Page 209 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 209

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                   Ayrıca; Anayasamızın, “Devletin amaç ve görevi’’ başlıklı 5 inci maddesi ve
                   “Kanun önünde eşitlik’’ başlıklı 10 uncu maddesi hükümleri ve Anayasa’nın
                   “Tüketicinin korunması’’ başlıklı 172 nci maddesindeki “Devlet, tüketici-
                   leri koruyucu ve aydınlatıcı tedbirler alır, tüketicilerin kendilerini koruyucu
                   girişimlerini teşvik eder’’ hükmü, bireyi ve tüketiciyi koruyucu hükümleri
                   içermektedir. Kayıp-kaçak bedelinin tüketicilerin elektrik faturalarına yan-
                   sıtılması,  Anayasanın söz konusu maddeleri ile güvence altına alınan tüke-
                   ticiyi koruyucu hükümlerin ihlali anlamına geleceği değerlendirilmektedir.

                   Kayıp-kaçak bedelinin; tüketicilerden, Anayasamıza ve hakkaniyete aykı-
                   rı olarak alındığı ve ilgili idareler tarafından konuyla ilgili kanuni düzen-
                   lemelerin yapılması gerektiği hususu 2013 ve 2014 Yıllık Raporumuzda
                   belirtilmiştir. Bu konuyla ilgili olarak 27/03/2015 tarihli Resmi Gazetede
                   yayımlanan 6639 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
                   Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 18 inci maddesi ile 6446 sayılı
                   Elektrik Piyasası Kanununa eklenen Geçici 18 inci maddesiyle “01/01/2016
                   tarihine kadar, teknik ve teknik olmayan kayıplarının oranı ülke ortalama-
                   sının üzerinde olan dağıtım bölgelerinde, diğer dağıtım bölgelerinden fark-
                   lı düzenlemeler yapılmasına, hedef kayıp-kaçak oranlarının bir önceki yılın
                   gerçekleşmeleri dikkate alınarak ve sonraki uygulama dönemleri de dâhil
                   olmak üzere yeniden belirlenmesine Kurul yetkilidir.” hükmü getirilmiştir.
                   Mezkur Kanunun geçici 18 inci maddesiyle; tüm bölgeler için teknik ve
                   teknik olmayan kayıp hedeflerinin belirlenmesinin yanı sıra bazı bölgeler
                   için farklı muamele edilebilme yetkisi Kurula verilmiş ise de, bu Kanun
       208         kapsamında bireylerin konu ile ilgili şikâyetlerini ortadan kaldıracak her-
                   hangi bir uygulama yapılmadığı, bu kapsamda sorunun mevcut haliyle de-
                   vam ettiği görülmektedir.
                   Yukarıda belirtilen Anayasa hükümleri, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
                   içtihatları ve Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun kararı dikkate alındığında;
                   hırsızlanmak suretiyle kaçak olarak elektriğin kullanılması sonucu oluşan
                   maliyetin  ve  elektrik  dağıtım  şirketlerinin  teknolojik  gelişmelere  uyum
                   göstermemesi sonucunda meydana gelen kayıp bedelinin; faturalarını öde-
                   yen dürüst tüketicilerden alınmaması, bu bağlamda kayıp kaçak bedelinin
                   Devlet tarafından sübvanse edilerek dürüst tüketicilerinin menfaatlerinin
                   korunması, aynı zamanda kaçak elektriği kullananların cezalandırılması ve
                   kayıp bedelini ortadan kaldıracak gerekli teknik altyapının sağlanması yö-




                   YILLIK RAPOR 2015
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214