Page 30 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 30

60) İdare tarafından eğitim öğretim faaliyetlerinin millilik
            vasfının önem taşıdığı, yabancı sermaye unsurunun varlığının
            eğitim  öğretim faaliyetlerinin  özellikli olmalarından dolayı
            faaliyetlerin ruhuna aykırı olduğu şeklinde milli eğitim poli-
            tikasında bir değişiklik bulunması durumunda gerekli çözüm-
            lerin Avrupa Birliği müktesebatı ve uluslararası sözleşmelere
            aykırılık oluşturmamak kaydıyla kanuni düzenlemelerle geti-
            rilmesi her zaman mümkün olup, somut olayımızda mevzuatla
            yasaklanmayan bir durumun idari işlemlerle yasaklanmasının
            hukuka aykırı olduğuna şüphe yoktur.

               Kaldı ki, devletin milli eğitim politikası çerçevesinde ülke-
            nin ekonomik, kültürel, sosyal, stratejik vb. planlarına aykırı
            bir durumun varlığı söz konusu olduğunda veya böyle bir ol-
            guyla karşılaşıldığında devlet olmanın gereği olarak bunun so-
            mut bilgi ve belgelerle ortaya konulması, gerek Avrupa Birliği
            müktesebatı gerekse de uluslararası sözleşmelerdeki taahhüt-
            lerimizin imkan verdiği ölçüde yasal düzenlemelerle idarenin
            kanuna ve hukuka uygun işlemde bulunması demokratik hu-
            kuk devletinin vazgeçilmez unsurlarından biridir.

               D) İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
               61) 5580 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi gereğince yapılan özel
            öğretim kurumu açma izni başvurularının, öngörülen şartları taşıyan
            Türkiye Cumhuriyeti uyruklu bütün gerçek ve tüzel kişilerin hak ve fiil
            ehliyeti kapsamında değerlendirilmesi gerektiğinden söz konusu ida-
            re işleminin Anayasanın 10 uncu maddesinde ifadesini bulan kanun
            önünde eşitlik ilkesine ve eğitim öğretim faaliyetlerinin kamu hizmeti
            niteliği taşıması nedeniyle kamu hizmetlerine girme hakkını düzenle-
            yen Anayasanın 70 inci maddesine aykırı olduğu değerlendirilmiştir.
               62) Anayasamızın 35. maddesinde herkesin mülkiyet hakkına sa-
            hip olduğu, bu hakkın ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırla-
            nabileceği, mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum yararına aykırı
            olamayacağı düzenlenmiştir. BM İnsan Hakları Evrensel Beyanname-
            si’nin 17. maddesinde ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne Ek 1
            no.lu Protokolde de mülkiyet hakkı düzenlenmiş ve sözleşmeye taraf
            devletler bu hakka saygı göstereceklerini taahhüt etmişlerdir.






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  23
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35