Page 350 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 350

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                         18.8) Şikâyetçinin  başkanlığını  yürüttüğü  vakıf  kilisesinde  görevlendirilen  din  adamının
                         maaşının  Diyanet  İşleri  Başkanlığı  tarafından  karşılanması  talebinin,  demokratik  toplumun
                         ayrılmaz unsurları olan kanun önünde eşitlik, çoğulculuk ve hoşgörü kavramları kapsamında
                         değerlendirilmesi gerekmektedir.
                         18.9) Sonuç olarak, şikâyetçinin mezkur talebinin reddine ilişkin idari işlemin, ülkemizin taraf olduğu
                         uluslararası  sözleşme  ve  antlaşmalar  ile  yüksek  mahkeme  kararları  dikkate  alındığında  üst  hukuk
                         normlarına  ve  hakkaniyete  aykırı  olduğu,  AİHS'in  9  uncu  maddesinde  korunan  hakları  zedelediği
                         değerlendirilmiş olup, tüm bu nedenlerle ve mezkur talepten hareketle, Lozan Andlaşması kapsamında
                         azınlık kabul edilen vatandaşlarımızın sosyal ihtiyaçlarını karşılanmasına yönelik olarak mümkün
                         bulunması halinde  meri  mevzuatın  işlerliğinin  sağlanması,  bunun  mümkün  olmaması  halinde ise
                         mevzuat değişikliğiyle şikayet konusu talebin yeterli oranda karşılanması gerektiği, kanaat ve sonucuna
                         varılmıştır.
                         18.10) Diğer yönden; Kamu Başdenetçisine süresinde önerisini sunmakla görevli ilgili Denetçi
                         (Ombudsman)  ret  önerisinde  bulunmuşsa  da  yukarıdan  bu  yana  açıklanan  gerekçeler,
                         uluslararası ve ulusal mevzuat, uluslararası standartlar, AİHS ve onun ayrılmaz parçası olan
                         AİHM içtihatları gözetildiğinde Kamu Denetçisinin ret önerisine katılmak mümkün olmamıştır.
                         D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
                         19) Anayasa’nın ilgili maddeleri ile AİHS'in  (Sözleşme) 9  uncu  maddesinde güvence  altına  alınan
                         düşünce, vicdan ve din özgürlüğüne ilişkin düzenlemeler çerçevesinde; kişilerin belirli bazı durumlarda
                         ilgili idareden, anılan hakların korunması, kullanımı ve geliştirilmesinin önündeki maddi engellerin
                         kaldırılmasını ve/veya gerekli tedbirlerin alınmasını talep edebilecekleri hususu dikkate alındığında,
                         şikayetçinin mezkur talebinin de bu kapsamında ele alınması gerektiği değerlendirilmiştir.
                         19.1) Bilindiği üzere Sözleşme’nin 1 nci maddesi kapsamında sözleşmeci taraflar, kendi yetki alanları
                         içinde bulunan herkese Sözleşme’nin birinci bölümünde (Sözleşme’nin 9 uncu maddesini de kapsayan)
                         açıklanan hak ve özgürlükleri tanımayı taahhüt etmektedir. Dolayısıyla, Sözleşme’nin 9 uncu maddesi
                         kapsamında tanınan hakların kullanımı ve geliştirilmesinin önündeki maddi engellerin varlığı, insan
                         hakları ihlali sonucunu doğurabilecektir.
                         19.2) Sözleşme’nin 1 nci maddesi gereğince, Sözleşme’nin tarafı olan devletler öncelikle, korunan
                         haklara  müdahaleden  kaçınma  yönünde  “negatif”  bir  yükümlülük  altındadır.  Ancak,  bu
                         yükümlülük  yalnızca  devletlerin  korunan  haklara  müdahaleden  kaçınması  gereğiyle  sınırlı
                         değildir,  devlete  dini  özgürlüğün  çoğulculuk  ve  karşılıklı  hoşgörü  ruhu  içerisinde  varlığını
                         sürdürebilmesi  yönünde  aktif  bazı  adımlar  atması  yönünde  “pozitif”  bir  yükümlülük  de
                         getirmektedir.
                         19.3) Bu bağlamda devletin, Sözleşme’nin 9 uncu maddesinde korunan haklar kapsamında toplumu
                         oluşturan bireylerin müşterek ihtiyaçlarının karşılanmasını kolaylaştıran düzenlemelere ilişkin atacağı
                         adımları,  sosyal  hukuk  devleti  ilkesinin  bir  gereği  olarak  değerlendirmek  gerekmektedir.  Bununla
                         birlikte söz konusu “pozitif”  yükümlülüğün  ortaya  çıktığı  durumlarda, devletin  bu  yönde  yapacağı
                         düzenlemelerde, toplumun genel menfaatleri  ile  bireylerin  çatışan şahsi  menfaatleri arasındaki  adil
                         dengeyi gözetmesi gerekeceği hususu ise açıktır.
                         19.4) Bu  nedenlerle  ülkemizde,  Lozan  Antlaşması’na  göre  din  bağı  gözetilerek  gayrimüslim
                         olmalarından dolayı azınlık kabul edilen kişilere, kendi kültür ve kimliklerini korumaları çerçevesinde





                                                   17 / 19




                                                                                                 349


                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354