Page 326 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 326

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                      halkın düşüncelerini özgürce açıklamasını sağlayan şartlardan” birisidir. Bu nedenle, seçim öncesi
                      dönemde her türlü düşünce ve haberlerin yayılmasına izin verilmesi özellikle önemlidir.” ifadelerine
                      yer vermiştir.
                      32.Avrupa  İnsan  Hakları  Mahkemesi,  (AİHM)  Jabari-Türkiye  Davası,  40035/98  sayılı,
                      11/07/2000 tarihli kararında;
                      “48.Mahkeme,  13.  maddenin  sözleşmedeki  temel  hak  ve  özgürlüklerin  iç  hukuk  düzeninde
                      uygulanmasını sağlayacak bir iç hukuk yolunun mevcudiyetini güvence altına aldığını hatırlatır. Söz
                      konusu madde, bu nedenle, sözleşmeci taraflara bu hüküm uyarınca yükümlendikleri taahhütlere ne
                      şekilde  uyacakları  hususunda  belli  bir  takdir  hakkı  tanımış  olmasına  rağmen,  Sözleşme  uyarınca
                      yapılan  bir  şikâyeti  araştırmak  ve  bu  şikâyetin  sebebini  ortadan  kaldırmakla  görevli  bir  ulusal
                      makamın mevcudiyetini sağlayan bir iç hukuk yolunu gerektirmektedir.”
                      33.Avrupa  İnsan  Hakları  Mahkemesi,  (AİHM)  Sejdic  ve  Finci-Bosna  Hersek  Davası  (No:
                      27996/06 ve 34836/06) gereğince verdiği 22/12/2009 tarihli Büyük Daire Kararı;
                      “(Biri Roman ve diğeri Yahudi) başvuranlar Parlamentonun iki organından biri olan Halk Meclisi
                      seçimleri ve Devlet başkanlığı için adaylıklarının engellendiğinden şikayetçi idiler. 1995 Dayton Barış
                      Anlaşmalarının  ardından  hazırlanan  Bosna  Hersek  Anayasasının  Dibacesinde  vatandaşlık  iki
                      kategoriye ayrılmıştı: “kurucu halklar” olarak anılan vatandaşlar (Boşnaklar, Hırvatlar ve Sırplar)
                      ve “diğerleri” (Yahudiler, Romanlar, diğer ulusal azınlıklar, hangi bir etnik kökene mensup olduğunu
                      açıklayamayanlar). Halk Meclisine ve Devlet Başkanlığına yalnızca bu üç kurucu halkın temsilcileri
                      seçilebilmekte, dolayısıyla etnik azınlıklar hariç tutulmakta idi.
                      Halk Meclisine seçilebilme ile ilgili olarak, 1 Numaralı Protokolün 3 üncü Maddesi ile bağlantılı
                      olarak Sözleşmenin 14 üncü maddesi (ayrımcılık yasağı) ihlal edilmiştir.
                      Devlet Başkanlığına adaylık ile ilgili olarak 12 Numaralı Protokolün 1 inci maddesi ihlal edilmiştir.”
                      34. Anayasa Mahkemesi’nin 14/07/2015 Tarihli ve 2015/6723 Başvuru Nolu kararı;
                      “… Tartışılması gereken temel husus, YSK’nın yargı yeri ve kararlarının da yargısal nitelikli kararlar
                      olduğu kabul edilse dahi Anayasa’nın 79. maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi karşısında YSK
                      kararlarının bireysel başvuru yoluyla Anayasa Mahkemesince incelenip incelenemeyeceği sorunudur.
                      Bu konunun  aydınlatılmasında  Anayasa’nın  anılan  hükmünde  geçen  “Yüksek Seçim Kurulunun
                      kararları aleyhine başka bir mercie başvurulamaz.” ibaresi ve 298 sayılı Kanun’un 132. maddesinde
                      geçen “Kurulun kararı kesindir. Aleyhine hiçbir mercie ve kanun yoluna başvurulamaz.” ibaresinin
                      ne anlam ifade ettiğine bakılmalıdır. Anılan hükümlerde yer alan “merci” ifadesiyle başvurulacak
                      idari ve yargısal tüm yer veya makamların kastedildiği anlaşılmaktadır ve Anayasa Mahkemesi de
                      buna dâhildir. Buna göre anılan hükümler karşısında, YSK kararlarının Anayasa Mahkemesi önünde
                      bireysel başvuruya konu olması mümkün değildir.”
                      35.Anayasa Mahkemesi, 2008/33 Esas, 2008/113 Karar sayılı kararında;
                      “Serbest  oy  ilkesi  seçmenin  hiçbir  yasa  dışı  el  atmaya,  baskıya  ve  etkiye  kapılmadan  oyunu
                      kullanmasıdır. Serbest seçim, oyların bu ortamda kullanıldığı seçimdir. Oy kullanmayı etkileyecek,




                                                  11 / 18




                                                                                                 325


                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331