Page 532 - kamu-personel-rejimi-2
P. 532

ekibine dâhil olacak ihtisasların belirlemesi neticesinde; şikâyetçinin
            görev ekibi personeli sayılması ve “uçuş ekibi” statüsüne tekrar alın-
            masına yönelik talebinin kabul edilmemesine ilişkin işlemlerde huku-
            ka ve hakkaniyete aykırı bir husus bulunmadığı kanaati ve sonucuna
            varılmıştır.
               D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

               37) Çalışma hakkı yönünden
               Bireyin dilediği alanda çalışma özgürlüğü ve çalışma hakkı Anaya-
            sa’nın 48. ve 49. maddelerinde güvence altına alınmış olmakla birlikte
            AİHS’de düzenlenen haklardan değildir. Avrupa İnsan Hakları Mahke-
            mesi (AİHM) de kamu hizmetine girme ya da dilediği kamu görevinde
            çalışma hakkının Sözleşme’de ya da protokollerinde korunan bir hak
            olmadığını açıkça ifade etmektedir.  (Leander/İsveç, B. No: 9248/81,
            26/3/1987, § 59; Kosiek/Almanya, B. No: 9704/82, 28/8/1986, §§ 34 35;
            Massa / İtalya, B. No: 265  B, 24/8/1993, § 26; Neigel / Fransa, B. No:
            18725/91, 17/3/1997, § 44).
               38) Zorla çalıştırma yasağı yönünden
               Anayasa’nın 18. maddesinin birinci fıkrasında “Hiç kimse zorla ça-
            lıştırılamaz…”  düzenlenmesine yer verilmiştir. Anayasa Mahkemesi
            “zorla çalıştırma” kavramını, temel insan haklarına ilişkin uluslararası
            sözleşmelerden ve ilgili uluslararası otoritelerin yorum ve uygulama-
            larından yararlanarak tanımlamıştır. Zorla çalıştırma yasağına ilişkin
            uluslararası kurallar, 29 Numaralı Cebri ve Mecburi Çalıştırmaya İliş-
            kin Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) Sözleşmesi’nde düzenlenmiş-
            tir. Anılan Sözleşme’nin 2. maddesinde düzenlenen ve AİHM’ce de
            AİHS’nin 4. maddesinde yer alan zorla çalıştırma yasağının kapsamı-
            nın belirlenmesinde esas alınan tanıma göre zorla çalıştırma: “Herhan-
            gi bir kişinin ceza tehdidi altında ve bu kişinin tam isteği olmadan mecbur
            edildiği tüm iş veya hizmetleri” ifade etmektedir. Buna göre, zorla çalış-
            tırmadan söz edilebilmesi için, kişinin ceza tehdidi altında ve rızası
            bulunmaksızın çalıştırılması gerekmektedir (E.2011/150, K.2013/30,
            K.T. 14/2/2013).
               AİHM’e göre bir eylemin zorla çalıştırma veya zorunlu çalışma sa-
            yılabilmesi için: 1) Kişinin işi kendi iradesine aykırı olarak yapması,
            2) İşi yapma yükümlülüğünün “haksız” veya “baskıcı” olması veya




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  527
   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537