Page 775 - kamu-personel-rejimi-3
P. 775

durumunda, kanunun öngördüğü sebebi tespit ettiğinde yine kanu-
            nun öngördüğü işlemi yapmak zorundadır.
               21. Ancak, idarenin bütün işlemlerinin önceden öngörülerek bü-
            tün unsurlarıyla kurallara bağlanması mümkün değildir. Bu sebeple,
            çok çeşitli görevler üstlenmiş olan idarenin, durumun icabına göre
            harekette bulunma konusunda serbest olması gerekmektedir ve gö-
            revlerinin  niteliği açısından idarelere belli  konularda  takdir  yetkisi
            tanımak zorunludur. Kanun koyucu, idarelerin görev ve yetkilerinin
            sınırlarını çizerken, belirli bir konuda karar alıp almama veya alacağı
            kararlar arasından seçim yapma konusunda, ayrıca yetkileri kullanıp
            kullanmamada ve kullanılmasının gereklerini saptamada, idareleri
            az ya da çok serbest bırakabilmektedir. Bu gibi durumlarda idarenin
            takdir yetkisinden söz edilmektedir. (Prof. Dr. A. Şeref GÖZÜBÜYÜK,
            “Yönetim Hukuku” Güncelleştirilmiş 14 üncü Bası, Turhan Kitabevi,
            Ankara, 2000, s.277)

               22. Bununla birlikte, hiç kuşkusuz takdir yetkisinin bulunması ida-
            renin keyfi davranması anlamına gelmemektedir. İdare bu takdir yet-
            kisini kullanırken mevzuatın koyduğu sınırlar içinde kalmalı, hizmet
            gereklerine uygun kullanmalı, bu yetkiyi yasanın öngördüğü amaçtan
            başka ya da kamu yararı dışında başka bir amaç için kullanmamalı,
            nesnel ve adil olmalı, eşitlik ve hakkaniyet ölçütlerini gözetmeli, karar-
            larını gerekçeli olarak vermelidir.

               23. Somut olayımızda, yasa koyucunun 3713 sayılı Terörle Müca-
            dele Kanunuyla şehit yakınlarına tanıdığı istihdam olanağından yarar-
            lanarak ataması yapılan personel hakkında, aynı Kanunun Ek-1 inci
            maddesinin 7 nci fıkrasıyla, şikâyete konu talep tarihi itibariyle, bu
            personelin niteliklerini taşıması halinde eğitim durumları itibariyle
            ihraz ettikleri kadrolara sınavsız atanabilmesi  konusunda idarelere
            takdir yetkisi tanıdığı; bu bağlamda, idarenin, Devlet Personel Baş-
            kanlığının konuyla ilgili görüşleri doğrultusunda görevde yükselme
            sınavına tabi kadrolara atamasının yapılamayacağını bildirmek sure-
            tiyle şikâyetçinin talebini reddettiği görülmektedir.
               24. Ayrıca, idare tarafından Kurumumuza gönderilen cevabi yazı-
            da, şikâyetçinin talebinin personel ihtiyacı, işgücü planlaması ve hiz-
            met gerekleri dikkate alınarak yapılan değerlendirme sonucunda red-
            dedildiği, talebin kabul edilmesi halinde ortaya çıkacak sorunlardan




           770   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780