Page 160 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 160

Hal böyleyken; sigorta şirketinin Aktüere 04/04/2013 tarihin-
            de düzenlettirdiği raporda, tazminat hesabına esas aldığı as-
            gari geçim indirimi hariç asgari ücret (700,58 TL) üzerinden
            yapılan hesaplamanın yanlış olduğu sonucuna varılmıştır. Ay-
            rıca, aktüer raporunun son sayfasında, kaza tarihinden hesap-
            lama tarihine kadar 53 ay üzerinden hesaplama yapılmıştır.
            Oysa ki bu süre 56 aydır ve bu süre üzerinden hesaplama ya-
            pılmamıştır. Bunun yanı sıra; aktüer hesaplama yaparken %2
            teknik faiz ile CSO 1980 tablosunu kullandığını açıklamasına
            rağmen; bu tabloya göre; müteveffanın muhtemel yaşam sü-
            resinin, 5 numaralı paragrafta idarenin cevabında belirtildiği
            üzere 8 yıl 3 ay olarak hesaplanması gerekirken raporda 6 yıl
            üzerinden alarak hatalı olarak hesaplama yapılmıştır. Aktüe-
            rin, PMF tablosuyla birlikte %10 artış, %10 iskonto yapılarak
            hesaplanması halinde faiz ve iskontonun birbirinin tersi oldu-
            ğu için sonuca etkisinin sıfır olacağına ilişkin değerlendirme-
            si de hatalı bulunmuştur. Tüm bu açıklamalar doğrultusunda;
            Aktüer tarafından yapılan hesaplama sonucunda düzenlenen
            raporun mevzuata, Yargıtay’ın yerleşik kararlarına, hukuka ve
            hakkaniyete uygun olmadığı anlaşılmış olup, raporun yukarıda
            sayılan bir takım esaslı maddi hatalar içerdiği tespit edilmiştir.
               34. 18 numaralı paragrafta bahsi geçen hükümde Hazine Müste-
            şarlığı’nın sigortacılık faaliyetinde bulunacak şirketlere ruhsat verme
            yetkisine sahip olduğu, 19, 20 ve 21 numaralı paragraflarda değinilen
            hükümlerde ise; Hazine Müsteşarlığı’na bağlı Sigorta Denetleme Ku-
            rulu’nun aktüerler ve tüm sigorta şirketlerinin sigortacılıkla ilgili faa-
            liyet ve işlemlerini denetlemekle yetkili ve görevli olduğu açıklanmış-
            tır. 8 numaralı paragrafta açıklanan İdarenin cevabında da; tazminat
            hesaplama raporlarında hata yapılmış olduğu veya mevzuata aykırı-
            lık bulunduğunun tespit edilmesi halinde söz konusu hesaplamaların
            doğru olarak Sigorta Denetleme Kurulunca tekrar yaptırıldığı ve eksik
            hesaplanan tazminat varsa hak sahiplerine ödettirildiği açıklamala-
            rından ve bir üst paragrafta açıklanan aktüer raporundaki eksiklikler
            ve hatalardan hareketle; İdarenin tazminat hesaplamasını tekrardan
            yaptırması gerektiği ve yapılan bu hesaplamada da yerleşmiş Yargıtay
            uygulamalarına, hukuka ve hakkaniyete uygun davranılıp davranılma-
            dığını denetlemesi gerektiği tespit edilmiştir.




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  155
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165