Page 327 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 327

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                     seçmenin özgür iradesini saptırabilecek her tür etkileme baskı sayılır. Seçmeni dolaylı da olsa, olumlu
                     ya da olumsuz etkiye açık tutacak her girişimin önlenmesi gerekir.
                     Oy hakkı Anayasa'da güvence altına alınmış temel bir haktır.” yaklaşımını benimsemiştir.
                     C. Kamu Denetçisi Mehmet ELKATMIŞ’ın Kamu Başdenetçisine Önerisi
                     36.Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığı’nın hatalı davrandığı ve benzer hak ihlaline yol açmamak için
                     daha sonraki seçim süreçlerinde, engelli, hasta, yaşlı, Türkçe ve okuma yazma bilmeyen kişiler de
                     dâhil olmak üzere, tüm seçmen kitlesine yönelik eşit şartlarda seçmen bilgilendirme çalışmalarının
                     yürütülmesi hususunda tavsiye önerisinde bulunulmuştur.
                     D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlendirme
                     37.Şikâyet başvurusuna konu iddiaların temelinde, seçme hakkı ve ayrımcılık yasağının ihlal edildiği
                     hususu yer almaktadır. Seçme ve seçilme hakkı, bireylerin iradelerini serbestçe ifade ederek hükümet
                     otoritesinin  temelini  teşkil  etmelerine,  bu  şekilde  ülkenin  yönetimine  ve  kamu  hizmetlerinin
                     yürütümüne  katılmalarına  imkân  veren,  demokratik  rejimlerin  en  temel  uygulama  örneklerinden
                     birisidir. Bir başka anlatım ile demokrasinin en önemli unsurlarından birisi, “genel”, “serbest”, “eşit”,
                     “gizli”, “bireysel” ve “kişisel” oy ilkelerine dayanan seçimlerdir. Bu hak diğer ülkeler gibi ülkemizde
                     de hem ulusal mevzuat hem de uluslararası hukuk kuralları tarafından güçlü bir şekilde güvence altına
                     alınmış bulunmaktadır.
                     38.Baskıcı  rejimlerden farklı olarak, demokrasilerde seçimler, serbest ve bireysel oy ilkesine  göre
                     gerçekleştirilmektedir. Yani bireyler hür iradeleriyle ve hiç bir etki altında kalmadan oylarını kendi
                     adlarına kullanabilmektedirler. Bireylerin iradelerini sakatlayacak her türlü durum o seçimlerin
                     demokratik  olma  iddiasına  zarar  verecektir.  Seçimlerin “serbestliği” ilkesi, seçmenlerin, hiçbir
                     baskı,  şiddet,  tehdit  vd.  zorlayıcı  hallere  maruz  kalmadan,  iradelerini hür  bir  şekilde  yansıtmaları
                     anlamına gelmektedir. “Bireysel oy” ilkesi ise bireyin, herhangi bir grup adına değil, bizzat kendi
                     benliği adına iradesini yansıtmasıdır.
                     39.Serbest seçim hakkı en temel insan haklarından birisidir. Üstelik bu hak, diğer birçok temel hak ve
                     özgürlüğün kullanımını etkileme gücüne sahiptir. Bunlardan birisi kamu hizmetine erişim hakkıdır.
                     Zira seçimler, kamu hizmetlerinin içeriği ve sunum şekli hakkında da tercihlerin oylanması anlamına
                     gelmektedir.  Bir  diğer  açıdan  seçim  hakkı, ifade  ve  toplanma  özgürlüğünün  ayrılmaz  bir
                     parçasıdır. Zira seçimler, toplumsal muhalefetin, ülke yönetimi hakkında tercihlerini en etkili
                     bir şekilde yansıtmalarına imkân vermektedir.
                     40.Serbest ve bireysel oy ilkesini ihlal eden ve seçmenin  iradesine  tesir  eden  çok  sayıda  faktör
                     bulunmaktadır. Üstelik bu etkenlerin tamamı devlet aygıtından da kaynaklanmamaktadır. Bir başka
                     anlatım ile serbest oy ilkesi, sadece devlet aygıtına bağlı kurumlar veya devlete mal edilebilecek eylem
                     ve işlemler nedeni ile değil; devlet dışındaki birey grupları ve hukuk dışı oluşumların baskısı nedeni
                     ile de ihlal edilebilmektedir.
                     41.Kamu  gücünün  kullanımı  açısından  serbest  seçim  hakkının  önündeki  engelleri  inceleyecek
                     olduğumuzda; devletin  bu noktada hem negatif  hem  de  pozitif  yükümlülüklerinin  bulunduğunu
                     görmekteyiz.  Yani  demokratik  rejimler  açısından  bu  hak  devlete,  hem  negatif  hem  de   pozitif



                                                12 / 18




       326


                   YILLIK RAPOR 2015
   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332