Page 153 - kadin-haklari-ve-ombudsmanlik-calistay-raporu
P. 153
KADIN HAKLARI VE OMBUDSMANLIK
örtbas edilebilmektedir. Şiddete uğrayan kadınların ve buna tanık olanların bu olumsuz durumu gizli tutarak
herhangi bir yere başvurmamasının altında yatan çok yönlü sosyolojik, iktisadi, psikolojik ve kültürel nedenler
bulunmaktadır. Kadınların büyük bir kısmı yaşadıkları şiddetten dolayı utanç duymakta, bunu paylaşmaktan
çekinmekte ve doğrudan destek alma yönünde girişimlerde bulunmaktan kaçınmaktadır. Hatta bazı kadınlar
şiddetten kendisini sorumlu tutarak suçluluk psikolojisine girmektedir. Şiddet mağduru kadınların suçlu de-
ğil, mağdur oldukları bilincinin yerleşmesine yönelik farkındalık çalışmaları çok boyutlu olarak yürütülmelidir.
Özellikle kadın hakları alanına ilişkin şikâyetlerde pozitif ayrımcılık yapılarak menfaat ihlali aranmaksızın hem
bireylerden hem de STK’lardan gelen şikâyetlerin kurumca incelenmesi konusu olumlu bir düzenlemedir. Böy-
lelikle denetim mekanizmaları ile kadınların daha da mağdur olmasının önüne geçilebilecektir.
Kadına karşı şiddet ile ilgili kamu yetkilileri arasında etkin ve koordineli bir eşgüdümün ve iş birliğinin sağ-
lanması şarttır. İşbirliğinin sağlanması daha verimli çalışmaların daha kalabalık kitlelere ulaşması açısından
önemli bir yere sahiptir.
Son yıllarda hukuksal alanda atılan adımların, zihniyet temelindeki kalıpların kırılması yönünde de atılması
gerekir. Bu toplumsal cinsiyet kalıplarının değiştirilmesine yönelik farkındalık çalışmalarının yapılması büyük
öneme sahiptir. Bu tür çalışmalar eğitim müfredatları düzeyinde yapılabileceği gibi, kamu kurumları, beledi-
yeler ve sivil toplum örgütleri tarafından gerçekleştirilecek sempozyum, konferans, panel, seminer, yayın vb.
çalışmalarla da yapılabilir. Kadınlara ulaşmak için bazen bu tip etkinlikler de yetersiz kalabilmektedir. Bunun
üstesinden gelebilmek için kamusal alanlara örneğin marketlere, hastanelere, okullara vb. yerlere kurumu tanı-
tıcı broşürler, resmi görevliler, gönüllüler bulundurulabilir. Hatta bazen ev ziyaretlerinde bulunup tanıtımlarla
kadınlar “iyi yönetilme hakları” bağlamında bilgilendirilebilir.
Kamu Denetçiliği Kurumu’na şikâyet hakkı kapsamında topluma öncelikle “iyi yönetilmek”, “iyi yönetmek”,
“kamuda kaliteli hizmet” ne anlama gelmektedir bunların anlatılması, öğretilmesi gerekmektedir. Olumlu ör-
neklemeler ve canlandırmalar yolu ile “iyi yönetilme hakkı” okullarda mutlaka öğretilmelidir. Ayrıca çocukların
muhakkak toplumda sürdürülebilir kalite hakkında fikir sahibi olmaları elzemdir. Örneklem yolu ile kaliteli
yönetim / iyi yönetim konusundaki anlatımlar, kamu spotlarında da daha geniş yer verilerek geniş kitlelere
ulaştırılabilir.
Mülteci kadınlar konusunda; özellikle Suriyeli mülteci kadınlar Türk yasa ve yönetmenliklerden haberdar ola-
madıkları için kendilerine sağlanan hakların farkında değildirler. Onların da adalete erişim noktasında bilgilen-
dirme çalışmaları, eğitimler ve seminerler yoluyla yapılabilir. Dil bariyerinin aşılması konusunda mültecilere
ekstra destek sağlanmalıdır.
Engelli kadın bireylerin yaşadığı sorunların başında erişilebilirlik sorunu gelmektedir. Başta kentler olmak üze-
re, yollar, parklar, bahçeler ve kamu hizmeti veren ulaşım araçları engellilere göre düzenlenmediği için engelliler
birçok kamu hizmetinden mahrum kalmaktadırlar. Özellikle engellilere yönelik kamu hizmetlerinin yerine ge-
tirilmesinde nitelikli personel büyük öneme sahiptir.
Umarız ki sivil toplum kuruluşları ve Kamu Denetçiliği Kurumu iş birliğini daha da artırarak toplum ve kamu
kuruluşları arasındaki yaşanan problemlere ışık tutabilir, iyi yönetim ve iyi yönetilme kavramlarını topluma
anlatarak demokrasi kalitesinin artırılması çalışmalarına elbirliği ile katkıda bulunabiliriz.
19 HAZİRAN 2017, ANKARA 153