Page 253 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
        P. 253
     d) Tasarruf kesintisi ve Devlet veya işveren katkısı: 3417 sayılı Ka-
            nunun mülga 2 nci maddesinde belirtilen çalışanların aylık ve ücretle-
            rinden mülga 3 üncü maddesinde belirtilen oranlarda yapılan tasarruf
            kesintileri ve bu tasarruflara sağlanan Devlet veya ilgili işverenin kat-
            kıları,
               e) Anapara: Tasarruf kesintisi ve Devlet veya işveren katkısı topla-
            mını,
               f) Nema: Hak sahiplerinin aylık veya ücretlerinden yapılan tasarruf
            kesintileri ve Devlet veya ilgili işverenin katkılarına ait bu Kanunun
            yürürlüğe girdiği tarihte kalan nema toplamını,
               İfade eder.”
               4 üncü maddesi; “Bu Kanun hükümleri gereğince hak sahiplerine
            yapılacak ödemelerde, 3417 sayılı Kanun ve bu Kanuna ilişkin teb-
            liğlerin hükümleri uyarınca T.C. ... BankasıGenel Müdürlüğünde hak
            sahipleri adına açılan Tasarrufu Teşvik Hesabı kayıtları esas alınır. bi-
            çiminde hükümler içermektedir
               B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               13) Anayasa Mahkemesinin 10/12/2001 tarih ve E:2000/42,
            K:2001/361 sayılı Kararında, Danıştay 10 uncu Dairesinin 3417 sa-
            yılı Kanunun 6 ıncı maddesinin ikinci fıkrası ile üçüncü fıkrasının
            18.11.1998 günlü, Esas 1997/59, Karar 1998/71 sayılı kararla iptal
            edilen bölümü dışında kalan kısmının, Anayasa’nın 2 nci, 5 inci, 10
            uncu ve 35 inci maddelerine aykırılığı savıyla iptali istemiyle yaptığı
            başvuru üzerine Anayasa’nın söz konusu maddeleri yönünden incele-
            me yapılan kararında, tasarruf kesintisi yapılan kişilerin hesaplarında
            biriken tasarrufları ile işveren, Devlet katkısı ve nemanın kimi koşul-
            lara bağlı tutularak kısmen veya tamamen ödenmemesinin mülkiyet
            hakkına, tasarruf kesintisi yapılması yönünden aynı konumda olma-
            larına karşın bunların belli süreler gözetilerek geri ödemelerinde fark-
            lılık yaratılmasının ise eşitlik ilkesine aykırı olduğu gerekçesiyle itiraz
            konusu kuralların Anayasa’nın 2 nci, 5 inci, 10 uncu ve 35 inci mad-
            delerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür. Sonuç olarak ta, 3417 sayılı
            Kanun uyarınca kesilen ve tasarrufu teşvik hesabında toplanan tasar-
            ruf tutarları üzerinde kişilerin mülkiyet haklarının bulunduğu, yine
            kişilerin Devlet katkısı ve nema üzerindeki haklarının alacak hakkı
            olduğu bu durumda, itiraz konusu düzenlemelerle anılan miktarların
           248   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU





