Page 224 - kamu-personel-rejimi-3
P. 224
18) 9,10 ve 11 numaralı paragraflarda açıklanan Danıştay Karar-
larında açıklandığı üzere, Anayasa ile idarenin takdir yetkisini kullan-
masına ilişkin bazı genel ölçü ve ilkeler getirilmiştir. Ayrıca öğretide
idarenin takdir yetkisini kullanırken yasaların koyduğu sınırlar ve
eşitlik içerisinde hareket etmesi, bu yetkiyi kamu yararı ve hizmetine
uygun kullanması, gerekçeli olması gibi ilkelere uygun şekilde işlem te-
sisinin hukuk devleti açısından zorunlu olduğu belirtilmiştir. Şikâyet
konusu olayda; 657 sayılı Kanunun 108 inci maddesi (e) bendi uya-
rınca talep edilen aylıksız izinin idarece uygun görülmemesine ilişkin
olup ilgili madde uyarınca idareye şikâyetçiye aylıksız izin verilip ve-
rilmemesi konusunda takdir hakkı tanınmıştır. Şüphesiz ki idarenin
takdir hakkını kullanırken kamu yararı ve hizmetin gereklerini dikka-
te alarak hareket etmesi gerektiği yukarıda ifade edilen yargı kararları
gereğince de açıktır.
19) Şikâyet konusu olayda, şikâyetçinin aylıksız izin taleplerinin
milletvekilleri genel seçimleri nedeniyle alınan tedbirlerin aksamama-
sı, şikâyetçinin vekâleten yürüttüğü ilçe emniyet müdürlüğü görevini
yerine getirebilecek yeterli sayıda amir sınıfı personelin bulunmadığı
nedenleriyle kabul edilmediği anlaşıldığından İdarenin takdir hakkını
kamu yararı ve hizmetin gereklerine aykırı kullandığına dair bilgi, bel-
ge ve delil elde edilemediğinden bu itibarla İdarenin işleminde herhan-
gi bir hukuka ve hakkaniyete aykırılık tespit edilememiştir.
20) Diğer taraftan şikâyet başvurucusu başvurusunda görev yerin-
de yeterli sayıda amir sınıfı personel olduğunu ileri sürmüşse de Em-
niyet Genel Müdürlüğünün yeterli personel bulunmaması nedeniyle
bütün yıllık ve mazeret izinlerinin Türkiye genelinde kaldırıldığına
yönelik 20/07/2015 tarihli yazıları ile doğu ve güneydoğu bölgele-
rinde yoğun olarak yaşanan olaylar nedeniyle söz konusu bölgelerin
hassasiyeti, seçim atmosferinin bulunması, seçimlerin insan hakların-
dan olması ve artan nitelikli polis ihtiyacıyla birlikte düşünüldüğünde
İdarenin bu gerekçesinde makul ve mantıklı olduğundan herhangi bir
hukuka aykırılık tespit edilememiştir.
Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, anılan mevzuat hü-
kümleri, idarenin cevabi yazıları, yargı kararları ve tüm dos-
ya birlikte değerlendirildiğinde; şikâyet başvurucusunun aylıksız
izin talebinin İdarece reddedilmesi işleminde kamu yararı ve hizmetin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 219