Page 214 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 214

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                    uzlaşı yoluyla çözülmesi, Türk kamu yönetiminin sorunlarına ayna tutan ve
                    yol gösteren özel raporlar çerçevesinde ortaya konacaktır.

                       7.1. İnsan Odaklı Kamu Yönetimi Anlayışının Yerleşmesinde
                       Ombudsmanlığın Rolü

                    Ülkemizde insan odaklı kamu yönetimi anlayışının yerleşmesi, insan hakla-
                    rını önceleyen kurumsallaşma çabalarını da beraberinde getirmiştir. Anaya-
                    sa Mahkemesine bireysel başvuru hakkı getirilmesi, Türkiye İnsan Hakları
                    Kurumunun  kurulması  ve  dünyada  ombudsmanlık  olarak  bilinen  Kamu
                    Denetçiliği Kurumunun ihyası bu çabaların önemli sonuçlarındandır.

                    Günümüzde  140’tan  fazla  ülkede  uygulanan  ombudsmanlık,  ülkelerin
                    kamu  hizmeti  sunumunun  denetlenmesinde  ve  geliştirilmesinde  temel
                    kurumlardan biri halini almıştır. Ülkelerin yönetim pratiğine göre farklı
                    şekilde kurulmuş olsalar da, ombudsmanlığın ayırt edici özelliği; idareyi
                    denetlemesinde, bağımsız ve tarafsız olmasında ve tavsiye kararları verme-
                    sinde görülmektedir.

                    TBMM’ye bağlı anayasal bir kurum olan Kamu Denetçiliği Kurumu; ya-
                    sama, yürütme ve yargıdan oluşan temel güçler ayrımının dışında bağım-
                    sız bir yapıdır. Kurum klasik denetim yöntemlerinin eksikliklerini giderici,
                    vatandaşların idare ile yaşadığı sorunları etkin bir şekilde çözmeye çalışan,
                    insan haklarına dayalı adalet anlayışını ve iyi yönetim ilkelerini yönetime
                    yansıtan yetkilerle donatılmıştır. Kurumun en temel ve onu en etkili kılan
                    denetim yetkisi hukuka uygunluk denetiminin yanında, idari tasarrufların
                    hakkaniyetinin denetimini yapabilmesidir. Kamu Denetçiliği Kurumunun
                    etkinliği şikâyet başvurusunun alınmasından şikâyetin sonuçlandırılması-
                    na kadar her aşamada görülmektedir. Öncelikle Kurumumuza başvurular
                    ücretsiz olup, internet ortamında şikâyet başvurusu yapılabilmektedir. Baş-
                    vuranın talebi üzerine şikâyet başvurusu gizli tutulabilmektedir. Çocuklar
                    dahi şikâyet başvurusunun paydaşı olabilmektedir.
                                                                                                 213
                    Kurumumuz; kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları, tek tek vatandaşlar
                    ve medya ile dostane ilişkiler geliştirmekte, tüm bu yapılar arasında köprü
                    rolü oynamaktadır. Kurumumuz ayrıca vatandaşın sesini meclise yıllık ve
                    özel raporlar aracılığıyla da duyurabilmektedir. Bazen bir vatandaşın baş-
                    vurusu, kurum çalışmalarıyla mevzuat değişikliği yaptıracak etki doğura-
                    bilmektedir.







                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219