Page 122 - kamu-personel-rejimi-2
P. 122

bazında aynı programların uygulanmaya başlanmış olmasına karşın
            3795 sayılı Kanunda herhangi bir değişikliğe gidilmediği ve genel ge-
            rekçede yer alan sorunların günümüzde yeniden ortaya çıktığı görül-
            mektedir.

               29) Anayasa Mahkemesi 29.12.2004  tarihli ve E.2002/39,
            K.2004/125 sayılı Kararında, hukuk  devleti görüşünü “Anayasanın 2
            nci maddesinde öngörülen hukuk devleti ilkesi, yasaların kamu yararı-
            na dayanması ögesini içerdiği gibi, yasama organı tarafından konula-
            cak kurallarda adalet ve hakkaniyet ölçülerinin göz önünde tutul-
            masının gerekliliği, bu ilkenin doğal bir yansımasıdır.” şeklinde ortaya
            koymuştur.
               30)  Hukuk  Devleti  olmanın  başka  bir  göstergesi  ise  kanunların
            “genellik” ilkesine uygun olmasıdır. “Kanunların genelliği” ilkesi, özel,
            aktüel ve geçici bir durumu gözetmeyen, belli bir kişiyi hedef almayan,
            aynı statüde olan herkesi kapsayan kuralların getirilmesini zorunlu
            kılar. Yasa koyucu, Anayasa’ya ve hukukun genel ilkelerine aykırı ol-
            mamak kaydıyla her türlü düzenlemeyi yapma yetkisine sahip olup,
            düzenlemenin kamu yararına, başka bir anlatımla ülke koşullarına uy-
            gun olup olmadığını takdir eder (AYM, 5.11.2009 tarihli, E.2007/63
            K.2009/157 sayılı kararı). Nitekim Anayasa Mahkemesi eşitliğe aykırı-
            lık nedeniyle iptal ettiği bazı yasal düzenlemelerle ilgili olarak, yasa ko-
            yucunun benzer durumlara benzer çözümler getirmesi esasına vurgu
            yaparak yasa koyucuya yol göstermiş, yasaların genel olması ilkesinin
            de bunu zorunlu kıldığını ileri sürmüştür. (ÇAĞLAR, Selda. Anayasa
            Mahkemesi Kararlarında Eşitliğin Dar Yorumu, Ankara Barosu
            Dergisi, 2012/3)
               31) Ayrıca, Anayasa Mahkemesi’ne göre Anayasanın 10 uncu mad-
            desinde belirtilen eşitlik, eylemli değil, hukuksal eşitliktir. Mahke-
            me eşitliği biçimsel olarak değerlendirmektedir. Mahkemenin kararla-
            rında çoğunlukla rastlanan hukuksal eşitlik yorumu “eşitlerin eşitli-
            ği” şeklinde olup, yasa önünde eşitlik ilkesi, herkesin her yönden aynı
            kurallara bağlı olacağı anlamına gelmemekte, yasaların uygulanma-
            sında birbirinin aynı durumda olanlara aynı kuralların uygulanmasını
            ve ayrıcalıklı kişi ve toplumların yaratılmasını engellemektedir. (AYM,
            18.10.2005 tarihli, E.2003/7, K.2005/71 sayılı kararı). Ancak, kanun
            önünde eşitlik ilkesine aykırılığı önleyen bir istisna ve meşruluk kriteri





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  117
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127