Page 347 - geri itme ozel raporu son
P. 347
“Pushback” of Human Rights / Ege Denizi’ndeki Geri İtmeler ve Boğulan İnsan Hakları Özel Raporu
Madde 92- “Gemilerin Hukuki Statüsü”
“1. Gemiler, tek bir devletin bayrağı altında seyredecekler ve uluslararası antlaşmalarda ve işbu sözleşmede
açıkça belirtilen istisnalar dışında, açık denizlerde, o devletin münhasır yetkisine tabii olacaklardır. …”
Madde 94- “Bayrak Devletinin Yükümlülükleri”
“1. Her devlet, kendi bayrağını taşıyan gemiler üzerinde, idari, teknik ve sosyal konulardaki yetki ve kontro-
lünü fiilen kullanacaktır. …”
Madde 98- “Yardım Etme Yükümlülüğü”
“1. Her devlet, kendi, bayrağını taşıyan bir geminin, kaptanından, gemi mürettebat ve yolcular için ciddi bir
tehlike oluşturmadan, ifa edilebilecek ise, aşağıdaki hususları gerçekleştirmesini talep edecektir:
a) Denizde tehlike içerisinde bulunan her kişiye yardım etmek;
b) Yardım ihtiyaçlarından haberdar edildiği halde, tehlikede bulunan kişileri, kendisinden makul olarak
beklenebilen ölçüde ve mümkün olduğu kadar çabuk kurtarmaya gitmek; …
2. Sahili bulunan bütün devletle, deniz ve hava güvenliğini sağlamak üzere uygun ve etkili bir sürekli arama
ve kurtarma servisinin kurulmasını ve işleyişini kolaylaştıracaklar ve gerektiği takdirde bu amaçla komşu
devletlerle bölgesel düzenlemeler çerçevesinde iş birliğinde bulunacaklardır.”
10. 1974 Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi (SOLAS
Sözleşmesi) 143
Sözleşme 1 Kasım 1974 tarihinde kabul edilmiş ve 25 Mayıs 1980 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Sözleş-
menin temel amacı ticari gemilerin inşası, teçhizatı ve işletilmesi ile ilgili minimum emniyet standart-
larının belirlenmesidir. Sözleşme, denizde canlı kalabilme, can kurtarma ve emniyet ile ilgili konuları
düzenlemesi nedeniyle denizde zor durumda bulunan göçmenlerin kurtarılması ve emniyeti açısın-
dan önem taşımaktadır.
Bölüm V
Kural 7- “Bütün Taraf Ülke Hükümetleri; kendi sorumluluk sahaları içindeki tehlike haberleşmesi ve koor-
dinasyonu ile, kendi kıyılarına bitişik deniz alanlarında tehlike içinde bulunan insanların kurtarılması için
gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlamayı üstlenmesini gerektirir. Söz konusu düzenlemeler, bu amaçla
gerekli olan; arama ve kurtarma tesislerinin kurulması, işletilmesi ve idame ettirilmesi gibi hususlardan ge-
rekli ve uygulanabilir olanlarını içerecek, ve; kurulacak tesisler; tehlikeye maruz insanların mümkün olduğu
kadar tespit edilmesi ve kurtarılmasına yeterli donanımlarla teçhiz edilmiş olacaktır.”
143 SOLAS Sözleşmesi hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. https://www.imo.org/en/About/Conventions/Pages/International-Conventi-
on-for-the-Safety-of-Life-at-Sea-(SOLAS),-1974.aspx; Erişim Tarihi: 05/09/2021.
345