Page 237 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 237
Artı, bir de şöyle bir şey var -hakikaten, bu hakkaniyet meselesi bağlamında ve
iyi yönetim ilkeleri bağlamında konuyu düşündüğümüzde- bir çeşit, denetçilerimizde
idareye ilişkin bir basiretin de oluşması gerekiyor. Şimdi, bu da kısa sürede olacak bir
mesele değil. Dolayısıyla benim buradaki önerim, denetçilerimizin görev süresinin de
biraz daha uzatılması. Mesela, beş yıl olabilir, daha fazla olabilir çünkü tam uzmanlaş-
ma gerçekleşiyor, değişme durumu söz konusu, ihtimal olarak; burada denetçilerimiz
var, bilmiyorum. Dolayısıyla bu yönlü sistemi iyileştirici bazı tedbirlerin sisteme en-
tegre edilmesi, kurumun etkinliğini artıracaktır.
İfade etmek istediğim diğer bir konu şu: Şu anda baktığımızda, kurum personel po-
litikasında liyakat ilkesini uyguluyor gibi görünüyor. Bunun titizlikle devam ettirilmesi
çok büyük önem taşıyor. Çünkü demin bahsettiğim gibi, bir hakemlik rolü var, bir yol
göstericilik işlevi var, rehberlik yapma fonksiyonu var. Dolayısıyla buradaki personelin
kesinlikle bürokrasinin ortalamasının çok üstünde bir niteliğe sahip olması gerekir ki
bu anlamda ürettiği görüşler bürokraside kıymet kazansın veya önemli görülebilsin.
Dolayısıyla kurumun personel politikasındaki liyakat ilkesini -ki bu zaten 657 sayılı
Devlet Memurları Kanunu’muzda malum olduğu üzere- bunu titizlikle ve bilinçli bir
politika olarak sürdürmesi, kurumun geleceği açısından büyük bir önem taşıyor diye
düşünüyorum.
Tabii, diğer taraftan, bu personel politikası, kararlardaki isabetlilik vesaire, kuru-
mun vatandaş nezdindeki güvenilirliğini de oluşturuyor. İnşa edilen güven duygusu-
nun yani toplumda kuruma karşı inşa edilen güven duygusunun sürdürülmesi, hatta
güçlendirilerek sürdürülmesi yönünde kurumun bilinçli bir politika içinde olması gere-
kiyor. Yani bu güven meselesi hem vatandaş açısından önemlidir hem bürokrasi yani
idare içinde yer alan kamu teşkilatları açısından da önemlidir. Bu güvenin inşası bü-
yük önem taşıyor. Bu sağlanmış gibi görünüyor ama bunun geliştirilerek sürdürülmesi,
kanaatimce yine bilinçli politikaları gerektiriyor. Tabii, bu bilinçli politikalar dediğimiz-
de, bu kurumun yönetimi yani başdenetçiyi, denetçileri ilgilendirdiği gibi, kanaatimce,
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığını da ilgilendirmektedir. Yani burada Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığının da bu çerçevede kuruma sahip çıkma ve güvenilirli-
ği koruma konusunda bilinçli bir politika izlemesi gerekiyor. Bunun pratiğe yansıması
nedir? Mesela, denetçilerin seçiminde aşırı bir hassasiyet, başdenetçinin seçiminde
aşırı bir hassasiyet gibi pratik araçlardan bu çerçevede söz edebiliriz.
Son olarak, bu resen inceleme yetkisi konusunda benim görüşüm, ben hocalarıma
katılıyorum. Yani durduk yere resen inceleme yetkisi, belki idarenin iş yükünü de artı-
rıcı, kurumun iş yükünü artırıcı bir mahiyet taşıyabilir içinde. O yüzden, şartlı ve sınırlı
bazı idari işlemler için… Ne gibi? Mesela, yaygın etkisi olan idari işlemler gibi yani
14 ŞUB A T 2019 235