Page 109 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 109
Gelir İdaresi Başkanlığı, kendisinden istenecek izahatı özelge ile cevaplan-
dırabileceği gibi, aynı durumda olan tüm mükellefler bakımından uygula-
maya yön vermek ve açıklık getirmek üzere sirküler de yayımlayabilir. Sir-
küler ve özelgeler, Gelir İdaresi Başkanlığı bünyesinde, Gelir İdaresi Başka-
nı veya tevkil edeceği bir başkan yardımcısının başkanlığında en az üç daire
başkanından müteşekkil bir komisyon marifetiyle oluşturulur. Söz konusu
komisyonda oluşturulmuş sirküler veya özelgeler ile konu, kapsam ve ilgili
olduğu mevzuat bakımından tamamen aynı mahiyeti taşıyan bir hususta
izahat talebinde bulunulması halinde, komisyon tarafından oluşturulan
sirküler veya özelgelere uygun olmak şartıyla Gelir İdaresi Başkanlığı taşra
teşkilatı tarafından da özelgeler verilebilir.” hükmü yer almaktadır.
19) Bakanlar Kurulunun 2006/11450 sayılı kararında “1319
sayılı Emlak Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmü ge-
reğince kendisine bakmakla mükellef kimsesi olup on sekiz yaşını doldur-
mamış olanlar hariç olmak üzere hiçbir geliri olmadığını belgeleyenlerin,
gelirleri münhasıran kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından al-
dıkları aylıktan ibaret bulunanların, gazilerin, özürlülerin, şehitlerin dul
ve yetimlerinin Türkiye sınırları içinde brüt 200 m2’yi geçmeyen tek mes-
kene sahip olmaları halinde (intifa hakkına sahip olunması hali dahil), söz
konusu meskene ait bina vergisi oranı, 2007 ve müteakip yıllar için sıfıra
indirilmiştir.” denilmektedir.
20) Maliye Bakanlığının 57 seri no.lu Emlak Vergisi Genel
Tebliğinde “ 44 Seri No.lu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliğinde
hiçbir geliri olmayan mükelleflerin indirimli vergi oranından
yararlanmaları için anılan Genel Tebliğ ekindeki “Hiçbir Geli-
ri Olmayanların Tek Meskenlerine Ait Taahhüt Belgesi’ni ilgili
belediyeye vermeleri yeterli görülmüş olup bu mükelleflerden
ayrıca başka bir belgenin istenilmesine gerek bulunmamakta-
dır.” denilmektedir.
B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar.
21) Aydın Bölge idare Mahkemesinin itiraz yoluyla yaptığı başvu-
ruda belirttiği “ fazla veya yersiz alınan vergilerin iadesinde istenen
bilgi ve belgelerin tesliminden üç ay sonra başlamak üzere tecil faizi
verildiği, oysa eksik beyan edilen ve ödenen vergiler için ödenmesi ge-
reken günden itibaren gecikme faizi alındığı bu kuralın, Anayasa’nın
2., 10. ve 35. maddelerine aykırı olduğu” yönündeki itirazına istinaden
102 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU