Page 267 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 267

Hukuk güvenliği ilkesi ise; kişilerin tüm eylem ve işlemlerinde devlete
            güven duyabilmesi, idarenin eylem ve işlemlerinde kanunlara uygun
            hareket etmesi, kişilerin yasalara olan güvenini sarsan uygulamalar-
            dan kaçınması, durumu aynı olanlar için aynı kuralların uygulanması
            ile hayat bulacaktır.
               24. Aynı şekilde; 9 numaralı paragrafta bahsi geçen İnsan Hakları
            Avrupa Sözleşmesi (İHAS) Ek 1 inci Protokolünün 1 inci maddesinde
            mülkiyet hakkı koruma altına alınmıştır. Ancak; Avrupa İnsan Hak-
            ları Mahkemesi’ne göre  “Mal ve mülk” kavramı iç hukukumuzdaki
            tanımdan bağımsız olarak ayrı bir anlama sahiptir. Mahkeme kararla-
            rında bu kavramı çok geniş yorumlamaktadır. Mahkemeye göre; “Mal
            ve mülk” kavramı maddi varlığa sahip her türlü taşınır ya da taşınmaz
            malı içerdiği gibi; maddi varlığa sahip olmayan hak ve menfaatleri, ma-
            meleke dahil her türlü aktifi, mali ve ekonomik değeri olan hisseler,
            patentler, tahkim kararları, emeklilik maaşı hakkı, kira hakları gibi
            değerleri de içermektedir. Bu bağlamda şikayet konusu olan idareye
            fazladan ödenen tapu harcı da bahsedilen “mal ve mülk” kavramı içe-
            risinde düşünülmeli, şikayete konu idarenin hukuka aykırı işleminin
            de bu hakka yapılan bir tecavüz gibi değerlendirilmelidir. Zira 16 ve 17
            numaralı paragraflarda bahsedilen Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
            kararları da bu yöndedir.
               25.  Hal böyleyken; söz konusu hatalı işlemin  “Şikayet Konusuna
            İlişkin Uygulamalar” başlığı altında 15 numaralı paragrafta bahsedilen
            Vergi Usul Kanununun 116 ve devamı maddelerinde belirtilen vergi-
            lendirme hatası kapsamında  “hesap hatası”  olarak değerlendirilmesi
            ve hesap hataları ile ilgili düzeltme hükümlerine göre düzeltilmesi ge-
            rekmektedir. Genel olarak hesap hataları, verginin miktarını etkileyen
            maddi hata ve hesaplama yanlışlıklarını kapsamaktadır. Belediye tara-
            fından da hesap hatası yapıldığı açıktır. Nitekim Belediye hata yaptığı-
            nı ilgili idarelere bildirmiş ve şikayetçinin mağduriyetinin giderilmesi-
            ni talep etmiştir. 13 numaralı paragrafta açıklandığı üzere; vergi hata-
            larının düzeltilmesine, ilgili Vergi Dairesi Müdürü karar vermektedir
            ve bu hatalar düzeltme fişine dayanılarak düzeltilmektedir. Ancak Ver-
            gi Dairesi Müdürlüğünün söz konusu hatayı kabul etmeyerek düzelt-
            me yapmadığı ve bağlı olduğu Gaziantep Vergi Dairesi Başkanlığının
            da aynı görüşte olduğu anlaşılmıştır. Dolayısıyla, Belediye tarafından
            bildirilen emlak beyan değerinin yani harç matrahının yanlış olduğu




           262   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272