Page 253 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 253

d) Tasarruf kesintisi ve Devlet veya işveren katkısı: 3417 sayılı Ka-
            nunun mülga 2 nci maddesinde belirtilen çalışanların aylık ve ücretle-
            rinden mülga 3 üncü maddesinde belirtilen oranlarda yapılan tasarruf
            kesintileri ve bu tasarruflara sağlanan Devlet veya ilgili işverenin kat-
            kıları,
               e) Anapara: Tasarruf kesintisi ve Devlet veya işveren katkısı topla-
            mını,
               f) Nema: Hak sahiplerinin aylık veya ücretlerinden yapılan tasarruf
            kesintileri ve Devlet veya ilgili işverenin katkılarına ait bu Kanunun
            yürürlüğe girdiği tarihte kalan nema toplamını,

               İfade eder.”
               4 üncü maddesi; “Bu Kanun hükümleri gereğince hak sahiplerine
            yapılacak ödemelerde, 3417 sayılı Kanun ve bu Kanuna ilişkin teb-
            liğlerin hükümleri uyarınca T.C. ... BankasıGenel Müdürlüğünde hak
            sahipleri adına açılan Tasarrufu Teşvik Hesabı kayıtları esas alınır. bi-
            çiminde hükümler içermektedir
               B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               13) Anayasa Mahkemesinin 10/12/2001 tarih ve E:2000/42,
            K:2001/361 sayılı Kararında, Danıştay 10 uncu Dairesinin 3417 sa-
            yılı Kanunun 6 ıncı maddesinin ikinci fıkrası ile üçüncü fıkrasının
            18.11.1998 günlü, Esas 1997/59, Karar 1998/71 sayılı kararla iptal
            edilen bölümü dışında kalan kısmının, Anayasa’nın 2 nci, 5 inci, 10
            uncu ve 35 inci maddelerine aykırılığı savıyla iptali istemiyle yaptığı
            başvuru üzerine Anayasa’nın söz konusu maddeleri yönünden incele-
            me yapılan kararında, tasarruf kesintisi yapılan kişilerin hesaplarında
            biriken tasarrufları ile işveren, Devlet katkısı ve nemanın kimi koşul-
            lara bağlı tutularak kısmen veya tamamen ödenmemesinin mülkiyet
            hakkına, tasarruf kesintisi yapılması yönünden aynı konumda olma-
            larına karşın bunların belli süreler gözetilerek geri ödemelerinde fark-
            lılık yaratılmasının ise eşitlik ilkesine aykırı olduğu gerekçesiyle itiraz
            konusu kuralların Anayasa’nın 2 nci, 5 inci, 10 uncu ve 35 inci mad-
            delerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür. Sonuç olarak ta, 3417 sayılı
            Kanun uyarınca kesilen ve tasarrufu teşvik hesabında toplanan tasar-
            ruf tutarları üzerinde kişilerin mülkiyet haklarının bulunduğu, yine
            kişilerin Devlet katkısı ve nema üzerindeki haklarının alacak hakkı
            olduğu bu durumda, itiraz konusu düzenlemelerle anılan miktarların





           248   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258