Page 254 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 254

sistemden çıkan kişilere verilmesini engelleyerek haksızlığa uğratıl-
            masının Anayasa’nın 2 nci ve 5 inci maddelerinin amacına aykırı oldu-
            ğu, dolayısıyla 3417 sayılı “Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve
            Bu Tasarrufların Değerlendirilmesine Dair Kanun” un 6. maddesinin;
            ikinci fıkrasının Anayasa’ya aykırı olduğuna ve iptaline karar verildiği
            anlaşılmıştır.

               C. Kamu Denetçisi Abdullah Cengiz MAKAS’ın Kamu Başde-
            netçisine Önerisi

               İlgili Kamu Denetçisi inceleme ve araştırması sonucunda şikayetin
            kabulü ile Hazine Müsteşarlığı’na tavsiyede bulunulmasını önermiştir
               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme ve Gerekçe
               14) Şikayetçi’nin çalıştığı dönemlerle 3417 Kanun kapsamında, ay-
            lığından tasarruf kesintisi yapılmış ve işveren tarafından ... Bankasına
            bildirilmiş, ancak işverenin kusurlu davranarak, adı geçen Bankadan
            şikayetçi  adına  hesap  numarası  almadığı  anlaşılmıştır.  Şikayetçinin
            hesabından, işveren tarafından zorunlu olarak 3417 sayılı Yasa kapsa-
            mında Tasarrufu Teşvik Fonu kesintisi yapılarak Bankaya gerekli bildi-
            rimin yapıldığı ve şikayetçinin hak ettiği 747,86 TL tutarın bulunduğu
            anlaşıldığı halde,Hazine Müsteşarlığı tarafından geriye dönük hesap
            açılamayacağı gerekçesiyle şikayetçinin talebi kabul edilmemiştir.
               15) Diğer taraftan bahsi geçen mevzuat ve uygulamalar uyarınca
            kesilen ve tasarrufu teşvik hesabında toplanan tasarruf tutarları üze-
            rinde kişilerin mülkiyet hakkı bulunmaktadır. Mülkiyet hakkı kişiye,
            sahibi olduğu şey üzerinde, yasalar çerçevesinde dilediği gibi tasarruf
            olanağı verdiğinden, toplum yararına aykırı olmamak kaydıyla malik,
            sahibi olduğu şeyi dilediği biçimde kullanabilmektedir.Uluslarara-
            sı normlar ile Anayasada güvence altına alınmış olan mülkiyet hakkı
            sadece kamu yararı amacıyla sınırlanabilir. Bankada söz konusu tutar
            bulunmasına rağmen hesap hatasından kaynaklı sıkıntının çözülme-
            yerek şikayetçiye yeni bir hesap numarası verilmemesinde ve işveren
            kusurundan ötürü şikayetçi adına hesap numarasının alınmaması se-
            bebiyle şikayetçiye ödeme yapılmamasında idarenin haklı bir sebebi
            bulunmamaktadır. Bu durum şikayetçinin Anayasa ile güvence altına
            alınan “mülkiyet hakkının” herhangi bir kamu yararı olmadan ihlal
            edilmesi sonucunu doğurduğundan başvuruya konu işlemin hukuka





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  249
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259