Page 266 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 266

giderilmesi talepli 15/05/2013, 26/11/2013 ve 13/12/2013 tarihli ya-
            zıları Şahinbey Tapu Müdürlüğüne ve Kozanlı Vergi Dairesi Müdürlü-
            ğüne gönderdiği ancak tapu harcının; vergi değeri ile mükellef tarafın-
            dan beyan edilmiş olan değerden yüksek olanı üzerinden hesaplanıp
            tahsil edileceği, şikayetçinin beyan ettiği değer üzerinden tapu harcı
            alındığı dolayısıyla iade edilecek bir tutarın bulunmadığı gerekçesiyle
            yasal, makul ve mantıklı bir gerekçe gösterilmeden talebin reddedildi-
            ği anlaşılmıştır.
               22. 11 numaralı paragrafta değinilen Harçlar Kanununun 63 üncü
            maddesine göre; tapuda yapılan işlemden sonra, emlak vergisi değe-
            rinden daha düşük bir bedel üzerinden harç ödendiğinin veya
            beyan edilen devir ve iktisap bedelinin gerçek durumu yansıt-
            madığının tespit edilmesi halinde, aradaki farka isabet eden
            harç ikmalen veya re’sen tarh edilmektedir. Bu suretle tarh edi-
            lecek tapu ve kadastro harcı için, 213 sayılı Vergi Usul Kanununda yer
            alan vergi ziyaı cezası % 25 nispetinde uygulanacaktır. Kısaca harç
            matrahı asgari emlak vergisi değerinden düşük olmamak üzere rayiç
            bedel yani gerçek alım satım bedelidir.  Şikayetçinin  bu  hükme
            dayanarak cezalı bir işleme maruz kalmamak için Şahinbey Belediyesi
            tarafından bildirilen vergi değeri üzerinden harç ödediği ve bu değerin
            hatalı olmasından dolayı fazla tapu harcı ödemek zorunda kaldığı açık-
            tır. Belediyece sonradan emlak beyan değerinin doğrusu bildirilmiştir;
            bu bildirim sayesinde tapu harcının matrahının hatalı olduğunun ida-
            re tarafından anlaşılması ve yerine getirilmesi gerekmektedir. Kozanlı
            Vergi Dairesi Müdürlüğü tarafından ise şikayetçinin beyan ettiği tutar-
            la bağlı olduğu kabul edilerek şikayetçinin mağduriyetin giderilmediği
            anlaşılmaktadır. 20 numaralı paragrafta açıklanan inceleme raporun-
            da da şikayetçinin zararının kurumlar arası yazışmayla çözülmesi öne-
            rilmişken; idarece keyfi olarak bu yanlış uygulama devam ettirilmiştir.
               23.  Halbuki 15 numaralı paragrafta değinilen Anayasamızın 73
            üncü maddesinde her çeşit mali yükümlülüğün kanunla konulacağı
            düzenlemiştir. Mali yükümlülüklerin matrah ve oranları, tarh ve ta-
            hakkuku, tahsil usulleri, yaptırımları, zamanaşımı, yukarı ve aşağı sı-
            nırları gibi yönleri kanunla belirlenmeli ve bu hükümler vatandaşlara
            uygulanırken, temel hakları etkileyecek keyfi ve takdiri uygulamalara
            yol açılmaması gerekmektedir. Hukuk devleti ilkesinin özü gereği; dev-
            let organlarının eylem ve işlemleri hukuk kuralları içinde kalmalıdır.




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  261
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271