Page 359 - kamu-personel-rejimi-3
P. 359

gerekçesinde “kişinin emeğinin karşılığını almadan zorla çalıştırılması”;
            Anayasa Mahkemesinin çeşitli kararlarında da “bir maldan ya da bir kişi-
            nin çalışmasından karşılıksız yararlanma” şeklinde tanımlanmıştır (Bkz.
            AYM, E.2011/150, K.2013/30, K.T. 14/2/2013, E.2006/21, K.2006/38,
            K.T. 13/3/2006). Buna göre angarya, zorla çalıştırmanın bedel ödenmek-
            sizin yaptırılan şekli olarak kabul edilebilir. Dolayısıyla, angarya yasağı ile
            ilgili şikayetlerin de zorla çalıştırma yasağı kapsamında incelenmesi gere-
            kir. AİHM’e göre bir eylemin zorla çalıştırma veya zorunlu çalış-
            ma sayılabilmesi için: 1) Kişinin işi kendi iradesine aykırı olarak
            yapması, 2) İşi yapma yükümlülüğünün “haksız” veya “baskıcı”
            olması veya yapılmasının katlanılmaz sıkıntılara yol açması ge-
            rekir. Ayrıca kişinin bu işi önceden rızasıyla yapıp yapmadığı, bir
            kuruma isteyerek girip girmediği, normal yurttaşlık veya mesle-
            ki yükümlülüğünün bir parçası olan bir hizmeti ifa edip etmedi-
            ği de dikkate alınmalıdır (Bkz. Van Der Mussele/Belçika, B. No:
            8919/80, 23/11/1983, § 32-41; Karlheinz Schmidt/Almanya, B.
            No:13580/88, 18/7/1994; Zarb Adami/Malta, B. No: 17209/02,
            20/6/2006). (AYM, B. No: 2013/1613, 2/10/2013, §  28).
               …Başvurucunun anılan görevlendirmeye rıza göstermiş olması, doğru-
            dan zorla çalıştırma koşullarının oluşmadığı sonucunu doğurmaz. Bu ne-
            denle, başvuru konusu olayda Anayasa’nın 18. maddesi ve AİHS 4. madde-
            si yönünden bir ihlal olup olmadığının tespit edilebilmesi için somut olayın
            tüm koşullarının dikkate alınması gerekir (Bkz. Van Der Mussele/Belçika,
            B. No:8919/80, 23/11/1983§36-37).  Buna göre, üstlendiği müdür-
            lük görevi ile başvurucunun yetki ve sorumluluk alanı genişlemiş
            ise de, bu görev ile daha önce yürütmekte olduğu şeflik görevinin
            birbiriyle  ilgisiz  görevler  olmadığı,  başvurucunun  yine  mesleki
            faaliyet alanıyla ilgili ve de kariyer olarak daha üst bir görevde
            çalışmaya devam ettiği, bu görevin kendisine mesleki anlamda
            katkı ve deneyim sağlayacağının kuşkusuz olduğu ve eski görevi
            ile aynı mesaiye tabi olduğu, öte yandan, başvurucunun müdür
            olarak görevlendirilmesinin anılan kadronun boş olmasından ve
            bu boşluk nedeniyle kamu hizmetinin yürütülmesine ilişkin olu-
            şabilecek aksaklıkların önlenmesi  ve giderilmesi amacından kay-
            naklandığı anlaşılmaktadır. Tüm bu hususlar birlikte değerlendi-
            rildiğinde, üstlendiği görevin başvurucuya makul olmayan, oran-
            tısız bir külfet yüklediği söylenemeyeceğinden, daha fazla yetki




           354   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364