Page 325 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 325

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                     kütüklerinin düzenlenmesi, ilk sayım ve yazım işlerinin yapılması, yeniden yapılacak yazım işlemleri,
                     denetlemeler, sandık seçmen listelerinin düzenlenmesi, askıya çıkarılması ve askıdan indirilmesi, itiraz
                     ve ilave kayıt işlemlerinin ne şekilde yapılacağı, seçmen kartlarının dağıtılması ve oy verme konusunda
                     yapılacak işlemler, sair lüzum görülen hususlarla birlikte, süreler de belirtilerek duyurulur.” hükmüne
                     yer verilmiştir.
                     29.2839 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu, Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulmasına İlişkin
                     3376 sayılı  Kanun  ile  6271  sayılı  Cumhurbaşkanı  Seçimi  Kanunu  da  Yüksek  Seçim  Kuruluna,
                     Cumhurbaşkanı  ve  milletvekili  seçimleri  ile  halkoylamalarının  sağlıklı  ve  düzenli  bir  şekilde
                     gerçekleşmesini sağlamak noktasında yetki ve sorumluluk yüklemiştir.
                     30.Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu'nun "Amaç" başlıklı 1 inci maddesinde,"Bu Kanunun
                     amacı; kamu  hizmetlerinin  işleyişinde  bağımsız  ve  etkin  bir  şikâyet  mekanizması  oluşturmak
                     suretiyle, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı
                     adalet  anlayışı  içinde,  hukuka  ve  hakkaniyete  uygunluk  yönlerinden  incelemek,  araştırmak  ve
                     önerilerde  bulunmak  üzere  Kamu  Denetçiliği  Kurumunu  oluşturmaktır",  "Kurumun görevi"
                     başlıklı 5 inci maddesinde, "Kurum, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü
                     eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka
                     ve  hakkaniyete  uygunluk  yönlerinden  incelemek,  araştırmak  ve  idareye  önerilerde  bulunmakla
                     görevlidir. (2) Ancak; a) Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler ile resen imzaladığı kararlar
                     ve emirler, b) Yasama yetkisinin kullanılmasına ilişkin işlemler, c) Yargı yetkisinin kullanılmasına
                     ilişkin kararlar, ç) Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî nitelikteki faaliyetleri, Kurumun görev alanı
                     dışındadır.", 17 inci maddesinin 3 üncü fıkrasında, "(3) Yapılan başvurulardan; a) Belli bir konuyu
                     içermeyenler,  b)  Yargı  organlarında  görülmekte  olan  veya  yargı  organlarınca  karara  bağlanmış
                     uyuşmazlıklara ilişkin olanlar, c) İkinci fıkrada belirtilen şartları taşımayanlar, ç) Sebepleri, konusu
                     ve tarafları aynı olanlar ile daha önce sonuçlandırılanlar, incelenmez." hükümleri yer almaktadır.
                     Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanununun  Uygulanmasına  İlişkin  Usul  ve  Esaslar  Hakkında
                     Yönetmeliğin 7 nci maddesi, “İdarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarına karşı,
                     Kanun ve bu Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde menfaati ihlal edilen gerçek ve
                     tüzel kişiler Kuruma şikâyet başvurusunda bulunabilir. Ancak, şikâyetin insan hakları, temel hak
                     ve özgürlükler, kadın hakları, çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik
                     olması hâlinde menfaat ihlali aranmaz.” şeklindedir.
                     B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
                     31.Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, (AİHM) Oran/Türkiye Davası (Başvuru No: 28881/07 ve
                     37920/07) gereğince verdiği 2014 tarihli kararında;
                     “Özellikle,  bu  şartların  hiçbirisinde  yasama  organlarının  seçiminde  halkın  hür  iradesini  sekteye
                     uğratacak  herhangi  bir  engel  yer  almamalı  – başka  bir  deyişle,  halkın hür iradesini belirlemeye
                     yönelik genel oylamalarda, bu şartlar, seçimlerin etkinliğini ve bütünlüğünü yansıtmalı ya da engel
                     oluşturmamalıdır.
                     Üstelik serbest seçimler ve ifade özgürlüğü özellikle de siyasi tartışma özgürlüğü bütün demokrasilerin
                     temelini  oluşturur.  Bu  iki  hak  birbirine  sıkı  sıkıya  bağlı  ve  birbirlerini  destekleyici  niteliktedir;
                     örneğin, Mahkeme’nin geçmişte de belirttiği üzere ifade özgürlüğü “yasama organının  seçilmesinde



                                                10 / 18




       324


                   YILLIK RAPOR 2015
   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330