Page 527 - kamu-personel-rejimi-2
P. 527
konusu yapılabildiğinden, kazanılmış hakkın hangi durumlarda
oluştuğuna bakmak gerekmektedir.
e) Anayasa Mahkemesi bazı kararlarında kazanılmış hakkı tanım-
lamaktadır. Yasa koyucunun genel hukuki durumları serbestçe
düzenleme yetkisi bulunduğundan, yasa bir statüyü düzenlerken
o statüye giriş için var olan bir olanağı kaldırmışsa, kazanılmış
haktan söz edilemeyeceğini ortaya koyan Yüksek Mahkeme, bir
başka kararında da yasa koyucunu getirdiği yeni kurallara duru-
mu uygun olmayanların aynı statüde kalamayacaklarını belli et-
miştir.
f) Yüksek Mahkemeye göre yasalar “kamu yararına olarak ge-
leceği düzenleyici, soyut, kişisel olmayan, genel hukuk kuralları”
koyarlar. Bu kuralın tersinden hareketle geriye yürümenin tanı-
mını bulabiliriz. Ancak kişisel olan hukuki durumlar için ve geç-
mişe yönelik özel kural içeren yasalar geriye yürür niteliktedir.
Kazanılmış hak, geçmişte kişisel durum olarak oluşmuş veya hük-
münü tamamlayarak sona ermiş durumların korunmasında söz
konusu olur.
g) Yüksek Mahkeme bir başka kararında konuya şöyle yaklaşmak-
tadır. “Bu gün kazanılmış hak sorunu, kamu hukuku alanında eski
önemini yitirmiştir. Artık kazanılmış hak sorununu Anayasa`da yazılı
temel hakların sınırlandırılması nedenleriyle bir arada tartışmak ve bu
hakların dokunulmaz ve ilişilemez olduğu yolundaki düşünceyi kamu
hukuku alanında bir hayli yumuşatmak olanakları vardır.”
h) Yüksek Mahkemenin kararlarından şu sonuçlar çıkmak-
tadır: Kazanılmış hakkın korunması esas olmakla birlikte kamu
yararı ve kamu düzeninin söz konusu olduğu hallerde bu kural
geçerli olamaz. Gerek özel hukuk alanında gerekse kamu hukuku
alanında genel bir kuralın tanıdığı olanağın belli bir kişi için ortadan
kaldırılması, kazanılmış hakkın ihlalidir. Bir başka anlatımla; geçmişte
tamamlanmış ve hukuki sonuçları oluşmuş geçmişteki hukuksal ilişki-
lere uygulanan yasalar “gerçek geriye yürüyen”, geçmişte başlayan ve
yeni yasa yürürlüğe girdiğinde henüz sonuçlanmamış hukuki ilişkile-
re uygulanan yasalar “gerçek olmayan geriye yürüyen” yasalardır. İlke
olarak, gerçek önceye yürümenin Anayasal kurallara aykırı olmasına
karşılık, gerçek olmayan önceye yürüme mümkün olmaktadır.”
522 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU