Page 266 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 266
giderilmesi talepli 15/05/2013, 26/11/2013 ve 13/12/2013 tarihli ya-
zıları Şahinbey Tapu Müdürlüğüne ve Kozanlı Vergi Dairesi Müdürlü-
ğüne gönderdiği ancak tapu harcının; vergi değeri ile mükellef tarafın-
dan beyan edilmiş olan değerden yüksek olanı üzerinden hesaplanıp
tahsil edileceği, şikayetçinin beyan ettiği değer üzerinden tapu harcı
alındığı dolayısıyla iade edilecek bir tutarın bulunmadığı gerekçesiyle
yasal, makul ve mantıklı bir gerekçe gösterilmeden talebin reddedildi-
ği anlaşılmıştır.
22. 11 numaralı paragrafta değinilen Harçlar Kanununun 63 üncü
maddesine göre; tapuda yapılan işlemden sonra, emlak vergisi değe-
rinden daha düşük bir bedel üzerinden harç ödendiğinin veya
beyan edilen devir ve iktisap bedelinin gerçek durumu yansıt-
madığının tespit edilmesi halinde, aradaki farka isabet eden
harç ikmalen veya re’sen tarh edilmektedir. Bu suretle tarh edi-
lecek tapu ve kadastro harcı için, 213 sayılı Vergi Usul Kanununda yer
alan vergi ziyaı cezası % 25 nispetinde uygulanacaktır. Kısaca harç
matrahı asgari emlak vergisi değerinden düşük olmamak üzere rayiç
bedel yani gerçek alım satım bedelidir. Şikayetçinin bu hükme
dayanarak cezalı bir işleme maruz kalmamak için Şahinbey Belediyesi
tarafından bildirilen vergi değeri üzerinden harç ödediği ve bu değerin
hatalı olmasından dolayı fazla tapu harcı ödemek zorunda kaldığı açık-
tır. Belediyece sonradan emlak beyan değerinin doğrusu bildirilmiştir;
bu bildirim sayesinde tapu harcının matrahının hatalı olduğunun ida-
re tarafından anlaşılması ve yerine getirilmesi gerekmektedir. Kozanlı
Vergi Dairesi Müdürlüğü tarafından ise şikayetçinin beyan ettiği tutar-
la bağlı olduğu kabul edilerek şikayetçinin mağduriyetin giderilmediği
anlaşılmaktadır. 20 numaralı paragrafta açıklanan inceleme raporun-
da da şikayetçinin zararının kurumlar arası yazışmayla çözülmesi öne-
rilmişken; idarece keyfi olarak bu yanlış uygulama devam ettirilmiştir.
23. Halbuki 15 numaralı paragrafta değinilen Anayasamızın 73
üncü maddesinde her çeşit mali yükümlülüğün kanunla konulacağı
düzenlemiştir. Mali yükümlülüklerin matrah ve oranları, tarh ve ta-
hakkuku, tahsil usulleri, yaptırımları, zamanaşımı, yukarı ve aşağı sı-
nırları gibi yönleri kanunla belirlenmeli ve bu hükümler vatandaşlara
uygulanırken, temel hakları etkileyecek keyfi ve takdiri uygulamalara
yol açılmaması gerekmektedir. Hukuk devleti ilkesinin özü gereği; dev-
let organlarının eylem ve işlemleri hukuk kuralları içinde kalmalıdır.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 261