklı olduğu düzen-
lenmiştir.
B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
25. Yargıtay 17. Hukuk Dairesi’nin 09/10/2012 tarih 2011/11066
Esas, 2012/10762 Karar sayılı ilamı “ ...Davacıların talebi destekten yok-
sun kalma tazminatına ilişkindir.Tahkim Heyetince karara esas alınan he-
saplama, Hukuk Genel Kurulu’nun 1989/4 586, 1990/199 sayılı kararı ve
yerleşik Yargıtay içtihatlarına uygun değildir. Bu itibarla, dosya kapsamın-
da yer alan, Yargıtay kriterlerine uygun olarak PMF Tablosu esas alınarak
Av. tarafından düzenlenen 30.03.2011 tarihli rapor doğrultusunda karar
verilmesi gerekirken, Hazine Müsteşarlığı’nın 2010/4 sayılı Genelgesine
göre yapılan hesaplamaya dayalı olarak karar verilmesi isabetli olmamış-
tır...” şeklindedir.
26. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 21/03/1990 tarih ve 1989/4 586
Esas, 1990/199 Karar sayılı kararında “....Genel Kurulda yapılan müza-
kerelerde ücret artışının % 10 olduğu durumdaki Yargıtay uygulamasının
devamında yarar görülmüştür. Ücret artışı yanında iskonto oranının ne ol-
ması gerektiği konusu uzun müzakerelere sahne olmuştur. İskonto oranının
ücret artışından fazla olamayacağı konusunda görüş birliğine varılmıştır.
Bilindiği gibi iskonto oranının kabulü, tazminatın sermaye olarak belirlen-
mesinin bir sonucudur. Çünkü bu tür tazminat türünde, davacılar yıllar
sonra elde edecekleri destek yardımını peşin sermaye olarak alma imkanını
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 151