Page 330 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 330

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                      anlayabileceği şekilde hazırlanması önem arz etmektedir. Bu ihtiyacın bilincinde olarak birçok Avrupa
                      ülkesinde, temel kamu hizmetlerine erişim konusu başta olmak üzere seçim süreci hakkında farklı
                      dillerde bilgilendirici bir dizi belge hazırlanmakta ve kamuoyunun istifadesine sunulmaktadır.
                      52. Ulusal mevzuat hükümleri ile uluslararası hukuk kuralları göz önünde bulundurulduğunda,
                      YSK’nın,  tüm  seçmen  kitlesi  için  oy  verme  süreci  hakkında  anlaşılır  yöntemler  ile  bilgilendirme
                      çalışması yapması devletin pozitif yükümlülüklerinin gereğidir. Fakat bu hizmetin, eşitlik ilkesi
                      çerçevesinde yürütülmesi önemlidir. Üstelik bu tarz bir uygulama eşitlik ve adalet sağlayacağı
                      gibi toplumsal barışın güçlenmesine de katkıda bulunacaktır.
                      53. Sadece  Türkçe  dilinde  hazırlanmış  olan  eğitim  filmleri,  298  sayılı  Kanunun  Ek  1  inci
                      maddesinin birinci fıkrasındaki "…vatandaşın ilgisi uyandırılmak ve kendisine seçmen olmanın
                      görev ve yetkileri hatırlatılmak..." amacıyla hazırlanan bilgilendirici yayınlardır. Bunlara ilişkin
                      işlemlerin 298 sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesi gereğince YSK tarafından yapılması gerekmektedir.
                      54. Yukarıdan bu yana tüm açıklananlar birlikte değerlendirildiğinde, Türkçe bilmeyen ve okur yazar
                      olmayan tüm seçmenlerin (dezavantajlı gruplar dahil) siyasi tercihlerini sağlıklı bir şekilde sandığa
                      yansıtma imkanından mahrum kaldıkları anlaşılmış olup, sağlıklı şekilde seçime iştirakleri ve oy
                      kullanabilmeleri  için  eğitici  ve  bilgilendirici  çalışmalar  yapılması  gerektiği,  bu  bağlamda; kamu
                      spotu, filmler, yayınlar ve vb. yöntemler kullanılarak 01 Kasım 2015 seçimlerini mütakip "seçim
                      hakkı"  kapsamında  yapılabilecek,  seçimde  makul  sürede  yeni  bir  işlem  tesisi  hususunda  Yüksek
                      Seçim Kurulu’na tavsiyede bulunulmasına karar vermek gerekmiştir.
                      E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
                      55. Türkiye,  özellikle  2000’li  yılların  başından  itibaren  hukukun  üstünlüğü,  demokrasi  ve  insan
                      haklarına  saygı  hususunda  önemli  adımlar  atmakta; temel  hak  ve  özgürlüklerin  korunması  ve
                      geliştirilmesi mekanizmalarını kararlılıkla kurumsallaştırmaya çalışmaktadır. Söz konusu gayretlerin
                      temelinde, insan haklarının öneminden ivme bulan, günümüz toplumunun demokratik talepleri ve
                      beklentileri  ile  şekillenen  ve  özgürlükçü  bakış  açısının  korunması  anlayışına  dayanan  çağdaş
                      yönetim anlayışı yatmaktadır.
                      56. Modern yönetim anlayışı, güçlü devletin karşısında bireylerden müteşekkil toplumun gözetilmesi,
                      koyu devletçi anlayışın aşılıp bireyin maddi manevi varlığının geliştirilmesi, birey merkezli toplumsal
                      bilincin oluşturulması, aşırı merkezi yetkilerle hantallaşan kamu yönetimi aygıtının hem siyasî hem de
                      ekonomik  açıdan  bireyin  üzerinde  yük  olmaktan  çıkartılması  gibi  günümüzde  çok  daha  derin  ve
                      işlevsel  anlamları  içeren  “insan onuru”  kavramına  dayanan  bir  modeldir.  Bu  modern  yönetim
                      anlayışı; (a)  devlet  organlarının  ve  kamu  hizmeti  veren  kuruluşların  katılımcılığı  özendirmesi  ile
                      başlar,  (b)  kararlarının  tutarlılık,  şeffaflık  ve  hesap  verebilirliğinden  geçer  ve  (c)  kararlarla
                      uygulamaların âdil ve etkin olmasıyla sonuçlanır.
                      57. Dolayısı  ile  modern  kamu  yönetimi,  politikalarını  oluştururken  dayanak  noktası  olarak  halkın
                      refahını  ve  mutluluğunu  artırmayı  hedeflemeli; politikaları  stratejik  planlara  dayanmalı  ve
                      politikaların  oluşturulmasında  katılımcılığa,  öngörülebilirliğe  ve  saydamlığa  dikkat  etmelidir.  Bu
                      sayede,  (i)  kamu  yönetimi  vatandaşa  yakınlaşır,  (ii)  demokrasi  güçlenir,  (iii)  yönetime  farklı
                      paydaşların  görüş  bildirip  katılımı  sağlanarak,  kararların  içeriği  zenginleşir,  uygulanmasındaki
                      etkinliği artar ve (iv) kurumların meşruluğu pekişir.


                                                  15 / 18




                                                                                                 329


                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335