Page 237 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 237

Artı, bir de şöyle bir şey var -hakikaten, bu hakkaniyet meselesi bağlamında ve
            iyi yönetim ilkeleri bağlamında konuyu düşündüğümüzde- bir çeşit, denetçilerimizde
            idareye ilişkin bir basiretin de oluşması gerekiyor. Şimdi, bu da kısa sürede olacak bir
            mesele değil. Dolayısıyla benim buradaki önerim, denetçilerimizin görev süresinin de
            biraz daha uzatılması. Mesela, beş yıl olabilir, daha fazla olabilir çünkü tam uzmanlaş-
            ma gerçekleşiyor, değişme durumu söz konusu, ihtimal olarak; burada denetçilerimiz
            var, bilmiyorum. Dolayısıyla bu yönlü sistemi iyileştirici bazı tedbirlerin sisteme en-
            tegre edilmesi, kurumun etkinliğini artıracaktır.

               İfade etmek istediğim diğer bir konu şu: Şu anda baktığımızda, kurum personel po-
            litikasında liyakat ilkesini uyguluyor gibi görünüyor. Bunun titizlikle devam ettirilmesi
            çok büyük önem taşıyor. Çünkü demin bahsettiğim gibi, bir hakemlik rolü var, bir yol
            göstericilik işlevi var, rehberlik yapma fonksiyonu var. Dolayısıyla buradaki personelin
            kesinlikle bürokrasinin ortalamasının çok üstünde bir niteliğe sahip olması gerekir ki
            bu anlamda ürettiği görüşler bürokraside kıymet kazansın veya önemli görülebilsin.
            Dolayısıyla kurumun personel politikasındaki liyakat ilkesini -ki bu zaten 657 sayılı
            Devlet Memurları Kanunu’muzda malum olduğu üzere- bunu titizlikle ve bilinçli bir
            politika olarak sürdürmesi, kurumun geleceği açısından büyük bir önem taşıyor diye
            düşünüyorum.

               Tabii, diğer taraftan, bu personel politikası, kararlardaki isabetlilik vesaire, kuru-
            mun vatandaş nezdindeki güvenilirliğini de oluşturuyor. İnşa edilen güven duygusu-
            nun yani toplumda kuruma karşı inşa edilen güven duygusunun sürdürülmesi, hatta
            güçlendirilerek sürdürülmesi yönünde kurumun bilinçli bir politika içinde olması gere-
            kiyor. Yani bu güven meselesi hem vatandaş açısından önemlidir hem bürokrasi yani
            idare içinde yer alan kamu teşkilatları açısından da önemlidir. Bu güvenin inşası bü-
            yük önem taşıyor. Bu sağlanmış gibi görünüyor ama bunun geliştirilerek sürdürülmesi,
            kanaatimce yine bilinçli politikaları gerektiriyor. Tabii, bu bilinçli politikalar dediğimiz-
            de, bu kurumun yönetimi yani başdenetçiyi, denetçileri ilgilendirdiği gibi, kanaatimce,
            Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığını da ilgilendirmektedir. Yani burada Türkiye
            Büyük Millet Meclisi Başkanlığının da bu çerçevede kuruma sahip çıkma ve güvenilirli-
            ği koruma konusunda bilinçli bir politika izlemesi gerekiyor. Bunun pratiğe yansıması
            nedir? Mesela, denetçilerin seçiminde aşırı bir hassasiyet, başdenetçinin seçiminde
            aşırı bir hassasiyet gibi pratik araçlardan bu çerçevede söz edebiliriz.

               Son olarak, bu resen inceleme yetkisi konusunda benim görüşüm, ben hocalarıma
            katılıyorum. Yani durduk yere resen inceleme yetkisi, belki idarenin iş yükünü de artı-
            rıcı, kurumun iş yükünü artırıcı bir mahiyet taşıyabilir içinde. O yüzden, şartlı ve sınırlı
            bazı idari işlemler için… Ne gibi? Mesela, yaygın etkisi olan idari işlemler gibi yani



                                                                   14 ŞUB A T 2019  235
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242