Page 122 - kamu-personel-rejimi-2
P. 122
bazında aynı programların uygulanmaya başlanmış olmasına karşın
3795 sayılı Kanunda herhangi bir değişikliğe gidilmediği ve genel ge-
rekçede yer alan sorunların günümüzde yeniden ortaya çıktığı görül-
mektedir.
29) Anayasa Mahkemesi 29.12.2004 tarihli ve E.2002/39,
K.2004/125 sayılı Kararında, hukuk devleti görüşünü “Anayasanın 2
nci maddesinde öngörülen hukuk devleti ilkesi, yasaların kamu yararı-
na dayanması ögesini içerdiği gibi, yasama organı tarafından konula-
cak kurallarda adalet ve hakkaniyet ölçülerinin göz önünde tutul-
masının gerekliliği, bu ilkenin doğal bir yansımasıdır.” şeklinde ortaya
koymuştur.
30) Hukuk Devleti olmanın başka bir göstergesi ise kanunların
“genellik” ilkesine uygun olmasıdır. “Kanunların genelliği” ilkesi, özel,
aktüel ve geçici bir durumu gözetmeyen, belli bir kişiyi hedef almayan,
aynı statüde olan herkesi kapsayan kuralların getirilmesini zorunlu
kılar. Yasa koyucu, Anayasa’ya ve hukukun genel ilkelerine aykırı ol-
mamak kaydıyla her türlü düzenlemeyi yapma yetkisine sahip olup,
düzenlemenin kamu yararına, başka bir anlatımla ülke koşullarına uy-
gun olup olmadığını takdir eder (AYM, 5.11.2009 tarihli, E.2007/63
K.2009/157 sayılı kararı). Nitekim Anayasa Mahkemesi eşitliğe aykırı-
lık nedeniyle iptal ettiği bazı yasal düzenlemelerle ilgili olarak, yasa ko-
yucunun benzer durumlara benzer çözümler getirmesi esasına vurgu
yaparak yasa koyucuya yol göstermiş, yasaların genel olması ilkesinin
de bunu zorunlu kıldığını ileri sürmüştür. (ÇAĞLAR, Selda. Anayasa
Mahkemesi Kararlarında Eşitliğin Dar Yorumu, Ankara Barosu
Dergisi, 2012/3)
31) Ayrıca, Anayasa Mahkemesi’ne göre Anayasanın 10 uncu mad-
desinde belirtilen eşitlik, eylemli değil, hukuksal eşitliktir. Mahke-
me eşitliği biçimsel olarak değerlendirmektedir. Mahkemenin kararla-
rında çoğunlukla rastlanan hukuksal eşitlik yorumu “eşitlerin eşitli-
ği” şeklinde olup, yasa önünde eşitlik ilkesi, herkesin her yönden aynı
kurallara bağlı olacağı anlamına gelmemekte, yasaların uygulanma-
sında birbirinin aynı durumda olanlara aynı kuralların uygulanmasını
ve ayrıcalıklı kişi ve toplumların yaratılmasını engellemektedir. (AYM,
18.10.2005 tarihli, E.2003/7, K.2005/71 sayılı kararı). Ancak, kanun
önünde eşitlik ilkesine aykırılığı önleyen bir istisna ve meşruluk kriteri
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 117