Page 124 - kamu-personel-rejimi-2
P. 124

konusu kişiler için hakkaniyet ilkesine aykırı durumların oluş-
            masına neden olunduğu sonucuna varılmıştır.
               E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

               33) İnsan Hakları konusunda uluslararası temel belgelerden birisi
            olan Birleşmiş Milletler Siyasi ve Medeni Haklar Uluslararası Sözleş-
            mesi’nin 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde, her vatan-
            daşın genel anlamda eşit olarak, ülkesinin kamu hizmetlerine girme
            hak ve fırsatına sahip olduğu; 26 ncı maddesinde,  herkesin yasalar
            önünde eşit olduğu ve hiçbir ayrım gözetilmeksizin yasalar tarafından
            eşit derecede korunma hakkına sahip olduğu olgusu vurgulanmıştır.
               34) Diğer yandan Avrupa Sosyal Şartı’nın ikinci bölümünün “Çalış-
            ma Hakkı” başlıklı 1 inci maddesinin birinci fıkrasının 1 ve 2 numaralı
            bentlerinde, “Akit Taraflar çalışma hakkının etkin bir biçimde kulla-
            nılmasını sağlamak üzere: 1.Tam istihdamı gerçekleştirmek üzere ola-
            bildiğince yüksek ve istikrarlı bir istihdam düzeyine ulaşmayı ve bu
            düzeyi korumayı başta gelen amaç ve sorumluluklardan biri saymayı;
            2. Çalışanların özgürce edindikleri bir işle yaşamlarını sağlama hakla-
            rını etkin biçimde korumayı;(…) taahhüt ederler.” düzenlemesine yer
            verilmiştir.
               35) Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nin 7 nci
            maddesinde, “Yasa önünde herkes eşittir ve herkes ayrım gözetilmek-
            sizin yasanın koruyuculuğundan eşit olarak yararlanma hakkını taşır.”;
            21 inci maddesinin ikinci fıkrasında, “Herkes, ülkesinin kamu hizmet-
            lerine eşit olarak girme hakkına sahiptir.”, 23 üncü maddesinin birinci
            fıkrasında; “Herkesin çalışma, işini özgürce seçme, adil ve elverişli ko-
            şullarda çalışma ve işsizliğe karşı korunma hakkı vardır.” şeklindedir.

               36) Bu açıklamalar doğrultusunda; şikayet konusu olayda “ticaret
            meslek liseleri”nden mezun olan kişilerin teknisyen unvanına ata-
            namamalarına ilişkin gerekçe olarak sunulan 3795 sayılı Kanunun 3
            üncü maddesinin (a) bendinin, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Ev-
            rensel Bildirgesinde, Birleşmiş Milletler Uluslararası Sözleşmelerinde
            ve Avrupa Sosyal Şartı’nda yer verilen ‘yasa önünde eşitlik’, ‘kamu hiz-
            metlerine alınmada eşitlik’ ve ‘çalışma hakkı’na ilişkin yer alan düzen-
            lemelerine aykırı olduğu değerlendirilmektedir.







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  119
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129