Page 704 - kamu-personel-rejimi-3
P. 704

üzerine, 2013-2016 yılları arasındaki ikramiyelerinin ödenmesi tale-
            biyle Kurumumuza başvurmuştur.
               18) 10’uncu paragraftaki Anayasa Mahkemesi kararlarının geriye
            yürümezliği hükmü ile 12’inci paragraf ve alt bentlerinde yer alan Ana-
            yasa Mahkemesi ile Danıştay kararları, idari işlemlerin Anayasa Mah-
            kemesi tarafından iptal edilmesi halinde, iptalden önceki hukuki dü-
            zenlemenin resen yürürlüğe girmiş kabul edilemeyeceğini, iptal kararı
            sonrası hukuki boşluk doğması halinde idarenin yeniden karar alması
            gerektiğini ortaya koymaktadır.

               19) Ayrıca, 10’uncu paragraftaki diğer Anayasa hükümleri, kanuni
            idare ilkesini getirmekte, idareyi eylem ve işlemlerinde yasama organı
            tarafından kabul edilmiş bir kanuna dayanma ve bu kanunun tanıdığı
            sınırlar içerisinde hareket etmekle yükümlü tutmaktadır. Anayasanın
            128/2 maddesi de, kamu görevlilerinin ödemelerinin ancak kanunla
            düzenlenebileceği açıkça ifade etmektedir.

               20) Dolayısıyla, 11’inci paragraftaki Maliye Bakanlığı Genelgesi’nde
            de ifade edildiği üzere, iptal kararı sonrasında Anayasamız tarafından
            kanunla düzenlenebileceği hüküm altına alınan ikramiye ödemesinin
            yapılabilmesi, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından kabul edilecek
            bir yasa ile mümkündür.

               21) Kısaca somut olay adaleti olarak tanımlanabilecek hakkaniyet
            yönünden bakıldığında, 666 sayılı KHK’nın amacının aynı personel
            kanununa tabi olup, aynı hizmet sınıfında yer alan aynı veya benzer
            kadro ve pozisyonlarda bulunan personel arasındaki ücret farklılıkları
            gidermek ve bunların aynı düzeyde ücret almalarına imkân sağlanmak
            olduğu görülmektedir. KHK ile getirilen düzenleme, şikâyetçi ile ben-
            zer görev, kadro ve unvandaki kişiler arasında ücret eşitliğini sağlama
            amacındadır. Anayasa Mahkemesi 13 numaralı paragrafta yer alan ve
            KHK’nın ilgili hükmünü iptal ettiği kararındaki gerekçesinde de, hük-
            mün esas yönünden değil usule uygunsuzluk olduğunu ortaya koy-
            maktadır. Bu itibarla, şikâyetçinin talebinin hakkaniyete aykırı olduğu
            tespit edilmiştir.

               22) Yukarıdan beri anlatılan hususlar, bilgi, belge, yasal
            mevzuat, yargı kararları ile tüm dosya kapsamı hep birlikte de-
            ğerlendirildiğinde; Anayasa Mahkemesinin ikramiye ödenmemesi-
            ni düzenleyen KHK hükmünü iptal etmesi üzerine, karar sonrası eski



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  699
   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709