Page 168 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 168
Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda arabulucuk olduğu gibi, Ceza Muhakemeleri Kanu-
nu’nda uzlaştırmacılık olduğu gibi idare bakımından da bu tarz bir alternatif çözüm
yolunun olması hukuk camiası adına çok güzel bir gelişmedir. Fakat yeni bir kurum
taze bir kurum olması sebebiyle maalesef ki şu anda -ben özellikle bir avukat olarak
söylüyorum- avukatlar tarafından da bu durum çok bilinmemekte; bize danışanlara
biz müvekkillerimize, danışanlarımıza avukatlar olarak bunu çok fazla ciddi bir şekilde
anlatamamaktayız. Az önce Sayın Hocamız Gülise Hanım da bahsetti, kurumdan ret
cevaplarının gelmesinin sebeplerinden biri de aslında vatandaşların bilgisiz olması
çünkü avukatlar da bilgisiz bu konuda. Diğer hocalarımızın da bahsettiği üzere, bu ko-
nuda barolarla iş birliği yapılabileceğini yapılması gerektiğini düşünüyorum. Barolarla
işbirliği yapıldığı vakit avukatların bu konuda bilgilendirilmesi sayesinde danışanlara
konuyla ilgili doğru yönlendirilme yapılacağı ve Kuruma yapılan sağlıklı başvurular
neticesinde işin esası hakkında olumlu cevaplar alınabileceği kanısındayım. Burada
avukatlara çok iş düştüğü gibi basına da iş düştüğünü düşünüyorum çünkü televiz-
yonlarda görüyoruz “emsal Danıştay kararı”, “emsal Yargıtay kararı” ancak bir emsal
Kamu Denetçiliği Kurumu kararı göremiyoruz. Kurum’un esas hakkında verdiği tavsi-
ye kararlarının basında yer alması ile vatandaşların Kurum’un işlerliği hakkında bilgi
sahibi olacağı, yaşanılan uyuşmazlıklarda bir başvuru yolu olarak KDK’ya başvurmak
isteyebileceği muhakkaktır. Her ne kadar idare açısından bağlayıcı olmasa da, idare-
nin tavsiye kararlarına uyma yoğunluğuna ve bu oranlara bakıldığında -hocalarım da
zaten hepsinden bahsetti oranlara uyma konusunda- aslında idarenin de bu tavsiye
kararlarına uyma eğiliminde olduğunu görüyoruz çünkü bu uyma eğilimleri zaten ida-
renin işlemlerinin aleni olması, şeffaf olması, gerekçeli olması konusunda da kendi-
ni geliştirme eğiliminde olduğunu görüyoruz. Basında da bu konulara daha çok yer
verilebilirse Kurum’un niteliğinin hızla artacağı düşüncesindeyim. Ben akademisyen
değilim, fikir beyan etmek haddime değil bu bakımdan değerli akademisyenlerimiz
üniversitelerde ombudsmanlık üzerine verilen derslerle ilgili beyan ettikleri fikirlere
iştirak editörüm.
Bunun dışında, yargıya en çok başvurulan çok da spesifik olmayan konularda belki
arabuluculuk olarak yani alternatif çözüm yolu olarak ombudsmanlığa başvurulması
zorunlu bir başvuru şartı olarak getirilirse bu başarılı kurumun daha da hızlı bir ivme
kazanabileceğini düşünüyorum açıkçası. Çünkü şu an son dönemde özellikle İş Ka-
nunu’nda ve Ticaret Kanunu’ndan kaynaklı uyuşmazlıkların çözümü için zorunlu ara
bulucuya başvuru oranlara arttı ve çözüm yolları da bu konuda artmış oldu. Yine,
aynı şekilde uzlaştırmacılık konusunda da zorunlu olarak getirildiğinde mahkemelerin
yükü de azalmış oldu.
166 14 ŞUB A T 2019