Page 214 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 214
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
uzlaşı yoluyla çözülmesi, Türk kamu yönetiminin sorunlarına ayna tutan ve
yol gösteren özel raporlar çerçevesinde ortaya konacaktır.
7.1. İnsan Odaklı Kamu Yönetimi Anlayışının Yerleşmesinde
Ombudsmanlığın Rolü
Ülkemizde insan odaklı kamu yönetimi anlayışının yerleşmesi, insan hakla-
rını önceleyen kurumsallaşma çabalarını da beraberinde getirmiştir. Anaya-
sa Mahkemesine bireysel başvuru hakkı getirilmesi, Türkiye İnsan Hakları
Kurumunun kurulması ve dünyada ombudsmanlık olarak bilinen Kamu
Denetçiliği Kurumunun ihyası bu çabaların önemli sonuçlarındandır.
Günümüzde 140’tan fazla ülkede uygulanan ombudsmanlık, ülkelerin
kamu hizmeti sunumunun denetlenmesinde ve geliştirilmesinde temel
kurumlardan biri halini almıştır. Ülkelerin yönetim pratiğine göre farklı
şekilde kurulmuş olsalar da, ombudsmanlığın ayırt edici özelliği; idareyi
denetlemesinde, bağımsız ve tarafsız olmasında ve tavsiye kararları verme-
sinde görülmektedir.
TBMM’ye bağlı anayasal bir kurum olan Kamu Denetçiliği Kurumu; ya-
sama, yürütme ve yargıdan oluşan temel güçler ayrımının dışında bağım-
sız bir yapıdır. Kurum klasik denetim yöntemlerinin eksikliklerini giderici,
vatandaşların idare ile yaşadığı sorunları etkin bir şekilde çözmeye çalışan,
insan haklarına dayalı adalet anlayışını ve iyi yönetim ilkelerini yönetime
yansıtan yetkilerle donatılmıştır. Kurumun en temel ve onu en etkili kılan
denetim yetkisi hukuka uygunluk denetiminin yanında, idari tasarrufların
hakkaniyetinin denetimini yapabilmesidir. Kamu Denetçiliği Kurumunun
etkinliği şikâyet başvurusunun alınmasından şikâyetin sonuçlandırılması-
na kadar her aşamada görülmektedir. Öncelikle Kurumumuza başvurular
ücretsiz olup, internet ortamında şikâyet başvurusu yapılabilmektedir. Baş-
vuranın talebi üzerine şikâyet başvurusu gizli tutulabilmektedir. Çocuklar
dahi şikâyet başvurusunun paydaşı olabilmektedir.
213
Kurumumuz; kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları, tek tek vatandaşlar
ve medya ile dostane ilişkiler geliştirmekte, tüm bu yapılar arasında köprü
rolü oynamaktadır. Kurumumuz ayrıca vatandaşın sesini meclise yıllık ve
özel raporlar aracılığıyla da duyurabilmektedir. Bazen bir vatandaşın baş-
vurusu, kurum çalışmalarıyla mevzuat değişikliği yaptıracak etki doğura-
bilmektedir.
YILLIK RAPOR 2015