Page 422 - kamu-personel-rejimi-3
P. 422

durumların ortaya çıkması gerektiğini tespit etmek imkânına sahip
            olması olarak tanımlanmaktadır. İdari işlemler tesis edilirken, İdare-
            ler, bağlı yetki veya takdir yetkisi çerçevesinde karar alırlar. Bu doğ-
            rultuda, idari işlemin yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurlarının
            tümünün hukuk kuralları tarafından önceden belirlenerek, idareye
            belli bir yönde hareket etme hususunda bir tercih tanınmamışsa veya
            idareye belli bir tasarrufta bulunması kesin olarak emredilmişse bağlı
            yetkiden, idarenin nerede ve nasıl bir tasarrufta bulunacağının hukuk
            kuralları ile önceden kesin bir şekilde belirlenmediği durumlarda ise
            idarenin  takdir  yetkisinden  söz  edilmektedir. (Halil Kalabalık, İdare
            Hukukunda Takdir Yetkisi Kavramı Ve Benzer Kurumlarla Karşılaştırıl-
            ması, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 1, Sayı 2, Aralık1997)
               17.İdareye belli konularda takdir yetkisinin tanınması, idarenin
            keyfi olarak hareket edebileceği anlamınagelmemektedir.11,12ve-
            13numaralıparagraflardadeğinilenDanıştaykararlarında      açıklandığı
            üzere, idarenin takdir yetkisini kullanmasına ilişkin bazı genel ölçü ve
            ilkeler getirilmiştir. Ayrıca öğretide idarenin takdir yetkisini kullanır-
            ken yasaların koyduğu sınırlar içinde kalması, eşitliğe uygun hareket
            etmesi, bu yetkiyi kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun kullanma-
            sı, kararlarının gerekçeli olması gibi ilkelere uygun şekilde işlem tesisi-
            nin hukuk devleti açısından zorunlu olduğu belirtilmiştir.
               18.Yukarıda açıklandığı üzere, idarenin iş ve işlemlerinde kamu
            yararına ve hizmet gereklerine riayet etmesi, yasal ve makul gerekçe-
            ye dayanması, nesnel ve adil olması, eşitlik ve hakkaniyet ölçütlerini
            gözetmesi hukuk devleti olmanın gereği olup, idarenin yasalarla ken-
            disine tanınan takdir yetkisini bu ilke ve ölçütleri göz önünde tutarak
            kullanması gerekir.
               19.Somut olayda; şikayet konusu uyuşmazlık, idarenin şikayet baş-
            vurucusu hakkında 8.2 numaralı paragrafta değinilen 657 sayılı Ka-
            nunun 68/B maddesini uygulamamasından kaynaklanmaktadır. Bahsi
            geçen madde, memurların, bazı hizmet sınıflarının 1, 2, 3 ve 4 üncü
            derecelerindeki kadrolarına, derece yükselmesindeki süre kaydı aran-
            maksızın, idarece atanmalarına ilişkin olup; madde metninden açıkça
            anlaşılabileceği üzere atamanın yapılması hususu idarenin takdirine
            bırakılmıştır. Emniyet Genel Müdürlüğü’nün merkez ve taşra teşki-
            latındaki tüm birimlere hitaben yazdığı 15/05/2013 tarih ve 100622





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  417
   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427