Page 222 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 222
dıran, geniş yetkili… Dolayısıyla burada bence Türkiye İnsan Hakları Kurumunun ka-
patılarak yerine anayasal dayanağı olan ve bütün bu eşitlik, izleme gibi alt birimlerin
de Kamu Denetçiliği Kurumu altında toplandığı ve bir an önce, tabii, kurumun, işte…
Kamu Denetçiliği Kurumu şu anki mevzuatıyla yine akredite olamaz. Zaten Türkiye’nin
şu an ana sorunu, akredite edilmiş bir insan hakları kurumunun olmaması. Bu iki yapı
da tek başına olamaz çünkü bunun da işlevi eksik. Kamu Denetçiliği Kurumu sade-
ce şikâyet üzerine inceleme yapan, “insan hakları” yan bir cümle olarak geçen -asıl
görevi insan hakları değil çünkü- dolayısıyla Paris Prensipleri’ne kabulü, ICC’de bir A
statüsü alması mümkün değil. Dolayısıyla Türkiye İnsan Hakları Kurumunun kapatı-
larak onun işlevinin Kamu Denetçiliği Kurumuyla birleştirilip… Ama Kamu Denetçiliği
Kurumunun da kurumsal yapısı güçlü. Dolayısıyla burada Meclis tarafından seçilen,
6 üyeli… Zaten dünyada kamu denetçiliği kurumları genellikle 1 kişiden oluşur. Bizim
modelimiz aslında çoğulcu, 6 kişiden oluşuyor, bu da farklı. 3-4 üyeli çok az kamu de-
netçiliği kurumu vardır. Dolayısıyla burada insan hakları alanında çok geniş bir şekil-
de yetkilendirilmiş Kamu Denetçiliğinin yapılandırılarak yeni sistemin mantığına da
belki o anlamda uygun olabilir. Zaten kurumların merkezîleşmesi anlayışı var. Türkiye
İnsan Hakları Kurumu şu andan itibaren bir daha canlanabileceğini düşünmüyorum,
şahsi görüşüm. Onunla uğraşmaktansa bu kurumu da birleştirerek İspanya modelini
esas alıp Türkiye’de insan hakları kurumlarını tek bir merkez altında yürütüp güçlü ve
ICC’ye bir an önce başvurup akreditasyonu olup dünyada itibarı olan, A statüsü olan
kurumlar arasına girmek gerektiğini düşünüyorum.
Herkese teşekkür ediyorum.
BAŞKAN
– Teşekkür ediyoruz. Buyurunuz Hocam.
220 14 ŞUB A T 2019