Page 115 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 115

bu durumun mükellefe tebliğ edileceği, mükellefin ise tebliğ tarihin-
            den itibaren parasını geri almak için bir yıl içinde müracaat etmemesi
            durumunda hakkının sakıt olacağı belirtilmektedir.
               31) Şikayetçi 2002 yılından itibaren düzenli olarak ödemiş olduğu
            emlak vergilerinin hiçbir geliri olmadığı gerekçesi ile indirimli (sıfır)
            oranlı vergi uygulaması kapsamında değerlendirilerek iade edilmesini
            talep etmiş olsa da, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 126 ncı mad-
            desi, yine bu kanunun 114 üncü maddesindeki 5 yıllık tarh ve tahak-
            kuk zamanaşımına atıfta bulunarak, bu zamanaşımı süresi dolduktan
            sonra vergi hatalarının düzeltilemeyeceğini kesin bir ifadeyle belirt-
            miştir. Bu bağlamda şikayetçinin iade talebini 2014 yılında yaptığı göz
            önünde bulundurulursa geriye dönük olarak 2013, 2012, 2011, 2010
            ve 2009 yıllarında ödemiş olduğu emlak vergilerinin iade edilmesinin
            mümkün olduğu görülmektedir. Daha önceki vergilerin iade edilmesi
            yasal çerçevede imkan dahilinde değildir.

               Tüm bunlar birlikte değerlendirildiğinde;idarenin red işleminde
            hukuka ve hakkaniyete uygunluk bulunmadığından idareye taviyede
            bulunmak gerekniştir.

               E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
               32)  İnsan hakları yönünden etkili başvuru yollarının açık oldu-
            ğu, ayrımcılık yasağının ihlal edilmediği, sadece başvurana bu şekil-
            de davranıldığı yönünde bir tespit yapılamadığı, ancak; 10 numaralı
            paragrafta bahsi geçen İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi (İHAS) Ek 1
            inci Protokolünün 1 inci maddesinde mülkiyet hakkı koruma altına
            alınmıştır. Ancak; Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne göre “Mal ve
            mülk” kavramı iç hukukumuzdaki tanımdan bağımsız olarak ayrı bir
            anlama sahiptir. Mahkeme, kararlarında bu terimleri çok geniş yorum-
            lamaktadır. Mahkemeye göre; “Mal ve mülk” kavramı maddi varlığa
            sahip her türlü taşınır taşınmaz malı içerdiği gibi; maddi varlığa sahip
            olmayan hak ve menfaatleri, mameleke dahil her türlü aktifi, mali ve
            ekonomik değeri olan hisseler, patentler, tahkim kararları, emeklilik
            maaşı hakkı, kira hakları gibi değerleri de içermektedir. Bu bağlam-
            da indirimli (sıfır) oranlı emlak vergisi uygulaması kapsamında yer
            alan şikayetçinin, bu durumu bilmeyerek ödememesi gereken vergileri
            ödemesi ve daha sonra geriye dönük iade talebine, idarenin olumsuz
            yanıt vermesi insan hakları ihlali olarak değerlendirilmiş ve idarenin




           108   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120