Page 506 - kamu-personel-rejimi-3
P. 506
çok çeşitli görevler üstlenmiş olan idarenin, durumun icabına göre
harekette bulunma konusunda serbest olması gerekmektedir ve gö-
revlerinin niteliği açısından idarelere belli konularda takdir yetkisi
tanımak zorunludur. Kanun koyucu, idarelerin görev ve yetkilerinin
sınırlarını çizerken, belirli bir konuda karar alıp almama veya alacağı
kararlar arasından seçim yapma konusunda, ayrıca yetkileri kullanıp
kullanmamada ve kullanılmasının gereklerini saptamada, idareleri az
ya da çok serbest bırakabilmektedir. Bu gibi durumlarda idarenin tak-
dir yetkisinden söz edilmektedir. (Prof. Dr. A. Şeref GÖZÜBÜYÜK,
“Yönetim Hukuku” Güncelleştirilmiş 14üncü Bası, Turhan Kitabevi,
Ankara, 2000, s.277). İdare bu takdir yetkisini kullanırken mevzuatın
çizdiği çerçeve içerisinde hareket etmeli, bu yetkiyi yasanın öngördü-
ğü amaçtan başka ya da kamu yararı dışında başka bir amaç için kul-
lanmamalı, ayrıca eşitlik ilkesine uygun hareket etmeli, adil olmalı ve
hakkaniyet ölçüsünü dikkate almalıdır.
25. Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) Personeline yönelik hazırlanan
söz konusu ilave ek tazminat düzenlemesinin amacı, terörle bir fiil mü-
cadele eden personelin, yaptıkları görevinin riski ve önemi dolayısıyla
maddi olarak desteklenmesidir. Bu şekilde terörle yaygın ve yoğun bir
şekilde fiilen mücadele eden personelin motivasyonunun yükseltilme-
si amaçlanmaktadır. Dolayısıyla idare, bu tazminattan faydalanacak
olan personellerin belirlenmesi noktasında takdir yetkisini kullanır-
ken kamu yararı ve hizmetin gereğine uygun olarak nesnel, adaletli ve
hakkaniyetli bir şekilde hareket etmelidir.
26. Bu doğrultuda somut olay değerlendirildiğinde; şikayet başvu-
rucuları tarafından, birlik TMK raporunun kapak bilgilerinde yazan
birlik vazifesinin, anılan ilave ek tazminat düzenlemesinin Ekli
(2) sayılı cetvelin a/7 maddesini kapsadığı öne sürülmekle birlikle,
bunun dışında söz konusu birliğin terörle yaygın ve yoğun bir şekil-
de fiilen mücadele eden birliklerden olup olmadığına ilişkin herhangi
bir somut bilgi veya belge sunulmadığı anlaşılmaktadır. Her ne kadar
TMK raporunda, Dörtyol Karahasanpaşa Kışlasında konuşlu olan
Dörtyol JÖH ve Komando Tabur Komutanlıklarının hizmet destek,
muharebe hizmet destek faaliyetlerini yürütmek birliğin görevleri
arasında sayılmış olmakla birlikte, buradan söz konusu birliğin terörle
yaygın ve yoğun bir şekilde fiilen mücadele eden birliklerden olduğu
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 501