Page 63 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 63

YILLIK RAPOR 2013


            4.  ŞİKÅYET BAŞVURULARINA İLİŞKİN BİLGİLER




            4.1.  Şikâyetlerin İncelenme Usulü ve Süreci

                       Genel olarak, şikâyet başvurusu; idare-  nizmadır.
            nin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum   -  Başvurularda sadece hukuka aykırılık
            ve davranışları neticesinde hak ve özgür-      iddiası  değil  iyi  yönetim  ilkeleri  ile
            lükleri veya menfaatleri ihlal edilen gerçek   hakkaniyete aykırılık da ileri sürüle-
            ve tüzel kişilerin, ilgili idareye yapacakları   bilir.
            başvurularının ardından kullanabilecekle-      İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum
            ri bir mekanizma olarak tanımlanabilmek-   ve davranışı sonucu hak ve özgürlükle-
            tedir.                                     ri veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve

                Şikâyet başvurularının genel nitelikle-  tüzel kişiler Kuruma başvuruda bulun-
            ri şu şekilde sıralanabilir:               maktadırlar. Bu tanım çerçevesinde, tüm
              -  Şikâyet başvurusunun amacı, kendisi-  bireyler yanında; şirketler, sivil toplum
                ne hizmet için var olan, ancak kendi-  kuruluşları, dernekler, vakıflar, sendikalar
                sinden güçlü kamu idaresi karşısında,   vb. tüzel kişiler Kuruma başvuru hakkına
                bireyin haklarının insan olarak onu-   sahiptir. Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet
                runa yakışır şekilde korunmasına kat-  (karşılıklılık)  şartı  aranmaksızın  yabancı
                kı sağlamaktır.                        ülke vatandaşları da Kuruma şikâyetlerini
              -  Şikâyet  başvurusunun  varlık  nedeni,   iletebilmekte ve şikâyetleri Kurumca so-
                idarenin millet adına yargı dışında    nuçlandırılmaktadır.
                denetimidir.  Kamu  denetçisine  baş-      Şikâyet başvurusunun insan hakları,
                vurma  hakkı  12/09/2010  referandu-   temel hak ve özgürlükler, kadın hakla-
                mu neticesinde tanınan Anayasal bir    rı, çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren
                haktır.                                genel konulara yönelik olması halinde,
              -  Şikâyet başvurusu, iç denetim, teftiş   doğrudan hak ve özgürlüğü veya menfaa-
                gibi  diğer  denetim  yolları  ile  yargı,   ti ihlal edilen kişiler değil, gerçek ve tüzel
                idareye başvuru gibi hak arama yol-    üçüncü kişiler de başvuruda bulunabil-
                larına bir alternatif değildir. Diğer bir   mektedir.  Bireyler yanında dernekler ve
                anlatımla, şikâyet başvurusu, idarenin   vakıflar  gibi  sivil  toplum  kuruluşları  da
                yargı dışında TBMM adına dışsal de-    idarenin  denetimi  mekanizmasında  aktif
                netimine katkı sağlayacak bir meka-    rol alabilmektedir. Ayrıca, şikâyet başvu-





                                                    63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68