Page 67 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 67
YILLIK RAPOR 2013
Yapılan ön inceleme neticesinde bir olmaktadır.
şikâyetin başka bir Kamu Denetçisinin gö- Ancak, şikâyetin bu yolla çözülemedi-
rev alanına girdiğinin tespit edilmesi ha- ği hallerde, şikâyet konusu hakkında bilgi
linde, Kamu Denetçisi tarafından‘Şikâyet ve belgeler ile şikâyet hakkındaki değer-
Kaydının Kapatılması Kararı’ verilmekte lendirmeler ilgili idareden talep edilmekte
ve şikâyet ilgili Kamu Denetçisine gönde- ve böylece idareye de söz hakkı tanınmak-
rilmektedir. tadır. İdare, istenilen bilgi ve belgele-
“İncelenemezlik” ve “Gönderme” ka- ri derhal elektronik posta yoluyla Kurum
rarlarının verilmesine gerek olmadığının elektronik posta adresine, bu isteğin tebliğ
tespiti halinde ise, inceleme ve araştırma edildiği tarihten itibaren en geç otuz gün
aşamasına geçilmektedir. Şikâyetlerin se- içinde de asıllarını Kuruma göndermekle
bepleri ve konuları aynı olanlar için ‘Bir- yükümlüdür. Bu süre içinde istenen bil-
leştirme Kararı’ alınmakta ve birden fazla gi ve belgeleri haklı bir neden olmaksızın
şikâyet tek bir şikâyet dosyası olarak ince- vermeyenler veya eksik verenler hakkın-
lenmektedir. da Başdenetçi veya Denetçinin başvurusu
İnceleme aşamasında, bürokrasi ve üzerine ilgili merciin soruşturma açma
kırtasiyecilikle çözümü geciktirmemek zorunluluğu bulunmaktadır. Soruşturma
için, öncelikle şikâyetin en kısa sürede açılmasına ilişkin işlem ve soruşturma so-
nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir de- nucu hakkında ilgili merci Kurumu bilgi-
ğerlendirme yapılmaktadır. Söz konusu lendirmekle mükelleftir.
şikâyetin herhangi bir yazışmaya yer veril- Devlet sırrı veya ticarî sır niteliğinde-
meden çözülebileceği kanaatine varılırsa, ki bilgi ve belgeler, yetkili mercilerin en
ilgili idare ile (telefonla veya bizzat) görüş- üst makam veya kurulunca açıkça gerek-
meler yapılmaktadır. Yapılan görüşmeler- çesi belirtilmek suretiyle verilmeyebilir.
de şikâyet konusu olayla ilgili bilgi veri- Ancak, devlet sırrı niteliğindeki bilgi ve
lip, ilgili idareden çözüm için işlem tesis belgeler Başdenetçi veya görevlendireceği
etmesi istenmektedir. İlgili idare, şikâyet Denetçi tarafından yerinde incelenebil-
konusu olayı çözüme kavuşturması halin- mektedir. İncelenen devlet sırrı niteliğin-
de Kurumla irtibata geçerek konunun çö- deki bilgi ve belgeler açıklanamamakta ve
züme kavuşturulduğunu bildirmektedir. kararda bunlara yer verilememektedir.
Böylece, Ombudsmanlık sisteminin teme- Başdenetçi veya denetçiler, inceleme
lindeki ‘uzlaşma ve arabuluculuk pratiği’ ve araştırma konusuyla ilgili olarak özel
hızlı ve etkin bir şekilde hayata geçirilmiş veya teknik bilgiyi gerektiren hâllerde ala-
67