Page 63 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 63
YILLIK RAPOR 2013
4. ŞİKÅYET BAŞVURULARINA İLİŞKİN BİLGİLER
4.1. Şikâyetlerin İncelenme Usulü ve Süreci
Genel olarak, şikâyet başvurusu; idare- nizmadır.
nin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum - Başvurularda sadece hukuka aykırılık
ve davranışları neticesinde hak ve özgür- iddiası değil iyi yönetim ilkeleri ile
lükleri veya menfaatleri ihlal edilen gerçek hakkaniyete aykırılık da ileri sürüle-
ve tüzel kişilerin, ilgili idareye yapacakları bilir.
başvurularının ardından kullanabilecekle- İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum
ri bir mekanizma olarak tanımlanabilmek- ve davranışı sonucu hak ve özgürlükle-
tedir. ri veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve
Şikâyet başvurularının genel nitelikle- tüzel kişiler Kuruma başvuruda bulun-
ri şu şekilde sıralanabilir: maktadırlar. Bu tanım çerçevesinde, tüm
- Şikâyet başvurusunun amacı, kendisi- bireyler yanında; şirketler, sivil toplum
ne hizmet için var olan, ancak kendi- kuruluşları, dernekler, vakıflar, sendikalar
sinden güçlü kamu idaresi karşısında, vb. tüzel kişiler Kuruma başvuru hakkına
bireyin haklarının insan olarak onu- sahiptir. Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet
runa yakışır şekilde korunmasına kat- (karşılıklılık) şartı aranmaksızın yabancı
kı sağlamaktır. ülke vatandaşları da Kuruma şikâyetlerini
- Şikâyet başvurusunun varlık nedeni, iletebilmekte ve şikâyetleri Kurumca so-
idarenin millet adına yargı dışında nuçlandırılmaktadır.
denetimidir. Kamu denetçisine baş- Şikâyet başvurusunun insan hakları,
vurma hakkı 12/09/2010 referandu- temel hak ve özgürlükler, kadın hakla-
mu neticesinde tanınan Anayasal bir rı, çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren
haktır. genel konulara yönelik olması halinde,
- Şikâyet başvurusu, iç denetim, teftiş doğrudan hak ve özgürlüğü veya menfaa-
gibi diğer denetim yolları ile yargı, ti ihlal edilen kişiler değil, gerçek ve tüzel
idareye başvuru gibi hak arama yol- üçüncü kişiler de başvuruda bulunabil-
larına bir alternatif değildir. Diğer bir mektedir. Bireyler yanında dernekler ve
anlatımla, şikâyet başvurusu, idarenin vakıflar gibi sivil toplum kuruluşları da
yargı dışında TBMM adına dışsal de- idarenin denetimi mekanizmasında aktif
netimine katkı sağlayacak bir meka- rol alabilmektedir. Ayrıca, şikâyet başvu-
63