Page 422 - kamu-personel-rejimi-3
P. 422
durumların ortaya çıkması gerektiğini tespit etmek imkânına sahip
olması olarak tanımlanmaktadır. İdari işlemler tesis edilirken, İdare-
ler, bağlı yetki veya takdir yetkisi çerçevesinde karar alırlar. Bu doğ-
rultuda, idari işlemin yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurlarının
tümünün hukuk kuralları tarafından önceden belirlenerek, idareye
belli bir yönde hareket etme hususunda bir tercih tanınmamışsa veya
idareye belli bir tasarrufta bulunması kesin olarak emredilmişse bağlı
yetkiden, idarenin nerede ve nasıl bir tasarrufta bulunacağının hukuk
kuralları ile önceden kesin bir şekilde belirlenmediği durumlarda ise
idarenin takdir yetkisinden söz edilmektedir. (Halil Kalabalık, İdare
Hukukunda Takdir Yetkisi Kavramı Ve Benzer Kurumlarla Karşılaştırıl-
ması, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 1, Sayı 2, Aralık1997)
17.İdareye belli konularda takdir yetkisinin tanınması, idarenin
keyfi olarak hareket edebileceği anlamınagelmemektedir.11,12ve-
13numaralıparagraflardadeğinilenDanıştaykararlarında açıklandığı
üzere, idarenin takdir yetkisini kullanmasına ilişkin bazı genel ölçü ve
ilkeler getirilmiştir. Ayrıca öğretide idarenin takdir yetkisini kullanır-
ken yasaların koyduğu sınırlar içinde kalması, eşitliğe uygun hareket
etmesi, bu yetkiyi kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun kullanma-
sı, kararlarının gerekçeli olması gibi ilkelere uygun şekilde işlem tesisi-
nin hukuk devleti açısından zorunlu olduğu belirtilmiştir.
18.Yukarıda açıklandığı üzere, idarenin iş ve işlemlerinde kamu
yararına ve hizmet gereklerine riayet etmesi, yasal ve makul gerekçe-
ye dayanması, nesnel ve adil olması, eşitlik ve hakkaniyet ölçütlerini
gözetmesi hukuk devleti olmanın gereği olup, idarenin yasalarla ken-
disine tanınan takdir yetkisini bu ilke ve ölçütleri göz önünde tutarak
kullanması gerekir.
19.Somut olayda; şikayet konusu uyuşmazlık, idarenin şikayet baş-
vurucusu hakkında 8.2 numaralı paragrafta değinilen 657 sayılı Ka-
nunun 68/B maddesini uygulamamasından kaynaklanmaktadır. Bahsi
geçen madde, memurların, bazı hizmet sınıflarının 1, 2, 3 ve 4 üncü
derecelerindeki kadrolarına, derece yükselmesindeki süre kaydı aran-
maksızın, idarece atanmalarına ilişkin olup; madde metninden açıkça
anlaşılabileceği üzere atamanın yapılması hususu idarenin takdirine
bırakılmıştır. Emniyet Genel Müdürlüğü’nün merkez ve taşra teşki-
latındaki tüm birimlere hitaben yazdığı 15/05/2013 tarih ve 100622
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 417