Page 160 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 160
Hal böyleyken; sigorta şirketinin Aktüere 04/04/2013 tarihin-
de düzenlettirdiği raporda, tazminat hesabına esas aldığı as-
gari geçim indirimi hariç asgari ücret (700,58 TL) üzerinden
yapılan hesaplamanın yanlış olduğu sonucuna varılmıştır. Ay-
rıca, aktüer raporunun son sayfasında, kaza tarihinden hesap-
lama tarihine kadar 53 ay üzerinden hesaplama yapılmıştır.
Oysa ki bu süre 56 aydır ve bu süre üzerinden hesaplama ya-
pılmamıştır. Bunun yanı sıra; aktüer hesaplama yaparken %2
teknik faiz ile CSO 1980 tablosunu kullandığını açıklamasına
rağmen; bu tabloya göre; müteveffanın muhtemel yaşam sü-
resinin, 5 numaralı paragrafta idarenin cevabında belirtildiği
üzere 8 yıl 3 ay olarak hesaplanması gerekirken raporda 6 yıl
üzerinden alarak hatalı olarak hesaplama yapılmıştır. Aktüe-
rin, PMF tablosuyla birlikte %10 artış, %10 iskonto yapılarak
hesaplanması halinde faiz ve iskontonun birbirinin tersi oldu-
ğu için sonuca etkisinin sıfır olacağına ilişkin değerlendirme-
si de hatalı bulunmuştur. Tüm bu açıklamalar doğrultusunda;
Aktüer tarafından yapılan hesaplama sonucunda düzenlenen
raporun mevzuata, Yargıtay’ın yerleşik kararlarına, hukuka ve
hakkaniyete uygun olmadığı anlaşılmış olup, raporun yukarıda
sayılan bir takım esaslı maddi hatalar içerdiği tespit edilmiştir.
34. 18 numaralı paragrafta bahsi geçen hükümde Hazine Müste-
şarlığı’nın sigortacılık faaliyetinde bulunacak şirketlere ruhsat verme
yetkisine sahip olduğu, 19, 20 ve 21 numaralı paragraflarda değinilen
hükümlerde ise; Hazine Müsteşarlığı’na bağlı Sigorta Denetleme Ku-
rulu’nun aktüerler ve tüm sigorta şirketlerinin sigortacılıkla ilgili faa-
liyet ve işlemlerini denetlemekle yetkili ve görevli olduğu açıklanmış-
tır. 8 numaralı paragrafta açıklanan İdarenin cevabında da; tazminat
hesaplama raporlarında hata yapılmış olduğu veya mevzuata aykırı-
lık bulunduğunun tespit edilmesi halinde söz konusu hesaplamaların
doğru olarak Sigorta Denetleme Kurulunca tekrar yaptırıldığı ve eksik
hesaplanan tazminat varsa hak sahiplerine ödettirildiği açıklamala-
rından ve bir üst paragrafta açıklanan aktüer raporundaki eksiklikler
ve hatalardan hareketle; İdarenin tazminat hesaplamasını tekrardan
yaptırması gerektiği ve yapılan bu hesaplamada da yerleşmiş Yargıtay
uygulamalarına, hukuka ve hakkaniyete uygun davranılıp davranılma-
dığını denetlemesi gerektiği tespit edilmiştir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 155