Page 304 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 304

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                         Açıklanan nedenlerle, itiraz konusu kural Anayasa’nın 2., 13. ve 20. maddelerine aykırı değildir. İptal
                         istemlerinin reddi gerekir.” şeklindedir.
                         14.2. Mahkeme Başkanı Zühtü Arslan, Mahkeme Üyeleri M. Emin Kuz, Rıdvan Güleç, Engin
                         Yıldırım,  Muammer  Topal,  Serruh  Kaleli  ve  Erdal  Tercan  karşıoylarında  özetle; “ ...İtiraz
                         konusu kuralla öngörülen yaptırımın, asker kişilerin özel hayatlarına saygı gösterilmesini isteme
                         haklarına bir müdahale teşkil ettiği açıktır… Düzenlemenin meşru bir amaca yönelik olduğunun
                         söylenmesi, Anayasa’ya uygunluk bakımından tek başına yeterli değildir… İtiraz yoluna başvuran
                         Askeri  Mahkemenin  de  belirttiği  üzere,  “askerlik  hizmet  ve  gerekleri  ile  hiçbir  bağlantısı
                         bulunmayan”  ve  kişilerin  tamamen  özel  yaşamlarına  ilişkin  bir  fiil,  kuralla  suç  olarak
                         düzenlenmektedir. Mahkememiz çoğunluğu, kuralın “askerlik hizmetinin gereği gibi yürütülmesini
                         sağlamayı  amaçladığı”nı  belirtmesine  karşın,  yaptırıma  tabi  fiilin  askeri  hizmetin  gerekleriyle
                         bağlantısına  ve  sözgelimi neden  askeri disiplini  bozacağına  dair  argümanlar  ortaya  koyabilmiş
                         değildir. ...Kişinin aile hayatı da dâhil olmak üzere özel hayatı askerlik mesleğinin layıkıyla yerine
                         getirilmesinde  doğrudan  bir etkiye sahip  değildir.  Asker  kişi  de  olsa,  bireyin  özel  hayatında  ne
                         yaptığı, kimlerle nasıl yaşadığı, ne devleti ne de başkalarını ilgilendirir. Asker kişinin, itiraz konusu
                         kural  gereğince  TSK  ile  ilişiğinin kesilmesi  yaptırımına maruz  kalması mesleki  yetersizlik  veya
                         başka bir nedenden dolayı değil özel hayatıyla ilgili davranış ve tercihlerinden kaynaklanmaktadır.
                         Denebilir  ki,  asker  kişiler  hayatlarının  askerlik  mesleğinin  doğasından  kaynaklanan  bazı
                         sınırlamalara tabi olacağını bilerek bu mesleği seçmektedir. Bununla birlikte, bu sınırlamaların
                         Anayasa’da yer alan temek hak ve özgürlüklerin kullanılmasını ölçüsüzce engellememesi gerekir…
                         Aile, sabit ve durağan bir kavram olmayıp, geçmiş çağların aile anlayışı ile günümüzünkiler arasında
                         önemli farklılıklar mevcuttur. Artık, herhangi bir resmi ve/veya dini akit olmadan da insanlar aile
                         şeklinde yaşamakta ve aile kavramı sadece nikâhlı birlikteliklerle sınırlandırılmamaktadır. Kişiler,
                         çeşitli nedenlerle nikâhsız bir arada yaşamak isteyebilirler. Devlete düşen görev, bu tercihe saygı
                         duymak olmalıdır. Özel hayata saygı hakkı, bir insanın herhangi bir dış müdahaleye maruz kalmadan
                         kendi hayatını arzuladığı şekilde sürdürmesini güvence altına almaktadır. Bu sayede, insan haysiyeti
                         de korunmuş olmaktadır. ...İtiraz konusu kural, fiilin ağırlığını, eyleme verilen cezanın sonucunu
                         cezadan beklenen sosyal faydadan ziyade hakkın tamamını süresiz şekilde elden almış olmasını
                         dikkate almaması,  silahlı  kuvvetlerde  ki  düzenin  yeniden  tesisi  bir  yana  kişinin  Türk  Silahlı
                         Kuvvetlerinden ilişiğinin tamamen kesilmesine yol açması nedeniyle kamu yararı ile bireyin hak ve
                         özgürlükleri  arasında  adil  bir  denge  oluşturamadığından  ölçülülük  ilkesine ....hukuk devleti
                         ilkesine ve herkesin özel hayatının güvence altına alınmış olması karşısında özel hayatın gizliliği
                         ilkesine  aykırı  olduğu  açıktır…Hukuk  devletinden  söz  edebilmek  için  genel,  soyut,  önceden
                         bilinebilir, anlaşılabilir ve istikrarlı kurallardan oluşan bir hukuk düzeni mevcut olmalı ve hukuk
                         kuralları,  yönetilenler  kadar  siyasi  iktidarı  kullanan  devlet  organlarını  ve  yöneticilerini  de
                         bağlamalıdır (AYM, 27.12.2012, E. 2012/96, K. 2012/206). İptali istenen ibarelerle, askeri suç ve
                         ceza olarak düzenlenen fiil ile, 6413 sayılı Kanun’un 20 maddesinde disiplin suçu ve cezası olarak
                         düzenlen  durum,  birbiriyle  aynı  olduğundan  ve  bu  durum,  belirsizliğe  ve  keyfiliğe  neden
                         olabileceğinden,  iptali  istenen  ibareler,  Anayasa’nın  2.  maddesine  aykırıdır..."  hususlarını
                         vurgulamışlardır.
                         15. Anayasa Mahkemesi 03/04/2014 tarihinde karara bağladığı 2013/1614 başvuru numarası ile
                         yapılan  bireysel  başvuruda; Ceza  İnfaz  Kurumu'nda  memur  olarak  görev  yapan  bayan
                         başvurucunun,  cinsel  içerikli  bazı  görüntülerinin  internette  dolaştığı  duyumu  üzerine  hakkında
                         başlatılan disiplin soruşturması neticesinde devlet memurluğundan çıkarma cezası almış olması
                         nedeniyle Anayasa'nın 10., 20. ve 38. maddelerinde tanımlanan haklarının ihlal edildiğini ileri sürerek,
                                                     .

                                                   7 / 18




                                                                                                 303


                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309