Page 263 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 263

demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk Devletidir.”  hükmünü, 5 inci madde-
            si, “Devletin temel amaç ve görevleri, Türk Milletinin bağımsızlığını ve bü-
            tünlüğünü, ülkenin bölünmezliğini, Cumhuriyeti ve demokrasiyi korumak,
            kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak; kişinin temel
            hak ve hürriyetlerini sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle bağdaşma-
            yacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmaya,
            insanın maddî ve manevî varlığının gelişmesi için gerekli şartları hazırla-
            maya çalışmaktadır.” düzenlemektedir. Anayasamızın 73 üncü maddesi
            ise; “Herkes,kamu giderlerini karşılamak üzere,mali gücüne göre,vergi öde-
            mekle yükümlüdür.Vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı,maliye poli-
            tikasının soysal amacıdır.Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler,
            kanunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır.”  şeklindedir.
               B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar

               15.  Danıştay 9. Dairenin 06/06/2007 tarih ve 2006/1299 Esas,
            2007/2211 Karar sayılı ilamı;  “....Olayda,  davacı  şirketin  sahibi  oldu-
            ğu İstanbul Tuzla Organize Deri Sanayi Bölgesindeki 7500 m2lik arsası
            üzerinde 1.8.1996 tarihinde biten 1. kısım olarak 2000 m2lik müştemi-
            latı varken, 1.1.2001 tarihinde biten 2. kısım olarak 1466,1 m2lik müş-
            temilat inşa ettirdiği, 2. kısım olarak inşa edilen 1464,1 m2lik müştemi-
            lat nedeniyle 20.4.2003 tarihinde verilen 2 no.lu harç beyannamesinde
            tapu harcının Orhaneli Belediyesinin bildirdiği emlak vergisi değeri olan
            363.116.437.805 TL üzerinden beyan edildiği, davacı şirket tarafından,
            ilgili belediyenin 1466,1 m2lik müştemilat ile birlikte daha önce 1. kısım
            2000  m2lik  müştemilatla  birlikte  beyan  edilen 7500  m2lik  arsanın  da
            emlak vergisi matrahına dahil edilmesi suretiyle hesaplama yaptığının,
            bu durumda 2 no ‘lu harç beyannamesinde beyan edilen harç matrahında
            hata yapıldığının, adlarına fazla harç tahakkuk ettirildiğinin tespiti üze-
            rine, ilgili belediyeden 7500 m2lik arsa payı matrahtan düşülerek 1466.1
            m2 lik müştemilat esas alınarak yeniden emlak vergisinin hesaplanması-
            nın istenildiği, belediyece bu hata düzeltilerek asgari beyan tutarının daha
            önce bildirilen 363.116.437.805 TL değil 69.058.218.902 TL olduğunun
            bildirildiği, bunun üzerine davacı şirketin Rıhtım Veraset ve Harçlar Vergi
            Dairesi Müdürlüğüne 28.12.2004 tarih ve 28069 sayılı dilekçesi ile başvu-
            rarak 2 no.lu harç beyannamesinde Orhaneli Belediyesinden alınan emlak
            beyannamesinin yanlış olduğunu, doğru değerin uygulanması sonucu daha
            önce fazladan hesaplanan tapu harcı, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi-
            nin iptalini istediği, vergi dairesi müdürlüğünce bu talebinin reddi üzerine




           258   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268