Page 417 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 417

F. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               34) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
            yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
            zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
            mektedir.
               35) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesi; “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken idare-
            nin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
            ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılm1aması,
            eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik,
            haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme
            hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme,
            kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilme-
            si, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması
            gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davra-
            nışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkelerine uyar.”
            şeklindedir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kay-
            nağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci mad-
            desinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere
            Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari
            Davranış Yasası”nda da yer verilmiştir.
               36) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neti-
            cesinde; şikayet başvurucusunun inceleme ve araştırması kapsamın-
            da Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgelerin idare tarafından süresi
            içinde ve gerekçeli olarak Kurumumuza gönderildiği, ayrıca idarenin
            başvuranla ilgili işlemlerinde makul sürede karar verme ve kararların
            gerekçeli olması ilkelerine uygun davranıldığı; ancak idarenin şika-
            yete konu emeklilik şirketi üzerindeki denetim yetkisini gereği gibi ye-
            rine getirilmediğinin tespit edilmesi ve idari işleme karşı hangi sürede
            hangi mercilere başvurabileceği hususunun şikâyetçiye bildirilmemesi
            nedeniyle “şeffaflık” ve “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi”
            ilkelerine uygun davranılmadığı anlaşıldığından idarenin bundan
            böyle bu ilkelere de uygun hareket etmesi beklenmektedir.






           412   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422