Page 512 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 512
konumunda olan bir çok üreticinin kapasite artış talebinin kabul edil-
mediği anlaşılmıştır.
24) Artan nüfus ve sanayileşmeden kaynaklanan enerji gereksini-
mi ülke kaynaklarının kıt olması, fosil yakıtları esas alan enerji kulla-
nımının yakıt konusunda dışa bağımlılık, yüksek ithalat giderleri ve
çevre sorunları gibi önemli olumsuzlukların yanında,dünya fosil yakıt
rezervlerinin hızla tükenmesi sebebiyle yenilenebilir enerji kaynakla-
rının önemini artırdığı, yenilenebilir enerji kaynaklarının sürekliliği
nedeni ile büyük önem taşıdığı ve ayrıca çevreye olumsuz etkilerinin,
yenilenemeyen enerji kaynaklarına oranla çok az olduğu bir gerçektir.
25) Diğer yandan, 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun genel
gerekçesinde özetle; enerji konusunun Dünya gündemine oturduğu ve
ülkemiz gündemindeki ağırlığını koruduğu son on yıl içinde, ülkemizin
enerji ve özellikle elektrik piyasası büyük ve hızlı bir gelişme kaydettiği
ve konunun önemine binaen hukuki belirlilik ilkesinin temin edilmesi
ve enerji piyasasında da hukukun e... en olması gerektiği açıktır.
26) Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, şikâyet başvuru-
cusunun iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, dosya-
daki bilgi ve belgeler, anılan mevzuat hükümleri, yüksek yargı
kararları ve tüm dosya birlikte değerlendirildiğinde; Yarışmalı
ya da yarışmasız olarak bir sahada, rüzgardan elektrik enerjisi elde
etmek amacıyla tesis kurmak üzere lisans alan ve “üretici firma statü-
sü” kazanan firmaların yaptıkları faaliyetin ve tabi oldukları mevzu-
atın yasa koyucu tarafından düzenlendiği, 6446 sayılı Elektrik Piya-
sası Kanunu’nun 7 nci maddesinin yedinci fıkrasının yoruma ihtiyaç
göstermediği, enerji politikasının belirlenmesinin devletin görevi ol-
duğu, bu görevin yerine getirilmesinin de yasama yetkisi çerçevesinde
kaldığı, kaldı ki kapasite artışı kapsamında yapılan değerlendirmede
Devletin satın alabileceği kadar RES enerjisine izin verebildiği, somut
olayda kapasitenin 3 katına yakın arttırılmasının talep edildiği ,ida-
renin mevzuatın açık olmasına rağmen ayrıca fayda/maliyet/analiz
ekseninde enerji politikasını belirmesinin takdirinde olduğu,sonuçta
idarenin takdir hakkını kullandığı kuşkusuzdur.Şüphesiz takdir hakkı
keyfilik olarak değerlendirilmemelidir. İdarenin taktir hakkının Yargı
denetimine tabi olduğu bilinmektedir. Ancak idarenin takdir hakkı-
nı kamu yararı ve hizmetin gereklerine aykırı kullandığı yönünde bir
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 505