Page 15 - kdk-sempozyum-1
P. 15

laştırmakta, kamu idaresi ve halk içerisinde hukukun üstünlüğüne ilişkin değer-
          leri ve normların geniş ölçüde yayılmasında bir geçiş mekanizması olarak görev
          yapabilmekte, dolayısıyla da demokrasinin hem güncelliğini hem de kalitesini
          güçlendirmektedir.

          İzninizle  şimdi  de  Ombudsmanın  görevinin  sadece  birey  olarak  vatandaşlara
          değil, aynı zamanda kamu idaresinin kendisine sağladığı yararlara odaklanmak
          isterim.  Biraz önce de belirttiğim gibi Ombudsmanın kararları bağlayıcı değil-
          dir. Çelişkili bir şekilde, kararların bağlayıcı olmayışı zayıflıktan çok, bir güçtür.
          Bunun sebebi, yine daha önce belirttiğim üzere, Ombudsmanın çalışma şeklinin
          mahkemelere kıyasla daha esnek, hızlı ve ucuz olmasına izin verişidir. Esnekliğin
          bir yönü, bir şikâyeti ele alırken Ombudsmanın tepkisel biçimden etkisel biçime
          geçebilme imkânıdır.

          Bu durum örnek vermek gerekirse, Ombudsmanın hem şikâyetçiyi hem de ilgili
          kamu idaresini tatmin eden bir sonuç aradığı durumda; dolayısıyla “pozitif top-
          lam” veya “kazan-kazan” çözümüne varıldığında ortaya çıkabilir. Farklı Ombuds-
          manlar bu amaçla farklı prosedürler kullanmaktadır. Yaklaşımdaki bu çeşitlilik,
          süreci tanımlamak için kullanılan gayri-resmi çözüm, dostça çözüm, uzlaştırma
          ve arabuculuk gibi çeşitli tanımlara yansıtılmaktadır.

          Vatandaşların haklarının ve bu hakları nasıl kullanacaklarının farkına varabilmele-
          ri için bilgilendirme kampanyaları düzenlemek, yönetimin kalitesini artırmak için
          idare ile işbirliği yaparak resmi ve gayri-resmi tavsiyelerde bulunmak, Ombuds-
          manın görevinin diğer etkisel unsurları arasındadır.

          Örnek vermek gerekirse, Avrupa Ombudsmanı Avrupa Doğru İdari Davranış Ya-
          sası’nı hazırladı ve tüm Avrupa Birliği kurumlarının hem vatandaşlar, hem de ça-
          lışanlar için Yasayı rehber olarak kullanmasını tavsiye etti. Avrupa Parlamentosu
          bu tavsiyeyi kabul etti ve yasa 2000 yılından beri Ombudsmanın işlemlerinde  I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
          merkezi araç haline geldi. Avrupa Birliği’ne 2004 yılında katılan yeni üye ülkeler
          ile aday ülkelerin Ombudsmanlarının birçoğu Avrupa Doğru İdari Davranış Yasa-
          sı’nı kendi dillerine çevirdiler ve kendi ülkelerinde kamu yönetiminin kalitesini
          artırmak için bir kaynak olarak kullanmaktalar.

          Bu yılın başında Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası’nı Türkçe dahil olmak üzere
          29 dile çevirdim. Bugün burada kopyaları, size verilen broşürlerde de bulunmak-



          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20