Page 347 - geri itme ozel raporu son
P. 347

“Pushback” of Human Rights / Ege Denizi’ndeki Geri İtmeler ve Boğulan İnsan Hakları Özel Raporu




                     Madde 92- “Gemilerin Hukuki Statüsü”

                     “1.  Gemiler, tek bir devletin bayrağı altında seyredecekler ve uluslararası antlaşmalarda ve işbu sözleşmede
                     açıkça belirtilen istisnalar dışında, açık denizlerde, o devletin münhasır yetkisine tabii olacaklardır. …”

                     Madde 94- “Bayrak Devletinin Yükümlülükleri”
                     “1.  Her devlet, kendi bayrağını taşıyan gemiler üzerinde, idari, teknik ve sosyal konulardaki yetki ve kontro-
                     lünü fiilen kullanacaktır. …”

                     Madde 98- “Yardım Etme Yükümlülüğü”

                     “1.  Her devlet, kendi, bayrağını taşıyan bir geminin, kaptanından, gemi mürettebat ve yolcular için ciddi bir
                     tehlike oluşturmadan, ifa edilebilecek ise, aşağıdaki hususları gerçekleştirmesini talep edecektir:
                     a) Denizde tehlike içerisinde bulunan her kişiye yardım etmek;

                     b) Yardım ihtiyaçlarından haberdar edildiği halde, tehlikede bulunan kişileri, kendisinden makul olarak
                     beklenebilen ölçüde ve mümkün olduğu kadar çabuk kurtarmaya gitmek; …

                     2. Sahili bulunan bütün devletle, deniz ve hava güvenliğini sağlamak üzere uygun ve etkili bir sürekli arama
                     ve kurtarma servisinin kurulmasını ve işleyişini kolaylaştıracaklar ve gerektiği takdirde bu amaçla komşu
                     devletlerle bölgesel düzenlemeler çerçevesinde iş birliğinde bulunacaklardır.”

                     10. 1974 Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi (SOLAS
                     Sözleşmesi)  143


                     Sözleşme 1 Kasım 1974 tarihinde kabul edilmiş ve 25 Mayıs 1980 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Sözleş-
                     menin temel amacı  ticari gemilerin inşası, teçhizatı ve işletilmesi ile ilgili minimum emniyet standart-
                     larının belirlenmesidir. Sözleşme, denizde canlı kalabilme, can kurtarma ve emniyet ile ilgili konuları
                     düzenlemesi nedeniyle denizde zor durumda bulunan göçmenlerin kurtarılması ve emniyeti açısın-
                     dan önem taşımaktadır.
                     Bölüm V

                     Kural 7- “Bütün Taraf Ülke Hükümetleri; kendi sorumluluk sahaları içindeki tehlike haberleşmesi ve koor-
                     dinasyonu ile, kendi kıyılarına bitişik deniz alanlarında tehlike içinde bulunan insanların kurtarılması için
                     gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlamayı üstlenmesini gerektirir. Söz konusu düzenlemeler, bu amaçla
                     gerekli olan; arama ve kurtarma tesislerinin kurulması, işletilmesi ve idame ettirilmesi gibi hususlardan ge-
                     rekli ve uygulanabilir olanlarını içerecek, ve; kurulacak tesisler; tehlikeye maruz insanların mümkün olduğu
                     kadar tespit edilmesi ve kurtarılmasına yeterli donanımlarla teçhiz edilmiş olacaktır.”




                     143  SOLAS Sözleşmesi hakkında ayrıntılı bilgi için bkz.  https://www.imo.org/en/About/Conventions/Pages/International-Conventi-
                       on-for-the-Safety-of-Life-at-Sea-(SOLAS),-1974.aspx; Erişim Tarihi: 05/09/2021.



                                                                                                              345
   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352