Page 221 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 221
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
tutulmasının faydalı olacağı önerilmiştir. Bu doğrultuda, gerek 2013 gerek-
se de 2014 yılı raporlarımızda başvuruların tematik olarak değerlendirildi-
ği, mevzuat değişiklikleri önerilerinin, uzlaşı yoluyla çözüme kavuşturulan
şikâyetlerin yer aldığı bölümlere ayrı ayrı başlıklar halinde yer verilmekle
birlikte, Meclisimizin ve kamuoyunun idarenin işleyişindeki sorun alanına
ilişkin genel bir bilgiye sahip olmasını teminen bu başlıklar altında ön-
celikle öne çıkan şikâyet başvurularına özellikle değinilmeye çalışılmıştır.
Bununla brlikte Komisyonumuza tavsiye ve kısmen tavsiye kısmen ret şek-
linde sonuçlanan ve uzlaşı yoluyla çözüme kavuşturulan tüm şikâyet başvu-
rularının tematik olarak, ayrıca idareler bazında sınıflandırılarak sunulması
mümkündür.
Karma Komisyon ayrıca, Kurumun resen hareket etme isteğinin 2013 yılı
raporunda olduğu gibi halen devam ettiğini belirtmiş, Kurumun resen ha-
reket etme isteğinden ziyade, başvurularda her koşulda idareye başvurulma
şartının terk edilerek somut olayın özelliğine göre değerlendirme yapıl-
ması, özellikle telafisi mümkün olmayan haller ve toplumda dezavantajlı
gruplar için idareye başvuru şartı aranmaması hususuna riayet edilmesi, bu
tür başvuruların hızlı ve etkin sonuçlandırılmasının Kuruma olumlu katkı
sağlayacağı, yönünde değerlendirmelerde bulunmuştur.
Kurumumuzun resen harekete geçme isteğinin altında, kişilerin temel hak
ve özgürlüklerine yapılan müdahaleye karşı anında müdahale edebilme
gücü kazanma, şikâyet başvurusunun yapılmasının engellenmesi ihtimali-
nin ortadan kaldırılması, şikâyetçinin idareyi şikâyet ettiğinin idarece bi-
linmesi durumunda şikâyetçinin mağduriyetinin artması veya kişilerin Ku-
rumumuza başvuru yolunu bilmemesi gibi hususlar yatmaktadır. Bilindiği
üzere, mahkûmlar, çocuklar, engelliler ve yetiştirme yurtları, yaşlı bakımev-
leri gibi yerlerde kalan hassas gruplar hak ihlallerine son derece açıktırlar.
Özellikle söz konusu birey ve birey grupları açısından proaktif olarak hare-
220 kete geçildiği takdirde ancak hak ihlalleri önlenebilecektir. Resen inceleme
yetkisinin verilmesi ile Kurumumuz hak ihlaline dair bir bulguya ulaştığın-
da anında müdahale gücü kazanacak ve böylece idarelerin Ombudsmanlık
kurumunun sürekli gözetim ve denetiminde oldukları bilinci ile bireylerin
haklarını gözeten, koruyan kurumlar haline gelmeleri sağlanacaktır. Nite-
kim, çok uzun yıllardır Ombudsmanlık kurumunun yerleşik olduğu ülkele-
rin yaklaşık %80’ninde bu yetki mevcuttur.
YILLIK RAPOR 2015