Page 328 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 328

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                      yükümlülükler yüklemektedir. Seçimlerin genel ve eşit oya dayanması, gizli oylama ve açık sayım
                      usulü  ile  yapılması  negatif  yükümlülüklerin  bazılardır.  Pozitif  yükümlülükler  açısından  ise
                      devletin sorumluluğu, bireylerin serbest iradelerinin sandığa yansımasına engel olacak bütün
                      eksiklikler ve olumsuzluklar ile mücadele etmek anlamına gelmektedir.
                      42.Devletlerininsan hakları alanındaki  yükümlülüklerinin  genişlemesi  ile birlikte pozitif
                      yükümlülüklerin önemi her geçen zaman zarfında artmaktadır. Artık devletler, seçimlerin serbest ve
                      adil olarak nitelendirilebilmesi için pozitif yükümlülüklerinin gereği daha yoğun bir şekilde tedbir
                      almak durumunda kalmaktadır.
                      43.Serbest seçim hakkının işlerliği açısından, devletlerin günümüzde üstlenmek zorunda olduğu pozitif
                      yükümlülüklerinin temelinde, seçmenlerin siyasi iradelerinin sağlıklı bir şekilde oluşmasının önündeki
                      engelleri kaldırmak ve bu iradenin sandığa tam olarak yansıması noktasında gereken tüm önlemleri
                      almak yer almaktadır. Bireyin siyasi iradesinin sağlıklı bir şekilde oluşması ise çok sayıda unsurun
                      varlığını  gerektirmektedir.  Bu  unsurlar  arasında,  bireyin  ülkesinde  yaşananlar  hakkında
                      malumat  ve  yorum  sahibi olabilmesine  imkân verecek  eğitim düzeyi,  konuşulan  dili  anlama
                      kabiliyeti, görsel ve yazılı medyaya erişim kapasitesi, oy kullanırken uyması gereken kuralların
                      neler  olduğunu  öğrenebilmesi  gelmektedir.  Burada  hiç  şüphesiz,  okuma  yazma  başta  olmak
                      üzere, herkesin temel kamu hizmetlerine erişebilmesi, devletlerin en temel görevlerindendir.
                      44.Anayasamızın “V. Devletin temel amaç ve görevleri” başlıklı 5 inci maddesinde yer alan “Devletin
                      temel amaç ve görevleri, … kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak; kişinin temel
                      hak  ve  hürriyetlerini,  sosyal  hukuk  devleti  ve  adalet  ilkeleriyle  bağdaşmayacak  surette  sınırlayan
                      siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddi ve manevi varlığının gelişmesi için
                      gerekli şartları hazırlamaya çalışmaktır.” ibaresi, devletin pozitif yükümlülüklerini somutlaştıran en
                      temel ulusal hukuk kuralıdır. Serbest seçim hakkı açısından meseleye baktığımızda; okuma ve yazma,
                      ayrıca  ülkenin  resmi  dilini  bilmeyen  kişilerin,  engelli  ve  hastaların  oy  kullanıp  siyasi  iradelerinin
                      sağlıklı  bir  şekilde  sandığa  yansıması  noktasında  atılması  gereken  tüm  adımlar,  devletin  pozitif
                      yükümlülüklerindendir. Bundan başka, seçmen kayıt sistemine herkesin erişiminin sağlanması, seçim
                      kampanyalarına katılım, sandık başında oy kullanırken ve seçim sonuçlarına itiraz sadedinde yapılması
                      gereken işlemler ile seçimin genel olarak izlenmesine ilişkin süreçler hakkında bilgilerin sunulması,
                      seçime giren siyasi partilere ve adaylara ilişkin bilgi edinilmesinin temini de pozitif yükümlülükler
                      kapsamında değerlendirilmektedir.
                      45.Buradaki en temel husus, ayrımcılık yasağına aykırı hareket etmemesi gerektiğidir. Anayasamızın
                      10  ve  İnsan  Hakları  ve  Temel  Özgürlüklerin  Korunmasına  İlişkin  Sözleşmenin  (AİHS)  14  üncü
                      maddesinde  güvence  altına  alınan  eşitlik  ilkesi  ve  ayrımcılık  yasağı  gereği,  seçme  hakkının
                      kullanılmasını teşvik için yürütülecek kampanyalarda, farklı durumda bulunan kişilere, durumlarının
                      gerektirdiği şartlara göre muamele edilmelidir. Zira tüm kamu hizmetlerinin, cinsiyet, ırk, renk, dil,
                      din, siyasal veya diğer kanaatler, ulusal veya sosyal köken, servet, doğum veya herhangi başka bir
                      durum  bakımından  hiçbir  ayırımcılık  yapılmadan,  durumun  gerektirdiği  farklılıklar  gözetilerek
                      sunulması gerekmektedir. Herkesin serbestçe seçme hakkına sahip olabilmesi için devlet tarafından
                      alınması gereken tüm tedbirler eşitlik ilkesi ve ayrımcılık yasağı çerçevesinde alınmalıdır.
                      46.Yönetim tarafından Türkiye genelinde belli bir dili konuşanların kayrıldığına dair somut bilgi ve
                      belgeye,  uygulamaya  rastlanmamıştır.  Diğer  bir  anlatımla,  Türkiye  Radyo  Televizyon Kurumu



                                                  13 / 18




                                                                                                 327


                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333