Page 168 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 168

Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda arabulucuk olduğu gibi, Ceza Muhakemeleri Kanu-
            nu’nda uzlaştırmacılık olduğu gibi idare bakımından da bu tarz bir alternatif çözüm
            yolunun olması hukuk camiası adına çok güzel bir gelişmedir. Fakat yeni bir kurum
            taze bir kurum olması sebebiyle maalesef ki şu anda -ben özellikle bir avukat olarak
            söylüyorum- avukatlar tarafından da bu durum çok bilinmemekte; bize danışanlara
            biz müvekkillerimize, danışanlarımıza avukatlar olarak bunu çok fazla ciddi bir şekilde
            anlatamamaktayız. Az önce Sayın Hocamız Gülise Hanım da bahsetti, kurumdan ret
            cevaplarının gelmesinin sebeplerinden biri de aslında vatandaşların bilgisiz olması
            çünkü avukatlar da bilgisiz bu konuda. Diğer hocalarımızın da bahsettiği üzere, bu ko-
            nuda barolarla iş birliği yapılabileceğini yapılması gerektiğini düşünüyorum. Barolarla
            işbirliği yapıldığı vakit avukatların bu konuda bilgilendirilmesi sayesinde danışanlara
            konuyla ilgili doğru yönlendirilme yapılacağı ve Kuruma yapılan sağlıklı başvurular
            neticesinde işin esası hakkında olumlu cevaplar alınabileceği kanısındayım. Burada
            avukatlara çok iş düştüğü gibi basına da iş düştüğünü düşünüyorum çünkü televiz-
            yonlarda görüyoruz “emsal Danıştay kararı”, “emsal Yargıtay kararı” ancak bir emsal
            Kamu Denetçiliği Kurumu kararı göremiyoruz. Kurum’un esas hakkında verdiği tavsi-
            ye kararlarının basında yer alması ile vatandaşların Kurum’un işlerliği hakkında bilgi
            sahibi olacağı, yaşanılan uyuşmazlıklarda bir başvuru yolu olarak KDK’ya başvurmak
            isteyebileceği muhakkaktır. Her ne kadar idare açısından bağlayıcı olmasa da, idare-
            nin tavsiye kararlarına uyma yoğunluğuna ve bu oranlara bakıldığında -hocalarım da
            zaten hepsinden bahsetti oranlara uyma konusunda- aslında idarenin de bu tavsiye
            kararlarına uyma eğiliminde olduğunu görüyoruz çünkü bu uyma eğilimleri zaten ida-
            renin işlemlerinin aleni olması, şeffaf olması, gerekçeli olması konusunda da kendi-
            ni geliştirme eğiliminde olduğunu görüyoruz. Basında da bu konulara daha çok yer
            verilebilirse Kurum’un niteliğinin hızla artacağı düşüncesindeyim. Ben akademisyen
            değilim, fikir beyan etmek haddime değil bu bakımdan değerli akademisyenlerimiz
            üniversitelerde ombudsmanlık üzerine verilen derslerle ilgili beyan ettikleri fikirlere
            iştirak editörüm.

               Bunun dışında, yargıya en çok başvurulan çok da spesifik olmayan konularda belki
            arabuluculuk olarak yani alternatif çözüm yolu olarak ombudsmanlığa başvurulması
            zorunlu bir başvuru şartı olarak getirilirse bu başarılı kurumun daha da hızlı bir ivme
            kazanabileceğini düşünüyorum açıkçası. Çünkü şu an son dönemde özellikle İş Ka-
            nunu’nda ve Ticaret Kanunu’ndan kaynaklı uyuşmazlıkların çözümü için zorunlu ara
            bulucuya başvuru oranlara arttı ve çözüm yolları da bu konuda artmış oldu. Yine,
            aynı şekilde uzlaştırmacılık konusunda da zorunlu olarak getirildiğinde mahkemelerin
            yükü de azalmış oldu.





        166   14 ŞUB A T 2019
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173