Page 181 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 181

29. 10 ve 11 numaralı paragraflarda değinilen bilirkişi rapo-
            runda belirtildiği üzere şikayetçinin 1.546,73 TL KEY alacağı
            olup bu alacağın tarafına ödenmemesi nedeniyle bir zarara uğ-
            radığı anlaşılmaktadır. 13 numaralı paragrafta bahsedilen Anaya-
            samızın 125. maddesi hükmü gereği; idare, kendi eylem ve işlemlerin-
            den doğan zararı ödemekle yükümlüdür. İdarenin mali sorumluluğu-
            nun söz konusu olabilmesi için idari işlem veya idari eylem biçiminde
            tezahür edebilecek bir idari davranış, zarar ve bahsi geçen idari davra-
            nış ve zarar arasında illiyet bağının bulunması gerekir. İdari davranış,
            idari işlem veya idari eylem biçiminde ortaya çıkabileceği gibi, icrai
            ya da ihmali niteliği haiz olabilir. Gerek idarenin saklamakla yüküm-
            lü olduğu belgeleri gerektiği gibi muhafaza etmemesi, gerekse Kuzey
            Görev Komutanlığı’nın kendisine bağlı TCG Yıldırım Komutanlığı’na
            zamanında şikayetçinin  dilekçesini  intikal  ettirmemesi  gibi icrai  ve
            ihmali hareketleriyle şikayetçinin 1.546,73 TL zararına yol açtığı gö-
            zetildiğinde; bu zararın idare tarafından tazmin edilmesi hukuk
            ve hakkaniyetin gereğidir.

               30. Tüm bu açıklamalar doğrultusunda; şikayetçiden 01/01/1987-
            31/12/1995 tarihleri arasında kesilen KEY ödemelerinin, 5664 sayılı
            Kanunun Ek  3 üncü maddesinin 3. fıkrası gereğince son bildirim süre-
            si olan 31/12/2012 tarihinden önce şikayetçi tarafından 19/12/2012
            tarihinde idareye başvurulmak suretiyle talep edilmesine rağmen, ida-
            renin kusuru nedeniyle bu talebe ilişkin listenin düzenlenip ...  Ban-
            kası A.Ş’ne bildirilemediği ancak şikayetçinin bilirkişi raporunda be-
            lirtilen KEY alacağı karşılığı olmak üzere 1.576,73 TL zarara uğradığı
            anlaşıldığından bu miktarın İdarece makul süre içerisinde şikayetçiye
            ödenerek zararının telafi edilmesi yönünde Tavsiye Kararı vermek ge-
            rekmiştir.

               E. İnsan Hakları Açısından Değerlendirme
               31.  Gerek 13 numaralı paragrafta bahsedilen Anayasamızın 35.
            maddesi hükmü gereği; gerekse 14 numaralı paragrafta anılan İHAS
            Ek 1 inci Protokolün 1. maddesi hükmü gereği mülkiyet hakkı koruma
            altına alınmıştır. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne göre; “Mal ve
            mülk” kavramı iç hukukumuzdaki tanımdan bağımsız olarak ayrı ve
            çok geniş bir anlama sahiptir. Mahkemeye göre; “Mal ve mülk” kavra-
            mı maddi varlığa sahip her türlü taşınır ya da taşınmaz malı içerdiği





           176   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186