Page 192 - kamu-personel-rejimi-1
P. 192
atanmaları hususu düzenlenirken aynı Kanunun 74 üncü mad-
desinde memurların kurumlar arasında naklen atanmalarının
düzenlendiği görülmektedir. Şikayete konu naklen atama işlemleri bahsi
geçen 76 ncı madde kapsamında tesis edilen kurum içi naklen atamadır.
Zira Valilikler genel bütçe kapsamında yer alan her biri ayrı bir kurum
olmayan İçişleri Bakanlığı’na bağlı idari birimlerdir, İçişleri Bakanlığı da genel
bütçe kapsamında yer alan bir kurum olması nedeniyle şikayete konu
naklen atama işlemlerinin 74 üncü madde kapsamında kurumlar arası
naklen atama kapsamında değerlendirilmesi mümkün bulunmamaktadır.
20. İdareler idari işlem tesis ederlerken; bağlı yetki veya takdir yetkisi
kullanmaktadırlar. Bir idari işlemin yetki, şekil, sebep, konu ve maksat
unsurlarının tümünün hukuk kuralları tarafından önceden belirlenerek,
idareye belli bir yönde hareket etme hususunda bir tercih tanınmamışsa
veya idareye belli bir tasarrufta bulunması kesin olarak emredilmişse bağlı
yetkiden bahsedilir. İdarenin nerede ve nasıl bir tasarrufta bulu-
nacağının hukuk kuralları ile önceden kesin bir şekilde belir-
lenmediği durumlarda ise idarenin takdir yetkisinden bah-
sedilir. 10 numaralı paragrafta bahsedilen Kanunun 76 ncı maddesi
hükmünde olduğu gibi, kanunlar, emredici kelimeler kullanmak yerine,
yapabilir, edebilir, tutabilir... gibi, yoruma açık ve seçimlik bir görevi ifade
eden kelime ve terimlerin kullanılması hallerinde, idareye takdir yetkisi ver-
mektedirler.
21. Şüphesiz ki idareler takdir yetkisini sınırsız ve keyfi olarak kulla-
namazlar idareler bu yetkilerini kullanılırken; yasaların koyduğu sınırlar
içerisinde kalarak hareket etmeli, eşitlik ilkesine uymalı ve takdir yetki-
sini kamu yararı ve kamu hizmeti dışında başka bir amaçla kullanmama-
lıdırlar. İdarenin tüm kararlarında olduğu gibi, takdir yetkisini kullandığı
kararları da gerekçeli olmalı, yetkinin kullanımı için yasalar özel şartlar
öngörülmüşse, bu şartlar da yerine getirilmelidir. 15 ve 16 nu-
maralı paragraflarda bahsedilen Danıştay ilamlarında memurların naklen
atanmaları konusunda idareye takdir yetkisi tanındığı kabul edilmekle bir-
likte bu yetkinin mutlak olmadığı, kamu hizmetinin gerekleri ve kamu
yararı çerçevesi içinde kullanılması gerektiği aksi halde idari işlemin neden
ve amaç yönlerinden hukuka aykırılığı olacağı açıklanmıştır.
22. İdare şikayetçinin naklen atanma talebini içeren 13/01/2014
tarihli başvurusunu aldıktan sonra, herhangi bir gecikmeye mahal
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 187