Page 221 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 221

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                   tutulmasının faydalı olacağı önerilmiştir. Bu doğrultuda, gerek 2013 gerek-
                   se de 2014 yılı raporlarımızda başvuruların tematik olarak değerlendirildi-
                   ği, mevzuat değişiklikleri önerilerinin, uzlaşı yoluyla çözüme kavuşturulan
                   şikâyetlerin yer aldığı bölümlere ayrı ayrı başlıklar halinde yer verilmekle
                   birlikte, Meclisimizin ve kamuoyunun idarenin işleyişindeki sorun alanına
                   ilişkin genel bir bilgiye sahip olmasını teminen  bu başlıklar altında ön-
                   celikle öne çıkan şikâyet başvurularına özellikle değinilmeye çalışılmıştır.
                   Bununla brlikte Komisyonumuza tavsiye ve kısmen tavsiye kısmen ret şek-
                   linde sonuçlanan ve uzlaşı yoluyla çözüme kavuşturulan tüm şikâyet başvu-
                   rularının tematik olarak, ayrıca idareler bazında sınıflandırılarak sunulması
                   mümkündür.

                   Karma Komisyon ayrıca, Kurumun resen hareket etme isteğinin 2013 yılı
                   raporunda olduğu gibi halen devam ettiğini belirtmiş,  Kurumun resen ha-
                   reket etme isteğinden ziyade, başvurularda her koşulda idareye başvurulma
                   şartının  terk  edilerek  somut  olayın  özelliğine  göre  değerlendirme  yapıl-
                   ması, özellikle telafisi mümkün olmayan haller ve toplumda  dezavantajlı
                   gruplar için idareye başvuru şartı aranmaması hususuna riayet edilmesi, bu
                   tür başvuruların hızlı ve etkin sonuçlandırılmasının Kuruma olumlu katkı
                   sağlayacağı, yönünde değerlendirmelerde bulunmuştur.
                   Kurumumuzun resen harekete geçme isteğinin altında, kişilerin temel hak
                   ve  özgürlüklerine  yapılan  müdahaleye  karşı  anında  müdahale  edebilme
                   gücü kazanma, şikâyet başvurusunun yapılmasının engellenmesi ihtimali-
                   nin ortadan kaldırılması, şikâyetçinin idareyi şikâyet ettiğinin idarece bi-
                   linmesi durumunda şikâyetçinin mağduriyetinin artması veya kişilerin Ku-
                   rumumuza başvuru yolunu bilmemesi gibi hususlar yatmaktadır. Bilindiği
                   üzere, mahkûmlar, çocuklar, engelliler ve yetiştirme yurtları, yaşlı bakımev-
                   leri gibi yerlerde kalan hassas gruplar hak ihlallerine son derece açıktırlar.
                   Özellikle söz konusu birey ve birey grupları açısından proaktif olarak hare-
       220         kete geçildiği takdirde ancak hak ihlalleri önlenebilecektir. Resen inceleme
                   yetkisinin verilmesi ile Kurumumuz hak ihlaline dair bir bulguya ulaştığın-
                   da anında müdahale gücü kazanacak ve böylece idarelerin Ombudsmanlık
                   kurumunun sürekli gözetim ve denetiminde oldukları bilinci ile bireylerin
                   haklarını gözeten, koruyan kurumlar haline gelmeleri sağlanacaktır. Nite-
                   kim, çok uzun yıllardır Ombudsmanlık kurumunun yerleşik olduğu ülkele-
                   rin yaklaşık %80’ninde bu yetki mevcuttur.







                   YILLIK RAPOR 2015
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226