Page 173 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 173

alternatifi değil, onun tamamlayıcısı belki, öyle tanımlayabiliriz ama asla alternatifi
            değil. Hele hele -tabii ki böyle bir sonucu var- yargıdaki birikmiş dosyaları azaltmak
            için kurulmuş bir kurum da değil yani böyle de bakmamız yanlış; yani, konumlandır-
            dığımız yer açısından söylüyorum. Bu, çok önemli çünkü yargıda dosyalar azalınca
            kapatacak mıyız ombudsmanlığı? Yani, böyle bir fonksiyon yok. Dolayısıyla, biz önce
            ombudsman nedir, ne değildir derken Türk idari sisteminde doğru yere konumlandırır-
            sak ve sadece mevzuata, yazılı hukuk kurallarına, sadece kazuistik yorumlara tıkanır
            kalırsak bu, zaten yapılan bir şey. Hem yargı hem hiyerarşik ve idari vesayet hem ge-
            leneksel teftiş kurulları, geleneksel denetim kurumları hem yargı tarafından hukuka
            uygun olup olmadığı zaten yapılıyor; dolayısıyla, ombudsman başka bir şey yapıyor
            kendi kanaatime göre. Bunun yanında, hakkaniyete uygunluk denetimi. Bence idari
            sistemimizde ombudsmanla beraber gelen en büyük yenilik -bana göre- hakkaniyete
            uygunluk denetimidir ama biz buraya çok vurgu yapmıyoruz. Peki, hakkaniyete uy-
            gunluk… Bunu anlatmakta da zorluk çektim ben şahsen kendi tecrübelerimde, bunu
            anlatmakta o kadar zorluk çektik ki hem idarede hem akademisyene hem vatandaşa
            anlatmakta zorluk çektik: Nedir hakkaniyete uygunluk? Bir hukuk kuralı var. Zaten bu
            hukuk kuralına açık bir aykırılık varsa o, ombudsman için en kolay iştir çünkü hiçbir
            kamu idarecisi hukuka açık aykırı işlem yapmaz zaten, onu gösterdiğin zaman hemen
            düzeltir. Dolayısıyla, bu, işin bence en kolay tarafı. İşin esas tarafının hakkaniyete
            uygunluk olduğunu düşünüyorum. Biliyorsunuz, 6328 sayılı Kanun’un 5’inci maddesin-
            de hukuka uygunluk ve hakkaniyete uygunluktan bahsedilir. Dolayısıyla, hakkaniyete
            uygunluğun gerçekten hem akademik zeminde çok ciddi tartışılması lazım geldiğini
            düşünüyorum hem Kamu Denetçiliği Kurumu içerisinde sayın denetçilerimiz ve uz-
            manlar tarafından da ciddi tartışılması gerektiğini düşünüyorum.

               Evet, yasalar genel çerçeveyi çizer ama somut olaylarla ilgili bir şey söylemesi
            beklenmez,  malum. Dolayısıyla, ombudsman  burada önem arz ediyor. Somut olaya
            uygularken, o genel yasa maddesini veya düzenlemeyi somut olaya uygularken idare
            hakkaniyete uygunluk, ihtiyaca uygunluk, yerindelik ve o kuralı, o düzenlemeyi nasıl
            uyguladığı daha çok önemli. Yani, kanaatime göre, ombudsman, bu kamu görevlilerine
            verilen yetkilerin ne olduğundan ziyade veya olup olmadığından ziyade -bu da önemli
            tabii ama- daha çok o yetkilerin nasıl kullanıldığıyla ilgilenir, kanaatim odur. Dola-
            yısıyla, “hakkaniyete uygunluk” kavramı bu çerçevede bence yeniden düşünülmeli,
            tartışılmalı diye düşünüyorum kişisel kanaatim olarak çünkü buraya vurgu yapılmıyor.
            Bir şey hukuka uygun olabilir ama hakkaniyete uygun olmayabilir, bu nasıl olacak?
            Bu, birbirinin içine geçmiş bir şey. Mesela, bir genel kuralı somut bir olaya, objektif
            bir kriteri sübjektif bir olaya uygularken aslında tek bir bireye taşıyamayacağı bir yük
            yüklenebilir. Mesela, bu hakkaniyete uygun bir şey değildir ama hukuka uygun gözü-



                                                                   14 ŞUB A T 2019  171
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178