Page 10 - kdk-sempozyum-1
P. 10
şekilde değer verildikten sonra uygun olduğu yönündeki kararını anlıyorum. Ha-
nımefendiler ve beyefendiler, Taksim Meydanı ve diğer illerindeki şiddete ilişkin
görüntülerin benim, Türkiye içinden ve dışından birçok kişinin üzerinde etkile-
ri oldu. AB parlamentosu Türkiye için fikir özgürlüğünü, ifade özgürlüğünü ve
aynı zamanda protesto hakkını da içeren toplantı hakkını sağlamadaki reform
sürecinin devamının can alıcı öneminin sürekli altını çizdi. Fakat bu sadece yasal
reformlarla ilgili değil. Bu aynı zamanda algılama ile ilgili. İnsanlar devlet tarafın-
dan yaşam tarzlarına saygı duyulduğunu ve garanti edildiğini hissetmeye ihtiyaç
duyar. İnanıyorum ki demokrasi sıfır toplamlı oyun (zero-sum game) teorisin-
den daha fazlasıdır. Çoğunluğun, azınlığın hem siyasi hem toplumdaki durumunu
dikkate alma sorumluluğu vardır. İçişleri Bakanı GÜLER tarafından yürütülen so-
ruşturmanın ön sonucunda aşırı güç kullanımı tanımlandı ve soruşturmanın iler-
letilmesi için yol açıldı. İçtenlikle inanıyorum ki bu, vatandaşların polise ve gü-
venlik güçlerine güvenini tamir etmede önemli bir ilk adım olacaktır. Eğer doğru
bilgilendirildiysem, insan haklarından sorumlu Kamu Denetçisi ve ekibi de aynı
zamanda aşırı güç, biber gazı kullanımı ve yanlış muamelelerle ilgili araştırma
yapıyor. Bu özel rapor kamuya bu araştırma sonucunda sunulacak. Bu Türk Om-
budsmanı için kendisini bağımsız, objektif, güçlü ve dengeli bir vatandaş hakları
savunucusu olarak kabul ettirmek adına mükemmel bir fırsat.
Müzakere sürecine geri dönersek, 22. Faslın açılmasının Türkiye ve AB ilişkile-
rinde yeni bir evrenin başlamasını işaret etmesini içtenlikle umuyorum. Aynı za-
I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
manda, benim görüşüme göre temel hak ve özgürlükler, adalet, güvenlik konu-
sunda adım atmak daha önemlidir. Bunlar AB projesinin kalbidir. İnanıyorum ki
Türkiye, Adalet Bakanı Sn. ERGİN tarafından hazırlanan ve Mecliste kabul edilen
güç reform paketleriyle dikkat çekici bir ilerleme kaydetti. Ancak yine inanıyo-
rum ki Türkiye tarafından daha fazla çaba gösterilmesi gerekmekte ve bu süreçte
de AB’nin de tüm desteğini olabildiğince Bakan’a sağlaması gerekmektedir. Bu
çerçevede 23 ve 24. Fasılların net kriterleri yardımcı olabilir. Fasılların açılması
Türkiye-AB ilişkilerindeki tek unsur değildir ve ilişkinin tamamını tanımlamamak-
tadır. Türkiye-AB ilişkileri, fasıl açmanın üzerindedir. Mesela, birlikte çalışmak,
Türkiye’deki vatandaşlar için ve aynı zamanda Avrupalı vatandaşlar için refah
bir gelecek sinerjisi yaratmak, enerji, ekonomi, ticaret, dış politika gibi anahtar
alanlarda ortak zorluklarla birlikte mücadele etmek yer almaktadır. Bu alanlarda
daha fazla diyalog ve daha yoğunlaştırılmış işbirliği çok önemli.
10 KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU