Page 181 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 181
29. 10 ve 11 numaralı paragraflarda değinilen bilirkişi rapo-
runda belirtildiği üzere şikayetçinin 1.546,73 TL KEY alacağı
olup bu alacağın tarafına ödenmemesi nedeniyle bir zarara uğ-
radığı anlaşılmaktadır. 13 numaralı paragrafta bahsedilen Anaya-
samızın 125. maddesi hükmü gereği; idare, kendi eylem ve işlemlerin-
den doğan zararı ödemekle yükümlüdür. İdarenin mali sorumluluğu-
nun söz konusu olabilmesi için idari işlem veya idari eylem biçiminde
tezahür edebilecek bir idari davranış, zarar ve bahsi geçen idari davra-
nış ve zarar arasında illiyet bağının bulunması gerekir. İdari davranış,
idari işlem veya idari eylem biçiminde ortaya çıkabileceği gibi, icrai
ya da ihmali niteliği haiz olabilir. Gerek idarenin saklamakla yüküm-
lü olduğu belgeleri gerektiği gibi muhafaza etmemesi, gerekse Kuzey
Görev Komutanlığı’nın kendisine bağlı TCG Yıldırım Komutanlığı’na
zamanında şikayetçinin dilekçesini intikal ettirmemesi gibi icrai ve
ihmali hareketleriyle şikayetçinin 1.546,73 TL zararına yol açtığı gö-
zetildiğinde; bu zararın idare tarafından tazmin edilmesi hukuk
ve hakkaniyetin gereğidir.
30. Tüm bu açıklamalar doğrultusunda; şikayetçiden 01/01/1987-
31/12/1995 tarihleri arasında kesilen KEY ödemelerinin, 5664 sayılı
Kanunun Ek 3 üncü maddesinin 3. fıkrası gereğince son bildirim süre-
si olan 31/12/2012 tarihinden önce şikayetçi tarafından 19/12/2012
tarihinde idareye başvurulmak suretiyle talep edilmesine rağmen, ida-
renin kusuru nedeniyle bu talebe ilişkin listenin düzenlenip ... Ban-
kası A.Ş’ne bildirilemediği ancak şikayetçinin bilirkişi raporunda be-
lirtilen KEY alacağı karşılığı olmak üzere 1.576,73 TL zarara uğradığı
anlaşıldığından bu miktarın İdarece makul süre içerisinde şikayetçiye
ödenerek zararının telafi edilmesi yönünde Tavsiye Kararı vermek ge-
rekmiştir.
E. İnsan Hakları Açısından Değerlendirme
31. Gerek 13 numaralı paragrafta bahsedilen Anayasamızın 35.
maddesi hükmü gereği; gerekse 14 numaralı paragrafta anılan İHAS
Ek 1 inci Protokolün 1. maddesi hükmü gereği mülkiyet hakkı koruma
altına alınmıştır. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne göre; “Mal ve
mülk” kavramı iç hukukumuzdaki tanımdan bağımsız olarak ayrı ve
çok geniş bir anlama sahiptir. Mahkemeye göre; “Mal ve mülk” kavra-
mı maddi varlığa sahip her türlü taşınır ya da taşınmaz malı içerdiği
176 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU