Page 508 - kamu-personel-rejimi-3
P. 508
zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
mektedir.
31. 28.03.2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ay-
rımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması; eşit-
lik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı
beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hak-
kı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, ka-
rarların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi,
kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi
iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta
bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönet-
melik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği
Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafın-
dan kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası”nda da
yer verilmiştir.
32. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; şikayet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen bilgi ve
belgelerin; Hatay İl Jandarma Komutanlığı, Jandarma Genel Komu-
tanlığı, Maliye Bakanlığı ve Milli Savunma Bakanlığı tarafından süresi
içerisinde ve gerekçeli olarak Kurumumuza gönderildiği, böylece ida-
renin başvuranlarla ilgili işlemlerinde “kanunlara uygunluk”, “makul
sürede karar verme”, “hesap verilebilirlik” ve “kararların gerekçeli ol-
ması” ilkelerine uygun hareket ettiği, ancak şikayetçilerin Hatay İl
Jandarma Komutanlığına yaptığı başvuruya idare tarafından verilen
cevapta, sadece Jandarma Genel Komutanlığının cevabi yazısından
bahsedilerek ilave ek tazminatın ödenip ödenmeyeceğine ilişkin her-
hangi bir açıklama yapılmadığı, bu durumun şikayet başvurucuları ta-
rafından taleplerinin olumlu karşılandığı şeklinde yanlış anlaşılmaya
neden olduğu, ayrıca cevapta karara karşı başvuru yolunun gösteril-
mediği hususları birlikte değerlendirildiğinde; idarenin, “haklı beklen-
tiye uygunluk”, “hesap verilebilirlik”, “kararların gerekçeli olması” ve
“karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilkelerine uymadığı
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 503