Page 349 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 349

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                        baktığımızda, insan onurunun korunması, canının korunması aklın, neslin korunması, dinin korunması
                        bütün geleneklerin kabul ettiği evrensel ilkeler. Bu evrensel ilkeleri eşit vatandaşlık kavramı etrafında
                        modern, çağdaş bir devletin ana esaslarından biri olarak bugün yaşatmaya büyük özen gösteriyoruz.
                        ’ ” 22 açıklamalarında bulunmuştur.
                        18) Yukarıda açıklanan gerekçeler, verilen görüşler, yüksek mahkeme kararları bilgi, belge ve
                        tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde;
                        18.1) Kararın “A. İlgili Mevzuat” başlıklı bölümünde yer verilen yasal düzenlemeler birlikte dikkate
                        alındığında  şikayetçinin  mezkur  talebinin  karşılanması  hususunda; mümkün  olması  halinde  meri
                        mevzuatın işlerliğinin sağlanması, bunun mümkün bulunmaması durumunda ise makul sürede mevzuat
                        değişikliği yapılmasının uygun olacağı değerlendirilmiştir.
                        18.2) Bununla  birlikte  gayrimüslim  azınlık  cemaatlerine  mensup  din  adamlarının  meri  mevzuat
                        çerçevesinde kamu personel sistemi içinde yer almadıkları, mezkûr şikâyet başvurusunda da kilisede
                        görevli  din  adamının  açık  bir  şekilde  kamu  personel  sistemine  dâhil  olması  yönünde  bir  talebin
                        bulunmadığı anlaşılmıştır.
                        18.3) Diğer taraftan, Lozan Andlaşması'nın “Azınlıkların Korunması” başlıklı üçüncü kısmında yer
                        alan maddelerde öngörülen hususlar ile Anayasa ve ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler ve
                        antlaşmalar  kapsamında; mezkûr  talebin  karşılanması  için  üst  normlarda  gerekli  hukuki
                        düzenlemelerin mevcut olduğu, düşünülmektedir.
                        18.4) Bilindiği  üzere  Anayasa’da  resmî bir  dine  yer  vermemekle  birlikte,  çoğunluk  dininin
                        mensuplarının  inanç,  ibadet  ve  eğitim  gibi  ihtiyaçlarını  karşılamaya  yönelik  resmî  mekanizmalar
                        öngörmüştür.  Söz  konusu  mekanizmalara  ilişkin  yasal  mevzuat  Kararın  11.12  ve  11.13  no.lu
                        paragraflarında belirtilmiştir. Hemen her ülkenin din eğitim ve öğretimi, hâkim dine belli bir ağırlık
                        vermekte, diğer dinler karşısında çoğunluk dininin mensuplarına bazı öncelikler  tanımaktadır.
                        AİHM de objektif ve gerekli olduğu takdirde bu farklı muamelenin Sözleşme’ye aykırılık  teşkil
                        etmeyeceğini belirtmiştir. 23
                        18.5) Anayasa'nın 2 nci maddesinde belirtilen hukuk  devleti,  eylem  ve  işlemleri  hukuka  uygun,
                        insan haklarına dayanan, bu hak ve özgürlükleri koruyup güçlendiren, her alanda adaletli bir
                        hukuk düzeni  kurup  bunu  geliştirerek  sürdüren,  hukuk  güvenliğini  sağlayan,  bütün
                        etkinliklerinde hukuka ve Anayasa'ya uyan, işlem ve eylemleri bağımsız yargı denetimine bağlı
                        olan devlettir. Kanunların kamu yararının sağlanması amacına yönelik olması, genel, objektif, adil
                        kurallar içermesi ve hakkaniyet ölçütlerini gözetmesi hukuk devleti olmanın gereğidir. 24
                        18.6) AİHM ve Anayasa Mahkemesi’nin içtihatlarına göre eşitlik: eşit durumlara eşit biçimde, eşit
                        olmayan durumlara ise farklı muamele edilmesidir. Eşitlik ilkesine aykırılıktan söz edilebilmesi
                        için bir kanunun aynı hukuksal durumda olanlar arasında bir ayırım veya ayrıcalık oluşturması
                        gerekmektedir. Kanun önünde eşitlik, herkesin her yönden aynı kurallara bağlı tutulacağı anlamına
                        gelmez.  Durumlarındaki  özellikler,  kimi  kişiler  ya  da  topluluklar  için  değişik  kuralları  ve
                        uygulamaları gerektirebilir.
                        18.7) Toplumu  oluşturan  birey  grupları  veya  kategorilerinin  bazı  yönlerden  zayıf  olduğu  alanların
                        varlığı,  toplumun  geneline  kıyasla  birtakım  fiili  eşitsizliklere  sebebiyet  verdiği  tespit  edildiğinde,
                        devletin eşitliği sağlamak adına bazı tedbirler alması sosyal hukuk devleti olmanın bir gereği olarak
                        kabul edilmelidir.





                                                  16 / 19




       348


                   YILLIK RAPOR 2015
   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354