Page 192 - kamu-personel-rejimi-1
P. 192

atanmaları  hususu düzenlenirken aynı  Kanunun 74  üncü  mad-
            desinde memurların kurumlar arasında naklen atanmalarının
            düzenlendiği görülmektedir. Şikayete konu naklen atama işlemleri bahsi
            geçen 76 ncı madde kapsamında tesis edilen kurum içi naklen atamadır.
            Zira Valilikler genel bütçe kapsamında yer alan her biri ayrı bir kurum
            olmayan İçişleri Bakanlığı’na bağlı idari birimlerdir, İçişleri Bakanlığı da genel
            bütçe kapsamında yer alan bir kurum olması nedeniyle şikayete konu
            naklen atama işlemlerinin 74 üncü madde kapsamında kurumlar arası
            naklen atama kapsamında değerlendirilmesi mümkün bulunmamaktadır.
               20. İdareler idari işlem tesis ederlerken; bağlı yetki veya takdir yetkisi
            kullanmaktadırlar.  Bir idari işlemin yetki, şekil, sebep, konu ve maksat
            unsurlarının tümünün hukuk kuralları tarafından önceden belirlenerek,
            idareye belli bir yönde hareket etme hususunda bir tercih tanınmamışsa
            veya idareye belli bir tasarrufta bulunması kesin olarak emredilmişse bağlı
            yetkiden bahsedilir. İdarenin nerede ve nasıl bir tasarrufta bulu-
            nacağının hukuk kuralları ile önceden kesin bir şekilde belir-
            lenmediği  durumlarda  ise  idarenin  takdir  yetkisinden  bah-
            sedilir. 10 numaralı paragrafta bahsedilen Kanunun 76 ncı maddesi
            hükmünde olduğu gibi, kanunlar, emredici kelimeler kullanmak yerine,
            yapabilir, edebilir, tutabilir... gibi, yoruma açık ve seçimlik bir görevi ifade
            eden kelime ve terimlerin kullanılması hallerinde, idareye takdir yetkisi ver-
            mektedirler.

               21. Şüphesiz ki idareler takdir yetkisini sınırsız ve keyfi olarak kulla-
            namazlar idareler bu yetkilerini kullanılırken; yasaların koyduğu sınırlar
            içerisinde kalarak hareket etmeli, eşitlik ilkesine uymalı ve takdir yetki-
            sini kamu yararı ve kamu hizmeti dışında başka bir amaçla kullanmama-
            lıdırlar. İdarenin tüm kararlarında olduğu gibi, takdir yetkisini kullandığı
            kararları da gerekçeli olmalı, yetkinin kullanımı için yasalar özel şartlar
            öngörülmüşse,  bu şartlar  da yerine  getirilmelidir.  15 ve 16 nu-
            maralı paragraflarda bahsedilen Danıştay ilamlarında memurların naklen
            atanmaları konusunda idareye takdir yetkisi tanındığı kabul edilmekle bir-
            likte bu yetkinin mutlak olmadığı, kamu hizmetinin gerekleri ve kamu
            yararı çerçevesi içinde kullanılması gerektiği aksi halde idari işlemin neden
            ve amaç yönlerinden hukuka aykırılığı olacağı açıklanmıştır.

               22. İdare şikayetçinin naklen atanma talebini içeren 13/01/2014
            tarihli başvurusunu aldıktan sonra, herhangi  bir  gecikmeye  mahal





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  187
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197