Page 233 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 233

gidebilecek bir şikâyet, vekiller üzerinden yine yürütme organının ilgili birimlerine
            büyük oranda gönderiliyordur ama bunlar eskisi kadar karşılanıyor mu veya ulaşılabi-
            liyor mu yani yasama organı bunu yürütmeye ulaştırabiliyor mu, doğrusu bu konuda
            çok da emin değilim. Büyük ihtimalle eskisi kadar işlevsel… Yani eskiden vekiller bir
            çeşit ombudsman gibi davranıyordu; vatandaşın, seçmenin gelen taleplerini doğrudan
            yürütme organına iletip onu da çözme yolunda gayret sarf ediyordu ve büyük oranda
            da çözüyordu. Son iki yıldaki bu inanılmaz artışın belki de bir sebebi de budur. Yani
            vatandaş eskiden vekillerin üzerinden çözebildiği sorunlar için, bugün artık pek müm-
            kün görmediği için doğrudan Kamu Denetçiliği Kurumuna da  başvuruda bulunuyor
            olabilir.

               Sabahki oturumda, protokol konuşmalarında benim de dikkatimi çeken iki husus
            oldu: Bir kez, Kamu Denetçiliği Kurumunun 6’ncı yılında hedeflenen işleri yerine getir-
            diği konusunda herkes hemfikir. Yani Türkiye ombudsmanlığı gerçekten de Batı’daki
            anlamda, modern anlamda kendi işlevini yerine getiriyor. Bu yüzde 70 rakamı gerçek-
            ten de çok kıymetli, çok değerli. Yüzde 70’i karşılanıyor. Bu uygulamada karşılanmış ve
            diğer bir husus özellikle yargı erkinin üzerinde durduğu  bir husus, yargının iş yükünü
            de azaltıyor.

               Şimdi, bu çerçevede ombudsmanlığın genişletilmesinin çok daha faydalı olacağı
            kanaatindeyim. Özellikle 82 milyon nüfusa ulaşmış bir Türkiye’de, 2013’te çıkan Büyük-
            şehir Yasası’yla birlikte büyükşehirlerde yerel ombudsmanların kurulmasının çok fay-
            dalı olacağını ve bu iş yükünü daha azaltacağını  düşünüyorum. Şimdi, İsveç’ten bah-
            settik, bunun asıl modern anlamda kurulduğu ülkeden; 10 milyon nüfusu var, sadece
            İstanbul’un 15 milyon nüfusu var. Birinci aşamada, bunun, büyükşehirde de yerel om-
            budsmanların gelecek perspektifi olarak kurulmasının faydalı olacağı kanaatindeyim.

               İkinci husus da bizde 30 büyükşehir dışında 51 il aslında ciddi bir ölçek sorunu
            yaşıyor. Bundan bir ay önce bir yerel yönetimler sempozyumunda da ifade etmiştim.
            O illerde de yakın zamanda seçime gidiyoruz. Aslında seçimde il belediye başkanı
            diyoruz ama merkez ilçe belediye başkanını seçiyoruz. O ölçek sorununun da tıpkı
            büyük şehirlerde çözüldüğü gibi ilin tamamını kapsayacak şekilde bir bütünşehrin
            çıkarılması  gerektiği  kanaatindeyim.  Bu  keşke  bu  seçimlerden  önce  yapılabilseydi.
            Eğer seçimlerden önce yapılsaydı seçimlerden sonra bir meşruiyet sorunu da yaşama-
            yacaktı. Sayın Cumhurbaşkanımızın geçen bir televizyon konuşmasında bu minvalde
            bir cümlesini duydum. Eğer seçimlerden sonra bütünşehir yasası çıkar ve bu il bele-
            diye başkanı bütün ili kapsayacak şekilde sorumlu tutulursa bir meşruiyet sorunu da
            yaşanmış olacaktır diye düşünüyorum.



                                                                   14 ŞUB A T 2019  231
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238