Page 238 - kamu-personel-rejimi-3
P. 238
manevi ihtiyaçlarının değil ailesinin de gözetilmesi gerektiği hüküm
altına alınmıştır. Somut dosyada, bakmakla yükümlü oldukları
engelli yakını olan şikayetçilerin taleplerinin bu hükümler çer-
çevesinde incelenmesi gerekmektedir.
28) Nitekim Anayasa’nın 10 uncu maddesinde de “çocuklar, yaşlı-
lar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve
gaziler için alınacak tedbirlerin eşitlik ilkesine aykırı sayılmayacağı”
belirtilmiştir. Bu çerçevede, bakmakla yükümlü oldukları engelli
yakını bulunan kamu görevlilerinin engelli aile bireylerine ge-
reken bakım desteğini verebilmeleri için yapılacak düzenleme-
ler eşitlik ilkesine aykırı sayılmayacaktır.
29) Bu kapsamda; 20.1 sayılı paragrafta verilen 5620 sayılı Kanu-
nun Ek 2 nci maddesinde “Kamu kurum ve kuruluşlarında sürekli işçi
kadrosunda görev yapan … ağır engelli raporlu eşi veya bakmakla yü-
kümlü olduğu birinci derece kan hısımları bulunan işçilerin, engellilik
durumundan kaynaklanan gerekçelere dayalı olarak kurum içinde yer
değiştirme talebinde bulunabileceği” düzenlenmiştir. Bu hüküm ile
kamu hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda görevli olup bak-
makla yükümlü olduğu engelli aile fertleri olan işçilerin “ku-
rum içinde yer değiştirmelerine imkân sağlayacak” düzenle-
menin yapıldığı görülmüştür.
30) Her ne kadar yapılan düzenlemelerin “kurum içi” denilmek su-
retiyle sınırlandırıldığı anlaşılmakta ise de; buradaki sınırlandırmanın,
yukarıda hükümlerine yer verilen İnsan Haklarına ve Engelli Hakları-
na dair taraf olduğumuz uluslararası sözleşme hükümleri, Engellilerle
ilgili Kanun ve İş Hukuku kurallarına aykırı olmadığı; kamu yararı ve
hizmet gerekleri doğrultusunda yapıldığı değerlendirilmektedir. Kaldı
ki, iş hukuku kapsamında ele alınan “çalışan hakları” sınırsız haklar
olmayıp; belirtilen çerçevede ve “kanunla” yapılan bu düzenlemede
hukuka aykırılık bulunduğunu söylemek mümkün değildir.
31) Yukarıdan bu yana anlatılan hususlar, şikayetçinin id-
diaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, mevzuat, yargı
kararları ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde;
İETT Genel Müdürlüğü’nün 3645 sayılı teşkilat Kanunu ile kurulmuş
olan ayrı tüzel kişiliğe sahip bir kuruluş olduğu; yine İSKİ Genel Mü-
dürlüğü’nün 2560 sayılı teşkilat Kanunu ile faaliyet gösteren ayrı tüzel
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 233