Page 224 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 224

ile beraber Kamu Denetçiliği Kurumu açısından yeni bir görev alanı ortaya çıkacak mı
            çıkmayacak mı, bunun tartışılması gerekiyor. Önemli olan husus, Kamu Denetçiliği
            Kurumu açısından, sadece hukuka uygunluk değil, hakkaniyet denetiminin, yerindelik
            denetiminin Türk hukuk sistemine dâhil edilmesi gerçekten çok önemliydi.. Dolayısıy-
            la şu anda 16 Nisandaki Anayasa referandumuyla beraber karşımıza çıkan farklı bir
            durum var. Cumhurbaşkanının  sahip olduğu  yetkilerden dolayı cezai sorumluluğun
            Anayasa değişikliğiyle getirilmiş olması. Burası kanuna göre Kamu Denetçiliği Kuru-
            mu açısından denetim alanının dışında. Denetim alanı dışında sayılan işlevler arasın-
            da bir de tabii ki doğrudan askerî işlerle ilgili alan var. Anayasa değişikliğiyle önemli
            bir değişiklik yapıldı ve belli alanlarda sivilleşme gerçekleşti. Türk Silahlı Kuvvetleri
            bünyesinde bir reorganizasyonun yapılması, örneğin Jandarma Genel Komutanlığı’nın
            İçişleri Bakanlığı’na bağlanması gibi değişiklikler, Kamu Denetçiliği Kurumu açısından
            denetim alanı itibariyle yeniden gözden geçirmeyi gerektiriyor mu, tartışılmasında
            fayda var. Mevcut mevzuatında KDK’nın yetki alanı dışında kalan sırf askeri faaliyetler
            nedeniyle meydana gelebilecek temel hak ve özgürlüklerin ihlali hakkında şikayetlerin
            KDK tarafından değerlendirilebilmesi iç hukuk sistemi açısından iyileştirici oalabilir.
            Bu Kamu Denetçiliği Kurumunun geleceği açısından, başlıkla da uyumlu olarak Cum-
            hurbaşkanlığı hükûmet sisteminde konuşulması gereken öncelikli mevzular arasında.

               Bir diğer alan da yine, hem Eyüp Hocamın söylediği hem de sabah Sayın Kuzey Kıb-
            rıs Türk Cumhuriyeti Başbakanı tarafından dile getirilen resen denetim yetkisi konusu.
            Yine sabah dile getirilen istatistiklerde, ben onu sormak isterim, belki sonra açıklama
            yapılır, 2017’den itibaren bir anda yükselen istatistiklerde -muhtemelen 2016 etkisi diye
            düşünüyorum - bir anda başvurunun 17 bine çıkması. Bizde Kamu Denetçiliği Kurumuna
            belli konular ile sınırlı kalmak kaydıyla resen hareket yetkisinin verilmesinin tartışılma-
            sı gerekiyor. Çünkü öyle alanlar var ki kamu vicdanını yaralayan, kişinin şikâyetine bağlı
            bıraktığınız andan itibaren aslında adalet sağlanmıyor, hakkaniyet denetimi yapılamı-
            yor. Dolayısıyla hakkaniyet denetimi, yerindelik denetimi dışlanmış oluyor.

               Bir başka nokta da KDK’nın yetki alanının kamusal denetim olarak sınırlandırılma-
            sı meselesinin tartışmaya açılması. Hayatımızın bütün alanı sadece kamu hizmeti ile
            sınırlı değil. Özellikle hak ihlalleri noktasında, hakkaniyet denetiminin yapılması ama-
            cıyla acaba ismindeki “kamu denetçili”ği ile sınırlı olmadan, özellikle insan hakları
            bağlamında bir yetki genişlemesi düşünülebilir mi? Bu da bir başka soru, nihayetinde
            Kamu Denetçiliği Kurumunun geleceği açısından diye düşünüyorum. Ayrıca bazı de-
            netim mekanizmalarından yeterli verim alınamaması sebebiyle insan hakları ile ilgili
            denetim yapan birimlerin KDK çatısı altında birleştirilerek etkin kamu hizmeti ve ya-
            rarının sağlanması düşünülebilir. Bir çok ülkede ombudsmanlık kurumları anayasaya



        222   14 ŞUB A T 2019
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229