Page 223 - kamu-personel-rejimi-3
P. 223

idari işlemin sebebinin olmaması ya da sebebinin hukuka aykırı olma-
            sı halinde işlemin iptali gerekir.  İdari işlemin dayanağı olan nedenin
            açıkça yasalarda gösterilmiş olması durumunda, idari işlemin hukuka
            uygun olabilmesi için, idarenin aldığı kararın bu nedene dayanması ve
            bunun da kararda açıkça gösterilmesi gerekir. Bu kurala uymayan uy-
            gulamalar, işlemi neden yönünden sakatlar. İdari işlemin doğuracağı
            sonuçlar da önceden yasalarda belirtilmiştir. İdarenin yasanın koydu-
            ğu sınırlar içinde kalması, neden ve konu yönünden yasa ile belirtilen
            şartlara uyması gerekir.
               16) Anayasamızın 128 inci maddesinde, memurların ve diğer kamu
            görevlilerinin niteliklerinin, atamalarının, görev ve yetkilerinin, hak-
            ları ve yükümlülüklerinin, aylık ve ödemelerinin ve diğer özlük işleri-
            nin kanunla düzenleneceği belirtilmiştir. Bu minvalde çıkarılan 657
            sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 108 inci maddesinin (e) bendin-
            de ise, şartları taşıyan memurlara memuriyeti boyunca ve en fazla iki
            defada kullanılmak üzere, toplam bir yıla kadar aylıksız izin verilebile-
            ceği hükmüne yer verilmiştir. Söz konusu hükümden anlaşılacağı üze-
            re; İdareye bu konuda takdir hakkı tanındığı açık olup, yukarıda yer
            verilen Danıştay kararlarından da anlaşılacağı üzere bu yetkinin ancak
            kamu yararı ve hizmet gerekleri göz ardı edilerek kullanıldığının tespit
            edilmesi halinde söz edilen bu durumun idari işlemin neden ve amaç
            yönlerinden hukuka aykırılığı nedeniyle iptalini gerektireceği yerleş-
            miş yargısal içtihatlarla kabul edilmiş bulunmaktadır.
               17) Dolayısıyla idarenin takdir yetkisi kapsamındaki tasarrufla-
            rında, belli sebepler göstererek işlem tesis ettiğinden, buna ilişkin
            denetimin bu sebeplerin var olup olmadığı üzerinden cereyan ede-
            ceği tabiidir. İdari işlemlerin hukuk âleminde sağlıklı bir şekilde yer
            bulabilmeleri, sebep unsurlarının hukuken geçerli ve somut verilere
            dayandırılmasıyla mümkün olabilir. İdarenin kararını dayandırdığı ne-
            denin gerçeğe ve hukuka uygun olması gerektiği gibi işlemin amacının
            da kamu yararı olması şarttır. Diğer yandan takdir yetkisi, idarenin
            belli şart ve durumların meydana gelmesi halinde belli bir kararı alıp
            almamak veya kanunda öngörülen değişik çözümler arasında bir se-
            çim yapmak konusunda tanınan bir serbestiye ya da belirli bir konuda
            karar alabilmek için hangi şart ve durumların ortaya çıkması gerekti-
            ğini tespit etmek imkânına sahip olması olarak tanımlanmaktadır.





           218   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228